| Terrarier Hvilken størrelse skal jeg ha på terrariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2009
Sted: stavanger
Alder: 27
|
hei,jeg lurte på om noen her kunne hjelpe meg,holder på å bygge ett terra til en vannagam.
det er 220x100x120... det jeg lurer på er hvor store luftehull bør jeg ha? har tenkt å ha ett i toppen å ett på siden. ligger bilder av det på profilen min |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansand Vest-Agder
Alder: 24
|
hvor mye fuktihet er det den skal ha ? ikke alle som kan om reptiler
![]() så er det vell ikke størelsen på hullene men mengden av hull
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2007
Sted: Oslo
|
Flott bygge Ronny
Gleder meg og se at du virkelig ikke sparer på tid, penger og krefter for at vannagamene du holder skal få den plassen de trenger. Når det kommer til vannagamer så regner jeg med at det er den Asiatiske grønne Physignathus cocincinus) du har i tankene? Et tips når det kommer til denne, er og ikke ha glass i bunn (front) da denne arten har en lei tendens til og skade snutepartiet i glasset, noe som fører til sår som lett blir infisert. Du bør fore opp med et materiale som ikke er gjennomsiktig fra bunn til der du skal ha skal ha skyvdørene. I og med at dette er en art som krever høy luftfuktighet og lever i regnskogen, ville jeg ha hatt lufting i front under skyvedørene for og unngå kondens på glasset nå terrariet dusjes. Du bør også ha i toppen. Kan du fortelle litt om hvordan du skal gjøre det vanntett? Ser også at du har satt inn et akvarie, har du en tappekran i bunnen av dette? Kan være greit og ha det da, Vannagamer gjør i fra seg i vannet, så en tappe kran vil gjøre utskiftningen av vannet enklere. Regner med at du skal innstallere regnsystem også? Gleder meg til og følge dette prosjektet videre. Mvh Kriss |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
hei,og takk for svar
ja det er den grønne jeg har i tankene jeg har bygget opp 5 cm i front,men vis jeg skal ha lufting der så blir d nok 10 cm i fronten,holder det? jeg har lagt 4 strøk me våtromsmembran på insiden i hele terra`et, håper att det skal holde når det gjelder akvariet så har jeg tappekran ja hadde tenkt meg regnsystem,men vet ikke om jeg skal lage ett selv eller om jeg kjøper ett..ett spm til trenger di mye bunn areale,eller holder di sei mest i høyden? holder på å prøve å finne ut hvordan jeg skal innrede det
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Hei, fem eller ti cm er nok ikke nok. Du bør tenke på hvor dypt substrat du bør ha, daen voksen asiatisk vannagam fint kan stille seg på to bein og gni snuta mot glasset. Jeg ville bygget opp en 20-30cm fra bunn, hatt ti cm mellom dette som ventilasjon også skyvedørene over, hvis du skjønner hva jeg mener.
Det er en delvis trelevende art, og de vil tilbringe mesteparten av tiden på greiner i terrariet, så det er viktig at du lager et nettverk av greiner/lianer som gjør at de kan utnytte høyden i terrariet. Sørg også for at de har tilgang til 2-3 sol plasser hvor de kan ligge og varme seg. Var jeg deg ville jeg kansje kledd inn terrariet bakgrunnen i mørke korkplater, dette gjør terrariet veldig flott, samtidig som øglene kan klatre på det, men du kan også plante diverse planter der. Når det kommer til resten av innredningen i terrariet, ville jeg skåret to runde hull på en 40-50 cm i diameter, der kan du potte store planter som Monstera deliciosa og en Chamaedorea elegans. Dette vil gi terrariet ditt et naturlig utseende, samt at vannagamene dine hadde følt seg tryggere. Skal du ha levende planter i terrariet, noe jeg mener er helt klart penest, er det viktig med god belysning! Du bør kombinere en eller to små HQI lamper med UV belysning. Som bunnsubstrat ville jeg brukt en blanding av tiurtorv og tekkbark (den man bruker i utebed) Du bør også skaffe et par store mangrove røtter, en kan du ha i akvariet slik at agamene kommer seg lett opp og ned, og en på land hvor du kan feste diverse planter. Du kan sikkert lage et regnsystem selv men du kan også kjøpe et billig hos meg :Lucky Reptile Super Rain - Mist System På det systemet kan du koble opptil 15 dyser, noe som burde være nok for et terrarie av din størrelse. Mvh Kriss |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
hvor dypt substrat bør jeg ha? jeg hadde bare tenkt 3-4 cm høyt ca. For lite det kanskje?
Når d gjelder bakgrunn så har jeg begynt på det me isoporplater,men hadde kanskje våre en ide å lagt inn en korkplate å to til planter i tillegg. Jeg har begynt på en "elv" me ett vannfall i det ene gjørne,derfor lurte jeg på om di trenger mye bunn areal,for det begynner å minke på d,så lurte på om jeg skulle lage en halv etasje til,men kan kanskje bare lage noen hyller og heller ha masse trær og planter. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Hei
4-5 cm er helt greit, ville tatt til kanten på akvariet, og gi det en cm klaring, slik at ikke vannet blir fullt av substrat. Hvordan har du tenkt og lage elven? Når det gjelder bakgrunn, ville jeg gått for korkplater. Jeg syntes sjelden isopor bakgrunner blir særlig pene, men kan hende du er kreativ og får det til. Vannagamen vil nok bruke helte terrariet, men sats på høyden, da de som delvis trelevende vil utnytte dette. Hvis du bor nær havet kan du plukke flott driv ved på stranda, disse ser "gamle" og eksotiske ut, og gjør seg godt i et regnskogs terrarie. Hva tenker du som lyskilde, varme og UV? Mvh Kriss |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Hei igjen
![]() som varme har jeg varmematte,varmestein og varmelampe. satser på att det holder,men skal teste alt ut før jeg får dyr i hus. som uv/lyskilde har jeg 2x lysrør ett med uvb 2.0 og ett med 5.0 36w har nå våre å funnet noe til innredningen,men har litt igjen enda,har lagt inn noen nye bilder på profilen... |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2008
Sted: østfold
Alder: 18
|
sykt stilig terrarie
.
|
|
|
#10 |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
|
Super fint terra du har laget her da
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Lufting i terra? | Kiwi | Terrarier | 6 | 23-09-2009 20:51 |
| trenger hjelp med boa!! | tinahen | Boa og pyton | 7 | 09-05-2008 16:23 |
| Skal bygge terra til snok (trenger div. hjelp) | 2mmelit1 | Utstyr | 17 | 08-05-2008 20:00 |
| Lufting i bokser til Juveniler | telia | Terrarier | 4 | 19-04-2007 17:26 |
| Hjelp!!! Jeg trenger seriøst hjelp nå! | Chibi | Snoker | 12 | 15-03-2007 00:30 |