| Terrarier Hvilken størrelse skal jeg ha på terrariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2007
Sted: Oslo
|
Jeg har et terrarie prosjekt gående, hvor jeg skal forsøke og fremstille en biotop fra et av de mer ekstreme og tørre områdene i innlands Australia.
Det jeg ønsker er en typisk sprukket "leire" bunn som ofte kjennetegner disse områdene, men da jeg aldri har arbeidet med leire i hvertfall ikke siden barndommen, hvor jeg forsåvidt spiste mer en jeg skapte, har jeg noen spørsmål. Først og fremst, hvor skaffer man Leire? Er ute etter en som blir noe beige/kaki som tørket. Kan man eventuellt tilsette farge? Substratet vil bli rundt 6 cm dypt i et terrarie som er 56cm bredt og 50cm dypt. Hvor mye ca vil jeg måtte regne med og bruke? Blander man leiren med vann, mener og huske den har en ganske seig og hard konsistens? Hvor fort vil leiren tørke? Det vil vel være rundt 35 grader i terrariet og spottene vil stå ca 70 cm over surbstratet. Jeg er ute etter en "crispy" overflate, som jeg forestiller meg at jeg kan lage sprekker i. Er dette mulig? Takker på forhånd for alle konstruktive svar, på mine mange spørsmål ![]() Mvh Kriss |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
|
Utifra mine erfaringer som en aktiv leireentusiast som barn, så skal vel leiren "stekes" i ovn når den har fått den formen du vil ha den i, men da vil den heller knuse om du prøver å lage sprekker i den. Om du bare lar den tørke ut så tror jeg den blir litt vel crispy, så det tror jeg ikke er et smart alternativ. Jeg ville heller ha laget naturlige sprekker med en kniv eller lignende, og så stekt leiren på vanlig måte etterpå.
Men som sagt, jeg snakker utifra barneskoleopplæringen min, så det er godt mulig at jeg bare snakker tull
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2004
Sted: Bergen
|
Psychofox har skrevet litt om emnet her: Substrate
Bentonitt som finnes bla kattesand(husk at den bør være uparfymert) kan også brukes. Løs det opp i vann og bland det i sanden,det er fordel å prøve seg frem i liten skala..
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Den sprukne overflaten kommer av at leire i store dammen sorteres, slik at de grøvre kornene ligge rnederst og de aller fineste blir liggende øverst. Jo grøvre leira er, jo mindre vil den trekke seg sammen når den tørker, slik at finleira på toppen sprekker opp når vannet tørker bort.
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2010
Sted: Østfold
Alder: 15
Meldinger: 280
|
Uten at jeg har noe god greie på dette så fant jeg Om Excavator - 4.54 Kg - ZooMed - Reptil Lagret denne og det står at det går ann å lage ganger o.s.v.
Håper det var litt til hjelp
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
|
Kriss... Jeg vet hvor du kan plukke sånn leire. Ring meg så skal jeg vise deg en dag.
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Kjøpt leire? | ark | Prosjektspørsmål | 5 | 10-07-2011 22:45 |
| Tørket leire | Vette | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 7 | 22-01-2010 01:07 |
| Hva har dere på bunn? | Elvis | Taranteller | 17 | 27-11-2007 20:32 |
| bunn substrat til leo | cobra_kai | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 29 | 30-01-2007 18:58 |
| Bunn i Terrariet? | Chixz | Terrarier | 7 | 02-08-2005 12:46 |