"

Reptilfreaks.no > Terrarier og vivarier > Terrarier Spørsmål ang. plassering av lys.

Terrarier Hvilken størrelse skal jeg ha på terrariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 15-12-2009, 01:06   #1
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard Spørsmål ang. plassering av lys.

Sitter og planlegger et nytt terrarie. Terrariet blir ca 140x100x 140 og skal huse en liten gruppe med trelevende gekkoer (regnskogs terrarie). Til belysning vurderer jeg å bruke 150W HQI og det er her problemet kommer.

Lampen blir veldig varm, varm nok til at en uheldig gekko lett vil skade seg om den kommer borti lampen. eller f.eks netting plassert 15 cm under lampen grunnet sterk strålevarme.

Hvordan skal jeg lage toppen på terrariet? Skal jeg bruke plexi/diamant glass, dette tar ikke mer enn 1-2% av total uv fra lampen og burde duge.. Alterativet er netting men nettingen slipper jo forsåvidt inn mindre lys enn glass/plexi.. Total åpning i toppen er uaktuelt grunnet rømningsfare.
Noen som har forslag?
Frogger er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 15-12-2009, 01:15   #2
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Standard

Alternativet til HQI er 6x 54W T5HO lamper. Disse holder vesentlig lavere temperatur men gir ikke samme lys effekt som HQI lampen, samtidig som jeg liker lyset bedre av HQI lampen..
Er dette et bedre alternativ?
Frogger er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 15-12-2009, 09:56   #3
Reptilfreak

Kriss sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 167
Standard

Dropp begge deler å kjør på med 3 x 80w Dulux lamper. Knuser T5 54 watten når det kommer til lys, gjør det også mye mer naturlig. Kjørte samme som du planlegger på et 100x60x100 terrarie brukte da 6x54watt T5 men var utrolig misfornøyd med lyset, byttet da til 2 x 80w Dulux T5 kunne ikke sammenlignes engang. Jeg kommer aldri til og slutte bruke Dulux lampene.

Når det kommer til terrarie toppen, er det bare og lage den i glass med en stripe netting i midten. Lampene legger du på toppen av glasset.

Du får kjøpt de her : http://www.vivaria.nl/vivaria/?get=p...duct_light.xsl
Kriss er offline  
Svar med sitat
Gammel 15-12-2009, 14:09   #4
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Standard

Hvis du ser vekkifra lysmengden hva var det du ikke likte med T5 lyset? Var det fargetemperaturen?
Jeg bruker dulux på et annet terrarie og er enig i at de gir et veldig pent lys.

DU har forøvrig rett i at Duluxene er kraftigere enn T5 rør, men jeg snakket om T5 HO som er ca 50% kraftigere enn Dulux rørene.

Grunnen for at jeg vurderer T5 og HQI er at jeg har dette liggende

For dere som bruker HQI, har dere også glass i toppen på terrariet? Hva gjør dere isåfall med UV'en, tilfører dere ekstra siden glasset vil filtrere vekk det som HQI lampen avgir?
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 15-12-2009, 15:15   #5
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
Meldinger: 2,423
Blog Entries: 25
Standard

Skyter inn et spørsmål om dulux-lampene. Har brukt T8 frem til nå, og er ikke så veldig fornøyd med resultatene, medium plantevekst er nesten overdrevet. Trenger man en balast pr. pære, eller rekker det med en på flere? Jeg tenkte 2x 55W til et terra på 80x50x120, mulig jeg trenger 3?

Om de andre pærene dine blir for varme, kan du ikke rigge en datavifte med kjøling eller lignende, koble den til en termostat, så kan du la den kjøre på om det blir for varmt på nettingen. Ellers kunne det kanskje vært mulig å gjort det aktuelle området utilgjengelig for gekkoene på et eller annet vis?

Member of:
-Miroxx fanclub- og -Kverulantene-
Viridovipera er offline  
Svar med sitat
Gammel 15-12-2009, 16:06   #6
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Standard

Du kan enten kjøpe doble ballaster, 2 lamper pr, ballast eller enkle, 1 ballast pr. lampe.
Det er forøvrig verdt å ta invisteringen å kjøpe elektroniske ballaster fremfor de billigere magnetiske. Det er utrolig mye lys å hente bare ved å bytte ballast.

Når det gjelder kjøling av HQI lampene så er det en glemme sak.. Pærene avgir altformye varme til at det er mulig.. Du får fete brannsår om du kommer borti de for å si det sån.
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 15-12-2009, 17:06   #7
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Meldinger: 2,423
Blog Entries: 25
Standard

Jeg tenkte mer på å kjøle ned nettingen som eventuelt ville vært det kritiske området for gekkoene dine, om du velger å ha lampen utenfor med netting imellom. Men det rekker vel kanskje ikke da heller, siden de blir så sinnsykt varme.

Member of:
-Miroxx fanclub- og -Kverulantene-
Viridovipera er offline  
Svar med sitat
Gammel 15-12-2009, 23:09   #8
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Standard

Tror jeg skal ta noen temp målinger for å sjekke hvor høy temperaturen blir.. alt under 50 grader kan vel aksepteres
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 18-12-2009, 20:38   #9
Reptilfreak

madsarn89 sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Sted: hønefoss :P
Meldinger: 170
Standard

høres sikkert idiotisk ut men. du kan jo lage terrarie litt høyere der du skal ha lampene . regner med du skal ha dem på toppen.

si at lampa er 10 cm bygg terrarie 25 cm lenger enn det du hadde planet om . og legg glass . vis det blir for varm blir ikke plexi noe fint .
du kan sette inn en pc vifte der lampa er .

eller du lager en kasse til dem og bruker de du har i planene .
er sikkert helt bak mål men men
madsarn89 er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Siriss-spørsmål......maaange spørsmål... Elvis Taranteller 17 03-02-2010 18:23
Plassering av Faktaark - Insekter/Fôrdyr Boavennen Forslag til endringer/forbedringer av siden 1 20-01-2009 00:02
plassering av varmematte Draanes Terrarier 17 15-02-2008 14:18
plassering av fogger Flipp Utstyr 4 02-02-2008 18:10
plassering av varmematte? Weds13 Taranteller 1 16-03-2007 20:03

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:37.