| Terrarier Hvilken størrelse skal jeg ha på terrariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2005
|
Når man leser forskjellige care sheet om diverse dyr vil det alltid komme fram litt forskjellige "fakta" om hva man skal ha av fuktighet, mat, vitaminer, lys og størrelse på terreriet.
Grunnen til at fakta står i hermetegn er pga de care sheetene ofte er basert på personlige erfaringer. Det jeg lurer på er hvor mye man kan kompansere i lengde, bredde eller høyde i forholde til det som er nevt i care sheet'n. Eks: en øgle som krever ett terrarie som måler l*b*h 100*100*100 vil jo ikke trives noe mindre med ett terra som måler l*b*h 100*90*110? Så lenge terra kompanserer i høyden for det som mangler i bredden (dybden) og dyret tar seg nytte av detta så vil jo ikke dette være noe problem? Om dyret har minst en kropslenge i dybden og tre ganger kropslengde i lengden så skal jo det funke veldig bra for de fleste herpetiler.. Noen som mener jeg tar feil her eller har ett litt annerledes syn på dette?
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 38
|
Finnes vell egentlig ikke noen 100% fasit svar på det,så sant det ikke er en lov som tilsier att den å den arten skal ha den å den størrelse.men det varierer fra land til land.å blir nok heller aldrig fulgt opp,er nok mere ment som en anbefaling ut i fra andre folks kunnskap som de har byggd opp over tid.
hvis man ikke er helt sikker på riktig care sheet på en art hvis det er som du sier mange forskjellige care sheeter,så går det jo å sjekke ut hvor dyret egentlig kommer fra,hvilket land,hvor i landet man finner dem,,finne ut av luft fuktighet,temp,antall timer med sol om dagen osv. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
|
Det er jo ikke snakk om hvilke mål dyret ditt trenger for å overleve, men for å ha et fint liv. Jeg synes minstemål er noe svineri, siden de fleste da tenker at det er det samme som optimale mål, noe det absolutt ikke er. Hvorhvidt det er mulig å kompensere med ekstra høyde for tapt dybde er sterkt avhengigav dyret ditt, og hvordan du innreder terrariet. For det første må det jo klatre for at det skal kunne utnytte den ekstra plassen, og det hjelper ikke å ha et digert terrarie nårdet bare går en klatregrein gjennom det. For det andre mener jeg bestemt at å kutte i dybden er det dummeste du kan gjøre, dybden er målet på hvor langt unna deg dyret ditt kan trekke seg, desto dypere, desto bedre.
Jeg har f.eks et terrarium på 80x50x100 til en gekko på ca 15cm, når du ser han springe rundt inni der, så skjønner du hvor latterlig lite det faktisk er.
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Det er klart man kan kompansere noe utifra fakta arkene så lenge man bruker hodet
En tommelfinger regel jeg bruker er at korteste side på terrariet ikke skal være mindre en dyrets lengde X 1,5 (eksklusiv evt. terrariedekorasjon), men her er det viktig å ta mange hensyn.. som f.eks aktiviteten til dyret, hva slags dyr det er osv. Personlig er jeg tilhenger av å overdimmensjonere terrariene fremfor å minske dem. Ikke dumt å tenke på at et dypere terrarie også vil gi deg en mye finere perspektiv enn et langt smalt et. Sist endret av Frogger; 14-12-2009 kl 09:34. |
|
|
|
|
|
#5 | |||
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2005
|
Sitat:
Landbruks...? Ikke helt sikker på hva det heter, men de målene kan jeg tenke meg veldig på kanten av hva som er best for dyret.. Luft temp, fuktighet og antall timer med sol er jo lett å lese seg fram til med litt søk på google, var mest dette med terrarie størrelse jeg tenkte på.. Sitat:
Dette med å kompansere med målene kommer jo helt klart ann på hva slags dyr du skal holde i terra.. Sitat:
Overdimmensjonale terrarier med full utnyttelse av av hele terra med greiner og gjemmesteder er jo helt klart å foretrekke
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Ja regelen jeg bruker er beregnet på øgler.. Slanger syns jeg det er vanskligere med, men om man deler slangens max lengde på 2,5 så er man ihvertfall inærheten av noe..
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
Alder: 24
|
som det sies her i tråden så kommer det jo ann på dyret man skal ha.. og jeg er som frogger, liker best å overdimmensjonere terrariene mine.
selv liker jeg best å ha et terrarium som man må leite etter dyrene. selv om det gjerne blir litt vanskelig med f.eks store slanger da. skal til å begynne å bygge et terra nå der jeg muligens skal ha noen sørge gecko og pilgift frosker.. målene på terra er 120x60x50 (LxBxH) det er vel litt over dimmen over hva som trengs, og har man plass til det og penger til det, så er det vel ikke noe værre enn det
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hvordan finne en tapt msn-adresse og navn på eieren. | duefjes | Småprat | 9 | 18-11-2007 21:08 |