| Terrarier Hvilken størrelse skal jeg ha på terrariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Sted: Tromsø
|
Har problemer med å finne jord til substrat-bruk som jeg vet er safe å bruke.
Ikke har jeg peiling på jord heller ![]() Det beste jeg har funnet til nå er Hasselfors Blomjord, men jeg er ikke så sikker på at den er videre egnet. Noen som kan si noe om dette ut fra innholdsfortegnelsen? Består av 60% "låghumifierad" spagnumtorv, 30% "høghumifierad" spagnumtorv, 5% bark og 5% sand. Greit nok det kanskje, men er noen tilsetninger som muligens ikke samsvarer med vellykket taranellhold: Per kubikkmeter er det tilsatt følgende: Kalkenstensmel/skrivekritt: 4 kg Dolomitmel: 2 kg. NPK 14-7-15 mikro: 1,25 kg Mikronæring: 0,05 kg. + disse i gram pr. kubikkmeter: Nitrogen: 175 Fosfor: 90 Kalium: 190 Magnesium: 250 Kalsium: 1800 Svovel: 100 Bor: 0,6 Kobber: 2,5 Jern: 5,6 Mangan: 3,2 Molybden: 2,8 Zink: 1,5 Noe av dette som er fyfy til mitt bruk eller? Innholdfortegnelsen er på svensk. Mulig noen ord/uttrykk er noe annen på norsk.
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2010
Sted: Horten
|
Ta deg en tur over på plantasjen og kjøp "Solmull". Dette er fullstendig ugjødslet.
Bland ut dette med blåsesand fra Biltema og/eller Vermiculitt så har du greit substrat.
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Utenfor Haugesund.
Alder: 30
|
Du finner også ugjødslet torv på Felleskjøpet
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Sted: Tromsø
|
Problemet er at det ikke er sesong for slikt ennå, så hverken Plantasje eller FK har det jeg trenger før april-ish....
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2010
Sted: Horten
|
Send meg en pm. Har en ekstra sekk uåpnet solmull stående du kan få kjøpe da.
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Drammen
|
Kjøp Cocos Humus blokker, veldig bra som subtrat, fin farge og det lukter godt
![]() Kan bestilles via norsk butikk her: http://www.zooplus.com/shop/reptiles/terrarium_supplies/substrates/humus/126131 |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |