"

Reptilfreaks.no > Terrarier og vivarier > Terrarier Skjære i glass, tips takk...

Terrarier Hvilken størrelse skal jeg ha på terrariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 11-08-2010, 14:25   #1
Reptilfreak

Marianne10 sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Sted: Oppi nord en plass
Alder: 45
Meldinger: 89
Red face Skjære i glass, tips takk...

Noen som kan gi ei bruksanvisning 'for dummies' om hvordan man skjærer i glass??
Ikke glassmester her på stedet, og det er snakk om bare å skjære rett av.

Takker så mye!
Marianne10 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 11-08-2010, 14:59   #2
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

Det første du må ha er et kutteredskap for kutting av glass, det kan du få fra bl.a Clahs Ohlson. Deretter legger du en linjal der du vil ha kuttet og drar kutteredskapet hardt langs linjalen (du få en stripe i glasset).
Når du er ferdig med dette slår du svakt på den ene siden av glasset, evt. knekker glasset mot f.eks en bordkant og voalla, du har kuttet glasset slik du vil ha det.

Det kan være smart å øve seg et par ganger før du setter i gang med det glasset du skal bruke.
Her er noen linker til videoer som omhandler kutting av glass.
how to cut glass - Google Search

Sist endret av Frogger; 11-08-2010 kl 15:08.
Frogger er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 11-08-2010, 16:19   #3
Reptilfreak

Marianne10 sin avatar

Standard

Takker, Frogger!

Skal studere det nøye. Klarer bare ikke helt å se for meg at mor sjøl.. altså meg.. ler.. skal klare det. Er livredd for å ødelegge toppglasset på terraet.
Men takk skal du ha!
Marianne10 er offline  
Svar med sitat
Gammel 11-08-2010, 16:37   #4
Reptilfreak

Medlem siden: Oct 2008
Sted: buskerud
Meldinger: 392
Standard

Når du skal skjere glass er sabla viktig å måler nøye, du har bare en sjangse.
Skal du skjere større plater er det viktig at du bruker et bord eller noe med en rett skarp kant å knekke i mot, det kan også lønne seg å bruke to planker eller noe lignenede til å stabilisere den biten du skal knekke av. Vanlig sandpapir funker fint til å glatte over den skjerte kanten etterpå.
Hvor stor glassplate skal du skjere?
evak er offline  
Svar med sitat
Gammel 11-08-2010, 16:54   #5
Reptilfreak

Marianne10 sin avatar

Standard

Dette er snakk om et terra med størrelse på toppen 150cm x 60cm. Ligger en lufterist midt på, så hver glassdel på hver side er ca 150cm x 23cm.
Jeg skal ta av lufterista og gjøre glasset smalere slik at jeg får plass til lysarmaturet mellom der, slik at det blir åpent under lysrørene.
Marianne10 er offline  
Svar med sitat
Gammel 11-08-2010, 19:17   #6
Reptilfreak

Standard

Det er lettere sakt enn gjort..... da skal du altså knekke i lengde retningen...
Da hadde jeg (om jeg hadde våget... Dette høres ut som en jobb for en glassmester!) Funnet en kant som var 100% rett og lagt noe oppå glasset også for så å låse det med tvinger eller noe i den duren, så hadde jeg lagt en stiv støtte både under og over den delen som skal knekkes av å låst den med tvinger også slik at du får for delt presset gjevnt over hele linja.
Jeg veit ikke hvor mye du må knekke av men du må ta minst 5 cm kansje mer.
Men jeg hadde ikke prøvd, jeg hadde målt og bestilt nytt glass da jeg er ganske sikker på at det kommer til å gå dritt...
evak er offline  
Svar med sitat
Gammel 11-08-2010, 20:06   #7
Reptilfreak

Marianne10 sin avatar

Standard

Farsken altså.. det er nok like vanskelig som jeg trodde. Som sagt så er det ikke glassmester her på plassen heller.
Hadde det vært en mulighet til å bare henge armaturet inni så hadde jeg valgt det, men det stjeler jo så mye plass.
Marianne10 er offline  
Svar med sitat
Gammel 11-08-2010, 21:58   #8
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Marianne10 Vis post
Farsken altså.. det er nok like vanskelig som jeg trodde. Som sagt så er det ikke glassmester her på plassen heller.
Hadde det vært en mulighet til å bare henge armaturet inni så hadde jeg valgt det, men det stjeler jo så mye plass.
Det finnes jo løsninger som egner seg godt for det også som ikke tar mye plass
Har ikke en link for hånden nå men det er det sikkert noen andre som har.
evak er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-08-2010, 15:03   #9
Reptilfreak

Tony sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
Alder: 24
Meldinger: 1,107
Blog Entries: 14
Standard

det blir brutalt tøft å kutte så lite av på en slik lengde, men det går ann da..

hvor gammelt er glasset? jo eldre det er, jo værre er det å kutte.. og om du bestemmer deg for å prøve, så er det lurt å ta vann på glasset der du skal kutte, så etter du har kuttet, tar du litt til vann på.. vannet gjør glasset svakere
Svar med sitat
Gammel 12-08-2010, 15:59   #10
Reptilfreak

Marianne10 sin avatar

Standard

Jeg har bestemt at jeg ikke vil prøve på det, tar ikke sjansen på å bli stående med et ødelagt terra.

Må heller prøve å finne en smart løsning til å feste lysarmaturet/lystoppen inni terraet, kjøpe nytt nå har jeg ikke anledning til, må utnytte det vi har. Det lysarmaturet er ca 125 cm langt, ca 7 cm tykt og har 4 rør i bredden, og må vel finnes en måte å feste det på inni vel? Bare mest redd for at det blir for tungt, tenk om det faller ned...
Marianne10 er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Tykkelse på glass. nim Boa og pyton 4 06-08-2010 18:17
Skilpaddestress med glass?! alee Skilpadder 1 12-08-2009 11:51
Glass Rosea aToMIc Taranteller 6 21-02-2009 18:47
Skaffet glass!? Cyanide Prosjektspørsmål 36 14-01-2009 11:33
Skorpion, tips venligs les og svar takk:D:D emil Skorpioner 3 18-08-2007 08:09

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:43.