| Terrarier Hvilken størrelse skal jeg ha på terrariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Sted: Norge
|
Heisan! For en god stund tilbake fikk jeg øynene opp for reptilhold og synes det er veldig spennende. Har et par tråder her som jeg har skrevet tidligere da jeg vurdte å skaffe meg en gecko og bygge ett terrarium selv, men hele hobbyen ble lagt på vent av ulike grunner..
Men, nå er jeg tilbake, sterkere enn før Jeg og samboeren min har planlagt å skaffe oss en-to eller tre leopardgeckor men det er fortsatt i planleggingsfasen, min største utfordring er nå å velge mellom å kjøpe eller bygge ett terrarium! Samboeren er veldig opphengt i interiør og alt skal være i stil. Derfor tror jeg det er vanskelig for meg å bygget ett terrarium i tre med bare glass i fronten, noe som jeg hadde planer om før.Vi har en benk som hun har utpekt som "terrarium plass" den har da en dybde på 40cm. Så først og fremst? Er dette akseptabel dybde for hold av 2-3 geckoer? Lengde har jeg lite begrensninger så jeg tenker 80-90cm hvis jeg velger to og 120cm ved 3. Høyde blir vel sikkert rundt 50cm tenker jeg. Mulighet 1: Så avhengig av om dybden er akseptabel, kan noen anbefale meg ett terrarium med 40 i dybde? Ser ferplast har ett med 36 i dybde, men forhåpentligvis finnes det noe i 40! Dette hadde nok vært favoritten hos maddamen og fått et fiks ferdig ett og bare laget en stilig bakgrunn med huler og litt klatremuligheter! Mulighet 2: Jeg er ganske nevenyttig og kunne laget et terrarium med glass i både front og sidevegger og fått da den størrelsen jeg vil ha. Men her spiller litt pris inn, vil det være dyrere å bygge ett selv når man skal ha glass i alle sidene? Mulighet 3: Fuck terrariumbenken og lage ett terrarium med møbel i et ledig hjørne vi har med en stor front i glass! Hva sier dere?
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Et godt råd, spill på lag med maddamen da får du det mye lettere i ettertid.
Webzoo har terrarier i dybden du er ute etter, antar dette er Imazo sine terrarier så da skal de fleste dyrebutikker være istand til å skaffe dem til deg. www.webzoo.net Din akvariebutikk på nett..... Om du skal bygge selv eller kjøpe et ferdig kommer egentlig litt an på hva du selv gidder. Min erfaring er at det kostet meg ikke stort mer å bestille et ferdig terrarie på mål enn å bygge det selv i vannfast finer og glass. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2009
Sted: akershus/lørenskog
Alder: 32
|
hei å velkommen til reptilhobbyen
![]() høres ut som om dere har ett morsomt prosjekt på gang ![]() et av mine terrar har 40 i dybde, problemet med det er at vis man har bakgrunn i tilleg blir det ikke mye plass igjen til innredning. så jeg har bestemt meg for at det neste terra jeg skal kjøpe skal være dypere.. vis dere skal ha ett terra som er 120 langt til tre leoser ville jeg ha gått for et som var litt dypere enn 40cm, tre leoser trenger en del huler, pluss annen innrednig.. 120*40 er ikke en halv kvadratmeter en gang.. det er akkurat innenfor minstemål(vis man ser på de svenske reglene), men det er jo greit å gi de litt ekstra plass å boltre seg på.. vis dere går for et på 120*60 får dere 0,72 kvadrat å da har dere plutselig mye mere muligheter når det gjelder innredning. uannsett hva dere velger å gjøre får dere ha lykke til med prosjektet ![]() Mvh. Knut |
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Reptilfreak
|
Hehe, takk for rådet Frogger
![]() Hvordan er kvaliteten på disse terrariumene? Sitat:
Også ville jeg hatt bakgrunnen med noen stier oppover eller lignende så de har mulighet til å bevege seg litt oppover å!Om kvaliteten på terrariummet er bra, kan jeg se for meg ett 90x40x50cm terrarium med to jenter i. |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Av de jeg har sett så virker kvaliteten helt ok.. men jeg har ikke hatt noen imazoo terrarier selv. Det er sikkert noen her inne som har mer erfaring med dem enn meg.
Forøvrig enig med at 40cm er litt liten dybde for leosene.. Forruten at leosene får bedre plass vil du også få en mye finere dybdevirkning i terrariet. Har du noen mulighet for å kunne trekke terrariet ut i forkant? evt. med knekte/skråstilte hjørner.. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Jeg kan trekke benken ut 5 cm fra veggen og da få plass til 45cm dybde, noe mer enn det får jeg ikke til. Men har nå fått beskjed om at vi kan bruke hele benken så da kan de faktisk få så mye som 170x45x50/60 . Dette må da være mer enn stort nok?
![]() Og når det ble i denne størrelsen så er det kanskje like greit å bygge selv Stefaren til dama har også mulighet til å skaffe billig glass, dette gjør det jo litt rimeligere, om jeg ikke husker feil er det 4-6mm som vanligvis er brukt? Ser for meg å lage et rammeverk i tre med hel bakplate og glass foran og på sidene. Kan jeg da bare frese ut spor i treverket, behandle med våtmembran, tette med silikon og sette inn rutene? Må kanskje bruke E-list her også får å unngå skjevheter? Og anbefales det å lage en skyvedørsløsning med spesiallister, eller lage to dører som kan åpnes i forkant? Nå ble det litt mange spørsmål gitt
|
|
|
|
|
|
#7 | |||
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2009
Sted: akershus/lørenskog
Alder: 32
|
Sitat:
![]() Sitat:
Sitat:
![]() Mvh. Knut Sist endret av DanFekar; 05-11-2009 kl 13:11. Begrunnelse: Fikset sitat-tagger |
|||
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2004
Sted: Oslo
|
Imazoterrasene er sikkert ok nok, har flere selv, men skyvedørene suger. Glasset fliser og knekker, så de ville jeg byttet først som sist.
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
Takk for svar alle sammen
![]() Da skal jeg vurdere litt om det blir bygging eller ikke, ihvertfall er det bestemt at det blir 45cm dypt uansett. Må fokusere litt på skole framover, så hvis jeg kommer over ett godt tilbud på terrarie så kan det hende jeg velger den enkle metoden og bare kjøper ett, er ikke noe hastverk men regner med at det tar litt tid å bygge et komplett terrarium. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
|
Imazo sine terra funker veldig bra de - men, det mange ikke er klar over er at de kan levere terra på mål...
Så da er det bare å ta turen i nærmeste dyrebutikk om får varer fra Imazo og bestille ett terra med målene 170x45x50 - du velger mellom alufargede eller svarte lister. Med den lengden så har du muligheten til å gi både gulvplass og huler - ser for meg at dybden på bakgrunnen kan varieres fra omtrent 0 til å være 20-30cm? Hjemmelagede terra blir sjelden noe å ha fremme i stua PS : disse er Imazo terra : ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Når det er sagt, så syntes jeg at regnskog/semi regnskogsterra er mye penere å ha fremme i stua som smykker - og på mine fotorunder så har jeg sett en del pene eksemplarer. Noen av disse er det jo bilder av ovenfor. Samt at disse er enklere å få til med den dybden du har tilgjengelig. Hvor vakkert kunne det ikke blitt med ett 100x45x120 til f.eks Crested gekko ? PPS : de to nederste terraene er eksempler på terra til cresteds
|
![]() |
| Emner |
| terrarium, Leopardgekko |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Bygge terrarium til skilpadde | sssmini | Prosjektplaner | 6 | 01-04-2009 19:02 |
| terrarium til Leopardgecko | Andersen | Gekkoer | 4 | 22-04-2008 14:40 |
| Hjelp help! Hvem her har peiling eller erfaring med å bygge akvarium selv? | Stephan R.S | Småprat | 1 | 05-01-2008 11:38 |
| bygge terrarium | snowy | Terrarier | 2 | 18-02-2007 09:41 |
| Skal bygge meg et terrarium til Leopardgecko! | jebfx | Terrarier | 12 | 29-01-2007 13:15 |