"

Reptilfreaks.no > Terrarier og vivarier > Terrarier Nok en tråd om bunnlag til Leopard gekkoer

Terrarier Hvilken størrelse skal jeg ha på terrariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 03-11-2009, 12:56   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Dec 2008
Meldinger: 795
Standard Nok en tråd om bunnlag til Leopard gekkoer

Denne tråden er splittet fra LeoSpot`s bildetråd - Reptilfreaks.no
-Frogger-

Veldig fine dyr Og fint terra.

Men husk at disse dyrene lager seg huler i bakken som de lever i, så et tykt lag med leire som tørker, bygd mellom steinene gjør at de får laget seg sine egne gjemmesteder. Pluss at de da får brukt klørne og musklene i beina.

Sist endret av Frogger; 03-11-2009 kl 17:30.
Lailande er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 03-11-2009, 13:00   #2
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,726
Blog Entries: 12
Standard

Nå må du huske hvem gekkoen kommer fra da vettu Lailande.. *knis*

Hittil syns jeg det er bedre at nybegynnere har leosene sine på tørkepapir fremfor forsøk på sand, til de får mer forståelse for hva som kan være skadelig, og hva som er bra for leosen.. Hvilket jeg har hørt flere si på egenhånd før, uten at jeg har hintet til det. Hvilket jeg syns er helt greit.
Spot går jo nå på tørkepapir, og jeg vet ikke hvordan hun ville reagert på leire/jord ish underlag.

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er online nå  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 03-11-2009, 13:28   #3
Reptilfreak

Standard

Opdrettere bør jo opplyse eiere om hvordan disse dyrene lever. Og forsikre seg om at ny eier faktisk har lest litt om disse dyrene. Som selger av dyr som har spesielle krav, bør oppdretter sørge for at nye eiere gir disse dyrene et best mulig liv. Og et habitat som er tilnærmet slik de ville hatt det i naturen.
Har vært borti caresheets som sier at disse dyrene ikke trenger uvlys også. Til tross for at disse dyrene kommer fra ørken med sterk sol, og også er ute på dagen både titt og ofte *rister oppgitt på hodet*

Det å si at andre oppdrettere har også slikt oppsett er ikke bra nok. Og for å gjenta det dom er sagt gang på gang i flere diskusjoner blandt mange som er for å gi dyrene best mulig liv...Hva er vitsen med å ha dyr når de ikke har det optimalt??

Leoser er bygd for å klatre. Da vil jeg påstå at det er direkte dyreplageri å la de gå på flatt gulv. Det er som å si at en vegg gecko kan helt fint leve i en flat boks. Jada... det kan den sikkert. Men hva er poenget med å ha dyret da? For at eier skal ha et "annerledes" dyr? For å ha det "lettvindt"? for å slippe mer "styr" med renhold?

Istedenfor å fortsette å vifte med manglende kunnskaper om dyrene bør både selgere og kjøpere LESE litt om dyrene de eier/skaffer seg. Ikke rart dyrevernalliansen angriper oss, når de ser hvordan dyrene blir anbefalt å holdt av såkalte "seriøse" folk.

Er det dyreplageri å holde rotter i et bur uten leker/ting å klatre på?
Er det dyreplageri å holde en hund uten å gå tur?
Er det dyreplageri å holde marsvin/kaniner i små bur hvor de hverken kan hoppe eller blir sluppet ut av?

Regner med at de fleste svarer JA på disse tre spørsmålene. Hvorfor er det da ikke dyreplageri å ha en gecko som er bygd for å klatre og grave på tørkepapir eller glassbunn hvor den aldri får brukt klør, muskler eller kroppen til det den er skapt til? Bygg et skikkelig terra til en leo så ser man fort hvor mye artigere det er. Når den faktisk er i sitt rette element og får brukt kroppen istedenfor å traske år ut og år inn på flatmark som sannsynligvis gir skader på kroppen i tillegg.
Folk som går mye på flatt gulv får store problemer etter noen år pga vi heller ikke er skapt for flate gulv. VI skaffer oss riktige sko med såler som bygger opp. Hvorfor skal dyrene utvikle slike skader bare fordi vi skal ha det lettvindt?? Når vi selv har valgt å ha de?
(dette gjelder kaniner og marsvin også forøvrig. mye beinskader på de også pga flate bur)
Lailande er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-11-2009, 13:52   #4
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,726
Blog Entries: 12
Standard

Syns ikke vi skal ødelegge denne tråden med nok en diskusjon om dette temaet, Lailande. Ha litt respekt for stakkars trådstarter.

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er online nå  
Svar med sitat
Gammel 03-11-2009, 13:53   #5
Reptilfreak

LeoSpot sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Bergen
Alder: 22
Meldinger: 31
Standard

Altså jeg synes du får det til å høres ut som jeg ikke har lest noe eller hørt rundt med noen før jeg har satt igang..
Jeg har snakket med folk som har masse erfaring og jeg har lest masse om de og har da både lest og blitt anbefalt at papir er et veldig greit underlag for de å gå på.

Foreløpig blir det nok med papir, men blir jo gjerne oppdatert til noe mer avansert litt senere
LeoSpot er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-11-2009, 13:54   #6
Reptilfreak

Iggemamma sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 611
Standard

Lailande og Cams kan være så uenige de vil, men Laila er inne på noe viktig her. Er hulen fast?

For å ikke ta den helt ut i naturvivariet, kan jeg nevne at jeg hadde gått for litt større varmematte i neste ledd, tenk 1/3 av buret. Og det må være gjemmested på den varme delen også. Det kan du sikkert fikse med en gang. Vil man gjøre det enkelt og litt unaturlig, så kunne man finne en slik bøyd takskifer, som er bedre å klatre på også enn flat baderomsflis (korriger meg om jeg ser feil)

Men en ting er kanonbra, størrelsen. Mange sikter for lavt, og det er kjipt å kjøpe større terras etter en stund. Dette gir også mere valgfrihet med tanke på typer dyr siden, om man skulle ekspandere. To tomler opp.

Dette er en kjempebra start, med naturlig underlag og noen klatrekneiser hadde det blitt perfekt.
Det kommer du til å se selv også etterhvert, selv om det enkleste er å ha det i orden før dyret kommer så sand/leire/jorda får tid til å stivne, for det skal være ganske hardt å gå på.
Men det er jo min mening igjen...

At Spot ikke skulle klare overgangen ville jeg ikke bekymret meg for et sekund.

Ellers et apropos til tørkepapir. Desrom man legger det utover i et par tre lag, fukter det godt, og så lar det tørke, så minner det iallefall noe mer om bakke, enn om det bare ligger tørt på glasset. Bare for å kaste inn en nødløsning av et semikompromiss.
Svar med sitat
Gammel 03-11-2009, 14:05   #7
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av LeoSpot Vis post
Altså jeg synes du får det til å høres ut som jeg ikke har lest noe eller hørt rundt med noen før jeg har satt igang..
Jeg har snakket med folk som har masse erfaring og jeg har lest masse om de og har da både lest og blitt anbefalt at papir er et veldig greit underlag for de å gå på.

Foreløpig blir det nok med papir, men blir jo gjerne oppdatert til noe mer avansert litt senere
Nettopp det som er trist. Du snakker med folk som ikke kan noe om disse dyrene.. til tross for at de burde kunne det. Jeg har selv opplyst oppdrettere her inne om at disse dyrene faktisk lever i leirjord og ørken, da disse ikke trodde det. (ligger en annen tråd her inne med bilde fra deres naturlige terreng)

Les en god bok om leopardgeckoer. Helst en fra Henckel som er en av de beste på sitt felt. Les om belastningsskader på andre burdyr, som lever flatt. Så skjønner du at det kun er til dyrenes beste at de får naturlig terreng. (er ikke dette videregående naturfagpensum forresten? med belastningsskader??? Trodde alle kunne dette jeg...) Men siden det tydeligvis ikke er pensum lenger, anbefaler jeg alle å lese litt om det. Da forhåpentligvis alle er intressert i å bedre forholdene for dyrene sine.
Lailande er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-11-2009, 14:10   #8
Reptilfreak

LeoSpot sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Bergen
Alder: 22
Meldinger: 31
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Iggemamma Vis post
Lailande og Cams kan være så uenige de vil, men Laila er inne på noe viktig her. Er hulen fast?

For å ikke ta den helt ut i naturvivariet, kan jeg nevne at jeg hadde gått for litt større varmematte i neste ledd, tenk 1/3 av buret. Og det må være gjemmested på den varme delen også. Det kan du sikkert fikse med en gang. Vil man gjøre det enkelt og litt unaturlig, så kunne man finne en slik bøyd takskifer, som er bedre å klatre på også enn flat baderomsflis (korriger meg om jeg ser feil)

Men en ting er kanonbra, størrelsen. Mange sikter for lavt, og det er kjipt å kjøpe større terras etter en stund. Dette gir også mere valgfrihet med tanke på typer dyr siden, om man skulle ekspandere. To tomler opp.

Dette er en kjempebra start, med naturlig underlag og noen klatrekneiser hadde det blitt perfekt.
Det kommer du til å se selv også etterhvert, selv om det enkleste er å ha det i orden før dyret kommer så sand/leire/jorda får tid til å stivne, for det skal være ganske hardt å gå på.
Men det er jo min mening igjen...

At Spot ikke skulle klare overgangen ville jeg ikke bekymret meg for et sekund.

Ellers et apropos til tørkepapir. Desrom man legger det utover i et par tre lag, fukter det godt, og så lar det tørke, så minner det iallefall noe mer om bakke, enn om det bare ligger tørt på glasset. Bare for å kaste inn en nødløsning av et semikompromiss.
Først må jeg bare si takk for tips
Jeg er ikke ferdig mer varmesiden enda, der skal det jo blandt annet komme en fuktboks å tenkte å skaffe meg flere gjemmesteder rundt i terrariet, Varmematten er litt liten ja, men har varmelampe også og har planer om å skaffe meg en matte til, så det er på vei!
LeoSpot er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-11-2009, 14:12   #9
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1,672
Standard

Kjempe fint terra LeoSpot.
Å må ikke glemme å si en kjempe fin leo også
Trur nok leosen vil få det konge bra hos deg med det oppsettet ditt.

Ang Lailande så har hun på et eller annet vis alltid noe negativt å si om andres reptil hold.(Men det vil ikke si at hun har fasiten på alt)
Er det noe du lurer på så hør med Cam du,du kommer deg laaaaaaaangt med det.
Leoser trenger ikke eller har ikke vondt av å ikke ha jord/sand å grave seg ned i.
Noen Røtter/Rot kan du jo evt sette inn i terra ditt,det hadde blitt fett synes jeg da
Så håper jeg at du ikke ble skremt av denne damen ovenfor her,,legg ut masse bilder av leosen+terra ditt. Alltid kult å se bilder vettu
leo77 er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-11-2009, 14:17   #10
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av leo77 Vis post
Kjempe fint terra LeoSpot.
Å må ikke glemme å si en kjempe fin leo også
Trur nok leosen vil få det konge bra hos deg med det oppsettet ditt.

Ang Lailande så har hun på et eller annet vis alltid noe negativt å si om andres reptil hold.(Men det vil ikke si at hun har fasiten på alt)
Er det noe du lurer på så hør med Cam du,du kommer deg laaaaaaaangt med det.
Leoser trenger ikke eller har ikke vondt av å ikke ha jord/sand å grave seg ned i.
Noen Røtter/Rot kan du jo evt sette inn i terra ditt,det hadde blitt fett synes jeg da
Så håper jeg at du ikke ble skremt av denne damen ovenfor her,,legg ut masse bilder av leosen+terra ditt. Alltid kult å se bilder vettu
For det første så skrev jeg Fine dyr og fint terra. Jeg kommenterte ikke oppsettet hans, bare kom med råd som han tydeligvis ikke hadde fått fra oppdretter. Om hvordan disse dyrene lever og bør ha det.

Du er altså en av de som anbefaler papir framfor å la dyrene ha det optimalt?

Og en av de som ikke leser noen bøker? Ah,,, det stemmer det, Husker du ikke ville det. Du hadde ikke engang hørt om Henckel.. Skremmende.... Og ikke visste du at disse kom fra ørkenstrøk.
Men slik er det med dere yngre, tror alt kan finnes på nett istedenfor å lese seriøse bøker av forskere som har holdt på med dette i over 30 år.

Er det virkelig så umulig å lære nye eiere at dyrene har egne behov framfor at vi skal ha det lettvindt??

Leospot: Om du ikke vil følge mitt råd og gi de det de burde ha krav på (og lese bøker fra de som har forsket på leoser i årevis).
Så følg iallefall iggemammas råd da. Hun anbefaler det samme.

Sist endret av Lailande; 03-11-2009 kl 14:26.
Lailande er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Fakta om Leopard Gekkoer Frogger Leopardgekkoer og andre Eublepharis 0 23-10-2009 14:45
To leopard gekkoer Leopardgekko Leopardgekkoer og andre Eublepharis 6 22-08-2009 08:16
Våre Leopard gekkoer CamStatic Mine Herptiler 15 04-01-2009 12:28
Øgler Er Leopard Gekkoer dyre i matveien? parahybana_freak Slanger, øgler og skilpadder 7 03-11-2008 16:46
Leopard gekkoer + andre øgler? carmen Lover og regler 6 23-02-2008 21:37

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:33.