"

Reptilfreaks.no > Terrarier og vivarier > Terrarier akvarie om til terrarie for tarantell

Terrarier Hvilken størrelse skal jeg ha på terrariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 07-08-2009, 16:03   #1
Reptilfreak

Rawhin sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Hadeland, Oppland
Meldinger: 569
Blog Entries: 12
Lightbulb akvarie om til terrarie for tarantell

(veit det. veit det. akvarium til taranteller er fy-fy.... )

denne ble litt feilplassert. skulle vært på prosjektplaner, men det gjør vel ikke noe. blir vel flyttet av admin?

jeg har fortsatt det passe store akvariet mitt her. har det for salg her også, men nå i det siste har jeg fått litt ideer om hvordan jeg kan gjøre dette om til terrarie:

jeg skal nå ta det fra hverandre og skjære av en bit av forveggen. der jeg fjerner en bit av forveggen skal jeg sette på en rist slik at jeg får ventilasjon inn, før jeg monterer denne delen på på nytt. da har jeg gjennomlufting (TADAA!).

jeg skal også sette inn en skillevegg på midten, slik at jeg får to passe store terraer i ett istedenfor et gedigent et. kanskje jeg til og med skal sette inn to skillevegger, slik at de trelevende ikke får så stor plass. det er jo 80 cm langt.

plasttoppen skal fjernes og byttes ut med tre, tenkte jeg. skal ha skyvedører av tre eller plast. på den måten kan jeg ha en litt rask trelevende tarantell i det.

skal også lage en fin bakgrunn av isopor i hver del, men istedenfor å male, skal jeg heller lime på masse stein, sand, stokker og slike ting, slik at det ser mer ekte ut. har planer om å ha små hull jeg kan ha små blomsterpotter i, så jeg kan ha ekte planter der.

dette skal bli nokså interessant gidder ikke kaste dette akvariet, heller

jeg har til og med planer om hva jeg skal ha inni denne saken har akkurat kjøpt tre irminia slings, derav minst en av dem skal inni dette når den blir stor nok. jeg vil ha en p.regalis i en, og tenkte jeg skulle ha enten en h.maculata eller en p.murinus i den siste (hvis jeg deler den i tre deler)
Rawhin er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 07-08-2009, 16:15   #2
Reptilfreak

Rawhin sin avatar

Standard

noen ideer jeg kanskje kan bruke?
Rawhin er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 07-08-2009, 16:34   #3
Reptilfreak

shelob sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
Meldinger: 1,651
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Jeg har to akvarier jeg har til bakkelevende taranteller jeg. funker greit det.
Jeg har glassplate på toppen som er avskjært i hjørnene, og har gitter der.
Disse ble aldri kjøpt til taranteller, men synes det er bortkastet å ikke bruke de.
shelob er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-08-2009, 16:40   #4
Reptilfreak

Rawhin sin avatar

Standard

ja. å kaste dem ville være bortkasta. jeg har bare lest mange steder at akvarier ikke skal brukes til taranteller, fordi det ikke kommer nok ventilasjon, sånn at det mugner fort, og siden jeg skal ha dette til trelevende som krever litt høyere fukt enn mange bakkelevende, så kan rista jeg har planer om å sette nederst i fronten være en glup løsning.

har du noen tips om ting jeg kan ha inni der?
Rawhin er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-08-2009, 19:08   #5
Reptilfreak

shelob sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
Meldinger: 1,651
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Jeg hadde problem i begynnelsen med dårlig luftsirkulasjon, men etter jeg fikk skjært større hull og i alle hjørner så ble problemet borte.

NFredrik lager terrarier, så han vet sikkert mye bedre enn meg hva som kan brukes.
shelob er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-08-2009, 20:29   #6
Reptilfreak

weto sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: Vest-Agder, Mandal
Meldinger: 247
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (7)
Standard

Jeg bruker mitt gamle 30 liters akvarie til keiser-skorpion terrarie. Har skiftet ut glassplata på toppen med pleksiglass som det er boret fullt av hull i. Fungerer kjempefint
weto er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-08-2009, 21:17   #7
Reptilfreak

allan sin avatar

Medlem siden: Dec 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,047
Blog Entries: 5
Standard

YouTube - Plexiglass Lid Installation
allan er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-08-2009, 21:30   #8
Reptilfreak

Rawhin sin avatar

Standard

bra film, allan, men dette akvariet er 80 cm langt, 40 bredt og 30 høyt, tror jeg. et blir et litt stort terra, synes jeg.

er nyttig å ha til en annen gang
Rawhin er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-08-2009, 22:34   #9
Reptilfreak

allan sin avatar

Medlem siden: Dec 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,047
Blog Entries: 5
Standard

Du kan gjøre samme greiene med det liggende,skillevegger og 2-3 dører
allan er offline  
Svar med sitat
Gammel 08-08-2009, 00:39   #10
Reptilfreak

Rawhin sin avatar

Standard

å ja sånn, ja. sånn at jeg ikke får dørene på toppen. da skjønte jeg det. da må jeg bare borre hull i bunnden på det eller noe. eller kanskje bytte ut hele bunnen med pleksiglass. den er ødelagt uansett, så kan like gjerne bytte den ut.
Rawhin er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Akvarie til terrarie Joystick Prosjektplaner 7 10-10-2009 11:14
hvordan bygge om akvarie til terrarie? tvslave Pinnedyr, knelere og andre insekter 6 14-06-2009 17:00
Akvarie 104 l til Terrarie? zatane Terrarier 2 28-01-2008 09:08
Akvarie som terrarie Trinemor Utstyr 19 18-09-2006 14:15
akvarie --> terrarie straymond Utstyr 1 26-02-2005 15:48

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:31.