| Terrarier Hvilken størrelse skal jeg ha på terrariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2008
Sted: Telemark
Alder: 21
|
Heisann
![]() Vi har satt igang et byggeprosjekt her hjemme, og lurer på hva slags plater som er best å bruke når man skal lage et terrarie i for det meste tre. ( kun dører som skal være i glass) Er litt usikre på om det kan være best med kryssfinerplater eller mdf plater som noen har snakket om, og om vi da isåfall må bruke våtromsmembran over. ( med tanke på at det skal jo dusjes jevnlig og sånne ting, greit og tåle vann )Eller om det da isåfall kan være like greit og kjøpe våtromsplater? Har aldri bygd et terrarie før, så her er jeg helt grønn, takker for alle svar
|
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2008
Sted: buskerud
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
|
Jeg har brukt hobbyplater/furuplater til mine terras. De kommer bl.a. i lengder på 240 og bredde på 60. Om du skal ha et terra på 60 i bredden slipper du dermed å kutte så mye - bare å kutte opp lengden..
Slike furuplater fås både hos coop bygg og biltema.. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2008
Sted: østfold
Alder: 18
|
når man byger terraire selv hvor leger man varmematta?
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Jeg bruker kabler selv - og skal nå legge dem inn i bakgrunnen.. Om du skal legge dem i bunnen av terraet ville jeg vurdert å legge en tynn aluminiumsplate i bunnen for ekstra brannsikkerhet - får skjært til og kjøpt hos en blikkenslager.. 0,5-0,7mm tykke passer fint..
Spør om pris først. Jeg gikk på en smell for litt siden, når jeg skulle be noen mekanikere borre hull i noe aluminium, for blikkenslageren hadde ikke hullsag i den størrelsen jeg skulle ha. Prislappen kom på sinnsyke 1770 kroner - jeg kunne med andre ord kjøpt alt utstyr jeg trengte og hulle selv til langt billigere.. Så - sjekk pris på forhånd, så slipper man uhyggelige overraskelser ![]() Tenker meg prisen på en alu plate, 0,7mm tykk, på 150x60 kan komme på 5-800 kr.. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Utenfor Haugesund.
Alder: 30
|
Hva bruker du til å behandle treet med, for at det skal tåle fuktighet?
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
|
Selv brukte jeg vannbasert lakk i bunn og siden, også silikon i hjørnene, brukte sponplater forresten.
Edit: var til skjeggis, altså ørkenterra. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Jeg har bare ørken-terras, så nødvendigheten for fuktsperre er vel ikke helt der.. Men, som Freddy har jeg også malt og lakket bunnen.. Skal du legge noen slags fuktsperre ut over det - spør oby, han er en racer på terrabygging..
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
|
Sitat:
![]() Men i regnskogsterras så kan du vel bruke slikt de bruker i baderom / dusjer? En slags type lakk eller maling.. Kommer ikke på hva det heter - selv om jeg ikke skal si at det kan brukes for sikkert, da jeg ikke har prøvd det. |
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Funker med noe lag med våtromsmembran i fuktige terras ja, samtidig silikon i kanter o.l.
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Så i terrarium | slizy | Helse og sykdommer hos reptiler | 2 | 26-05-2008 21:22 |
| Terrarium | geckogutten | Gekkoer | 1 | 27-04-2008 18:45 |
| Terrarium | geckogutten | Gekkoer | 14 | 17-04-2008 20:39 |
| Terrarium | geckogutten | Øgler | 1 | 08-04-2008 06:34 |
| TRE-I-ETT TERRARIUM | troia | Terrarier | 20 | 27-01-2007 21:34 |