| Terrarier Hvilken størrelse skal jeg ha på terrariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Dec 2009
Alder: 25
|
Jeg har tenkt til å kjøpe større terrarie til begge "ungene" mine (2 x teppepyton). Og da har jeg tenkt til å tilføye et par ekstra ting som f.eks et regnsystem eller en "fogger".
Til nå har jeg vært inne å sprayet for hånd 3-4 ganger dagelig for å holde luftfuktigheten oppe. Men etter å ha søkt litt rundt på nettet, så fant jeg noe som het "Habba Mist". Den virker veldig genial, da den hjelper til å holde en høy , stabil luftfuktighet. Habba mist gir visst en liten dusj i terrariet som kan minne litt om reng. Men jeg har også sett apparater som legger en lett tåke i hele terrariet for å holde luftfuktighet oppe. Er det noen som har erfaring med en av delene? Hva vil dere si er best?
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Det er en stund siden denne tråden ble lagt ut, men hvis det er av interesse forstatt så kan du kjøpe luftfukter på biltema som er billigere en habamisten og da kan du istedenfor å ha den varme ultralydforstøveren inni terrariet føre den inn med en luftslange der du vil.
Mvh The Rebel |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2008
Sted: buskerud
|
Jeg hadde gått for regnsystem. Har selv prøvd den biltema fukteren og et annen type, syntes ikke de gir noe god effekt. Det er helt klart stilig med tåke i terra men denne tåken er vist ikke bra å puste inn (prøv å pust i den tåken selv...). Det er også en fordel om terra før tørke i mellom dusjene så ikke overdriv fuktighete heller. Ett par-3 gode dusj om dagen er sikkert nokk om de har badekar.
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
man må fukte substratet med jevne mellomrom, dritten med å bruke regnsystem er man får masse kalk på vegger og man må legge inn falsk bunn i terrariet for å samle opp vann. Jeg har prøvd å puste inn den dampen og det er bare ubehagelig hvis den er konsentrert, hvis man spruter litt hele tiden istedenfor å fylle opp terrariet så vil ikke det være noe problem tror jeg. Mine dyr har aldri hvist noe tegn til å t skade av det, varanen min steller seg faktisk der dampen kommer ut når den starter
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Du unngår kalk avleiringer på glasset om du bruker osmosevann fremfor vann rett fra springen.
Du vil normalt ikke trenge dobbeltbunn i terrariet ditt ved å bruke regnsystem. Om du får en vannoppsamling i bunnen av terraet er det mest sansynlig fordi du dusjer for mye. Det kommer mye mer vann inn i terrariet ditt på kort tid enn hva man skulle tro Jeg dusjer terrariet mitt 2-3 ganger om dagen i doser på 30-45sek. Det holder i lange baner for å holde en luftfuktighet på gjevnt 80% |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| regnsystem - start problem | JoachimB | Terrarieutstyr | 2 | 21-02-2009 19:09 |
| regnsystem og kameleon hold | JoachimB | Utstyr | 28 | 04-11-2008 13:45 |
| exo terra fogger i leopardgecko terrarie | Lillian | Gekkoer | 34 | 31-01-2008 20:52 |
| Vivaria regnsystem | Svimen | Småprat | 2 | 11-11-2007 15:07 |
| Et godt "regnsystem" | taki | Vivarier | 5 | 11-11-2007 08:19 |