| Terrarier Hvilken størrelse skal jeg ha på terrariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Guest
Meldinger: n/a
|
Når jeg spruter vann inn i terrariene, så blir det etter hvert flekker på glasset. Dette kan selvfølgelig vaskes bort, men jeg mener å ha lest en gang at man kan få kjøpt vann som ikke lager noen spor på glasset. Er det noen som kjenner til dette, har erfaringer med det eller ha en oppskrift på noe sånt?
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
Sted: Vest-Agder, Mandal
|
Det er kalk i vannet som gjør at det blir flekker på glasset (hardt vann). Mengden kalk varierer hvor man bor.
Regnvann skal være såkalt bløtt (uten kalk) og dermed ikke gi kalkflekker. Ellers kan man kjøpe renset vann på apoteket. |
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
Sted: Vest-Agder, Mandal
|
Sitat:
Hvis du gidder å koke vann og på en eller annen måte samle opp vanndampen, så blir det vannet helt fritt for kalk (destilert vann). (Da blir kalk m.m. liggende igjen i gryta) |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Guest
Meldinger: n/a
|
Takk for svar!
Tenker at batterivann muligens er et alternativ ? F.eks. hos Biltema Biltema Norge Nå er ikke dette noe ekstremt stort problem for meg, men det er likevel morsomt å lage seg noen utfordringer - det er med andre ord langt igjen til basehopping
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Vannet du eterlyser er ro/di vann. Slikt vann kan du lage selv ved å kjøpe deg et reversere osmose anlegg eller litt mer avansert et osmosesystem med ionebytter.
Et alternativ er å kjøpe destilert vann som i praksis er det samme som ro/di vann. Batterivann er vann behandlet med en ionebytter men uten ro delen. Osmoseanlegg selges bl.a av korallen.no og webzoo.net |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
|
Hvilket glass er det som blir flekkete?
Hvis det er skyvedørene, så kan du ta ut disse og vaske dem med eddik vann.. Eddik løser opp kalk og flekkene blir helt borte. Er det mye, så kan du legge det i eddik vann en liten stund. Hvor lenge kommer an på hvor sterk blanding du lager. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Senior Member
Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
|
Eller man kan bare kutte en sitron i to og dra den over glasset og så tørke av etterpå, også er det helt ufarlig å bruke.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Flekker på skallet? | aceman | Skilpadder | 5 | 25-03-2009 10:47 |
| Terrapin - rødbrune flekker på huden? | Speedy | Skilpadder | 5 | 10-02-2007 17:05 |