| Terrarier Hvilken størrelse skal jeg ha på terrariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2009
Sted: Hadeland, Oppland
|
hallo, folka. jeg har sitti her og jobba mye med terrariene mine i det siste, og lurer litt på hva dere synes.
la meg starte med Grammostola roseas terra. et 30x30x20 cm. litt vanskelig terra, siden det ikke er noe høyt ![]() uansett: ![]() Vannskåla hennes er litt møkkete akkurat nå, men det er fordi hun har for vane å fylle den med jord ![]() ![]() jorda er litt vel fuktig veit jeg, men det er fordi jeg slurvet litt med å fylle skåla hennes. og ja, det er litt møkk der på frontglasset. så hyggelig av henne å levere akkurat der det er synlig.. ![]() samme egen kommentar som forrige. ![]() hula hennes under ei rot. begynte å grave litt for henne og håpet at hun tok hintet, og det gjorde hun ![]() Og så videre til Brachypelma auratum. dette terrariet er også 30x30x20, litt knotete og vanskelig størrelse: ![]() En skalle, en svart blomsterpotte, ei vannskål og noen planter. slurvet litt her også med vannet, og det rant over da jeg fulgte med på hva roseaen dreiv med. oops.. Er forresten en trillobitt (eller hvordan det enn skrives) på steinen i hennes nedre høyre hjørne. ![]() litt bedre for å se hvor mye plass det er oppunder taket. hula er vel formet litt som et øye, ovalt med spisse kanter. var til sånn kjøttetende venus fluefanger vi skaffet oss for litt siden. druknet visst den planta... mer oops.. ![]() fra siden. trenger vel ikke si noe her, bortsett fra at jeg er ikke noen særlig fan av edderkoppmøkk på glasset, men det driter de rett og slett i ![]() Og så et klimaks på slutten. dette er terrariet til Brachypelma boehmei. dette terrariet er mye større: 50x30x40. kanskje litt stort, men hun lever da enda etter å ha levd der i noen måneder. ![]() Hele terra sett framfra. det er stor nok plass bak røttene til at hun kan gå frem og tilbake. har ei fin hule under den rota der du ser henne. startet med å grave selv og plasserte henne der og fikk henne til å gå inn i håp om at hun bruker denne hula og ikke graver noe annet sted. å ødelegge dette terrariet hadde gjort meg litt irritert... ![]() Høyre side av terrariet. har en skiferstein og et par andre pyntesteiner der. ![]() Venstre side av terrariet. her har jeg satt en hel skog med plastplanter. likner litt på hasj-planter, bare små. her er også vannskåla. den er litt liten, kanskje, og er litt lite vann i den siden det er en stein der, men da har sirisser noe å klatre opp på hvis de faller oppi. mot den bakre veggen av terrariet til boehmeien er det vel bortimot 20 cm jord på det meste. over dette ligger rota som krummer seg rundt. fin og klumpete rot. jeg synes i hvert fall at boehmeiens terrarium ble veldig bra selv. ja, det er en sprekk i glasset. hva synes dere om disse tre? roseaen var vel litt kjedelig, så må se om jeg finner noe mer å ha der inne, men bortsett fra det, hva synes dere? vær gjerne kritiske og kom med forslag til forbedringer.
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2009
Sted: Vest- Agder/ Møre og Romsdal
|
Jeg syntes det så bra ut jeg
![]() Men syntes og ha lest at tarantellene ''sparker'' jord oppi vannskålen for og få mer fuktighet
|
|
|
#3 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
|
Så fine
![]() Det er så moro å se når noen gjør litt utav terraene. Da blir det mye finere. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
|
Var fine de terrariene.
Flere av mine taranteller kaster "spøla" si i vannskåle, og lager noe griseri av vannskåla. Hvorfor de gjør det vet jeg ikke, men uvanlig er det ikke. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
fint med positive kommentarer
er vel kanskje vanskelig å gjøre det sånn når man får oppi 100 taranteller og sånt ![]() blir vel tidkrevende nok når man har 25 +
|
|
|
#8 |
|
Moderator
Medlem siden: Feb 2008
Sted: Tromsø
Alder: 34
|
Kjempefine terrarier Rawhin.
Etter egen smak så syns jeg rosea terra var kjempefint jeg Et naturlig gjemmested, en vannskål og litt tumle- og jakteplass er jo alt den trenger. Jeg vil også trekke frem at boehmei terraet ikke ser så stort ut. Hverfall ikke når den har så mange muligheter for å lage seg gjemmesteder. Det eneste er at høyden kanskje blir litt drøy? Ville kanskje vurdert å flytte den steinhella litt bort fra glassveggen i tilfelle tellaen klatrer og tryner ned fra den veggen? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
den klarer faktisk ikke klatre her, noe jeg synes er litt rart. i det forrige terrariet, et digert akvarium jeg fikk den i, var det 80x30x40. der var den oppunder taket hele tiden, mens her kommer den bare et par cm før den glepper, så sånn sett er vel ikke høyden noe særlig problem. og hvis hun skulle finne på å klatre så bare fyller jeg på med jord så hun ikke faller så langt
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
tenkte jeg forresten skulle plukke noen fine blader til våren/sommeren og tørke og bruke som dekor på bunnen. ville dette vært brukbart eller frarådet? selvfølgelig skylles godt og vaskes først.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Bilder av Terrariene til Medlemmene på Reptilfreaks :) | Terrarier | 79 | 22-10-2011 22:21 | |
| Kommentarer til Dvergskjeggagam - Pogona Henrylawsoni | Viridovipera | Kommentarer til faktaarkene | 3 | 27-09-2008 18:53 |
| ønsker kommentarer på mine planer | JoachimB | Vivarier | 3 | 20-08-2008 21:21 |
| Diskusjon om terrariene hos akvariet i Bergen. | Gobblin | Småprat | 35 | 31-03-2008 22:00 |
| Kommentarer til Fakta arkene | Jabbe | Kommentarer til faktaarkene | 0 | 11-03-2008 17:02 |