| Terrarier Hvilken størrelse skal jeg ha på terrariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Sep 2009
Sted: Oslo
Alder: 23
|
Hei!
Jeg er ganske ny til terrarie bygging. Kjøpte et 375 liters terrarie lengde: 125cm, høyde: 60cm, bredde: 50cm, med varmematte. Inne i selve terrarie har jeg tenkt å bygge ut diverse for eremittkreps ved inspirasjon av denne videoen YouTube - Hermit Crab Tank April 09. Jeg har tenkt å lage en ekstra etasje for å ha eventuellt mose, eller skjell i den. Har hørt at man kan kjøpe sånn all plastic shower caddy, men vet desverre ikke hva dette heter på norsk, dusj stativ, såpe stativ? Forslag? Har tenkt å kjøpe lekesand (vet ikke helt hvor) og Eco jord. Var innom dyrebutikken og de sa de brukte Ikea spotlights til terrariumene sine. Hvor får jeg kjøpt mose, vet ikke om det er så trygt å hente direkte fra skogen der det kan være masse bakterier i det. Vet at dette kommer til å koste penger, så tar det grunnlegende først, med sand, shower caddie, røtter og gjemmested, kommer også med plast planter etterhvert. For de som ikke vet hva en shower caddie er dette et eksempel. Skal kjøpe sugekopper (hva heter disse på engelsk?) "Blowcups" haha, neida..bare tuller! men skal bruke dem til å henge opp nett(hvor får jeg kjøpt nett?) Det hadde vært veldig behjelpelig hvis noen hadde kunne hjulpet med dette. Takk, Hilsen Kim
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Jeg ville heller brukt noen røtter til de forskjellige etagene da sugekommer har en lei tendens til å dette av etter en stund. Et triks for å unngå at sugekommer løsner er å lime de fast med silikon.
Hva med å gjøre terrariet mer naturalistisk, bruke ekte planter? krever litt bedre lys (plantelys) men ingen plastplanter kan overgå ekte vare ![]() Mose (spagnum) kan du bl.a kjøpe i dyreforretninger. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
|
[QUOTE=Frogger;121342 Et triks for å unngå at sugekommer løsner er å lime de fast med silikon.[/QUOTE]
Herre jesus mann... Er det mulig å ikke ha tenkt på det selv da. Drevet med akvarie i noen år nå og vet godt hvordan sugekoppene blir. De blir harde og vil ikke sitte mere. Jeg har alltid kokt dem for da blir dem myke igjen, men det er bare en for en liten stund. Genial idë mister!! TAKKER for den
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
hehe... har kommet fancy alternativer til sugekopper også hvor man bruker magneter istedetfor, men de er forholdsvis dyre samt at du får en liten magnetklump på ustiden av glasset.
|
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
|
Sitat:
![]() men det er vel forløpig kun på sirkulasjons pumper vel..Som f.eks Tunze.. |
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
Tips til trådstarter som jeg hadde lyst til å gjøre når jeg hadde eremittkreps:
YouTube - Hermit Crab Climbing Kan det være noe? Et sånt nett som de klatrer på! Spidercrab! Hehe.. Men er lett å lage en ekstra etasje ut i fra det i hvertfall. Så kan du bruke dusjstativet (hvis du velger å bruke det) som trapp opp til nettet, som blir andre etasje.. Men i et 375 liters terra så har du mye å gå på til eremittkrepsene, et lite tips i hvertfall.Sitat:
![]() Hadde 3 eremittkrepser en gang, kjempestilige kryp! Vet også at de elsker og klatre, så klatremuligheter bør det være mye av.
|
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
Ehm, sorry leste ikke posten din helt... Så ikke at du nevnte noe nett, men uansett så fant jeg en som selger til 10$ på ebay:
hermit crab net, great deals on on eBay! 60 NOK ca. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hver tiende art dør for hver ekstra varmegrad | Gibbs | Media | 5 | 02-12-2008 09:46 |
| Ekstra inntekt på dyr | Løven31 | Småprat | 18 | 22-09-2007 20:32 |
| Lage bakgrunn? | Mack | Terrarier | 1 | 29-11-2006 12:55 |
| Ekstra vitamin D3 til leo? | GekkoenGucci | Fôrdyr | 1 | 12-09-2005 20:51 |