"

Terrarier Hvilken størrelse skal jeg ha på terrariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 04-11-2009, 21:11   #1
Reptilfreak

Mondo sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Meldinger: 140
Standard Namiba Terrasand

Jeg har et spørsmål angående denne terrasanden.
Jeg vet mange fraråder å bruke sand i terra til leoser, men jeg har aldri hatt noe problemer med dette. Men denne sanden var helt annerledes enn sand jeg har brukt før, den var våt da jeg helte den ut fra posen, og på posen stod det at den måtte tørke før jeg puttet øgla tilbake i terra. Nå har det gått 20 minutter, men sanden er fortsatt våt.
Det var bildet av en leos på posen, så jeg regned med at det ville gå bra, men denne sanden er mye tyngre og hardere enn sanden jeg har brukt før, som er T-Rex sand. Kan det være farlig å putte leosen tilbake når sanden ikke er helt tørr? Tenker da selvsagt på om sanden kan feste seg mellom tærne hans og lignende. Er denne sanden enda hardere og fordøye enn T-Rex sand om han skulle få i seg noe av den?

Håper på raskt svar, da dette er den eneste sanden jeg har for hånden i øyeblikket.
Mondo er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 04-11-2009, 21:15   #2
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,233
Standard

La sanden tørke. Om du ikke har, dra på plantasjen eller et annet hagesenter imorgen å kjøp ugjødslet torv/jord.. På plantasjen har de noe som heter tiurtorv.. Bland sand og dette 50/50 og fukt det godt og press det så hardt sammen du kan.. .Lag en liten inngang til nederst i substratet, f.eks. noen steiner som lager en åpning helt ned.. Hell vann ned i denne åpningen slik at substratet holder seg fuktg nederst og det er hardt på toppen.. En ide ettersom du MÅ bruke sand..
Svar med sitat
Gammel 04-11-2009, 21:23   #3
Reptilfreak

Mondo sin avatar

Standard

Jeg sa aldri at jeg MÅ bruke sand, men det er nå dette jeg har brukt til nå, og har aldri hatt noen problemer med det. Hvor lang tid vil det ta før sanden tørker? Det står ingenting om det på posen, og leosen begynner og bli utålmodig.
Mondo er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 04-11-2009, 21:29   #4
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,233
Standard

Hvor lang tid det tar før sanden tørker vet da ikke jeg, det spørs hvor varmt du har det, hvor fuktig den er, hvor tjukt lag, om du har lagd hull i sanden OSV..!
Jeg tolker det som at du må bruke sand når du sier at du aldri har hatt problemer med det og mener også at det ikke kan oppstå problemer med det.. Du må jo mene at det alltid går bra med sand for deg,ellers hadde du vell ikke brukt det?
Svar med sitat
Gammel 04-11-2009, 21:33   #5
Reptilfreak

Janka sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Sted: Hordaland
Alder: 23
Meldinger: 834
Blog Entries: 2
Standard

Jeg tror det er samme sanden jeg har i største leo-terraet vår. Det er ren elvesand, så er ikke noe kjemikalier i den som gjør at det er farlig hvertfall. Har du en varmespot en plass i terraet? Eller varmematte? Er sanden like våt der også? Om ikke ser jeg ikke noe problem med å plassere gekkoen i terraet. at den har et sted å gå som ikke er vått liksom.
Dette er sand som hardner litt når den tørker, jeg syns den er kjempefin å bruke.

Edit: Om den er vanskeligere å fordøye enn t-rex sand, vet jeg ikke noe om.
Den er ikke sement-aktig, tror ikke det vil bli noe problem med at den fester seg i tærne.
Svar med sitat
Gammel 04-11-2009, 21:46   #6
Reptilfreak

Mondo sin avatar

Standard

^^ Takk for svar

Jeg hadde ikke helt troen på den da jeg helte den i terra, men hvis du bruker den og mener den er fin så kansje jeg skal gå over til denne sanden. Den var veldig lett og fordele i terra.
Jeg har en varmematte, ingen spot for øyeblikket da pæra røyk for et par dager siden.
Jeg la en avis over sanden og satte hulen oppe på avisen, så får leosen ligge på avisen intill sanden er litt tørrere ihvertfall.
Mondo er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-11-2009, 21:51   #7
Reptilfreak

Janka sin avatar

Standard

Det at den blir litt hard, gjør at man kan forme den, og at det ikke blir kvikksand å gå på for gekkoen. Og så ser det pent ut da
Svar med sitat
Gammel 04-11-2009, 22:00   #8
Reptilfreak

Mondo sin avatar

Standard

^^ Ja, må innrømme at det ser stilig ut

Er det noen fare om leosen ligger på en avis over natta?
Mondo er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-11-2009, 22:09   #9
Reptilfreak

Janka sin avatar

Standard

Bedre med tørkepapir. Det inneholder ikke trykksverte.
Svar med sitat
Gammel 04-11-2009, 22:10   #10
Reptilfreak

Mondo sin avatar

Standard

^^ Ok, takk for tips
Mondo er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:33.