"

Reptilfreaks.no > Terrarier og vivarier > Terrarier Varme og sånn til Keiserskorpion

Terrarier Hvilken størrelse skal jeg ha på terrariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 11-06-2009, 06:50   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Jun 2009
Meldinger: 13
Standard Varme og sånn til Keiserskorpion

Hei, jeg er ganske så ny her, og med skorpioner og andre reptiler. Kjøpte meg i går terrarium, varmematte og div andre ting til skorpion, tenker på å kjøpe denne om en liten ukes tid.. Ville bare sikre meg at alt funker som det skal først

Men prøvde igår den varmematten,den var bare på 5watt og fikk på 3 timer kun opp varmen i terrariumet til ca 23 grader. Er dette for lite eller? Dette er en varmematte uten termostat... Er dette ett minus?

Hva burde jeg helst ha slags varmekilde til en keiserskorpion?

Setter pris på alt av svar
sparcokeiser er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 11-06-2009, 09:01   #2
Reptilfreak

Kristian262 sin avatar

Medlem siden: May 2006
Sted: Sandnes (Rogaland)
Meldinger: 968
Blog Entries: 2
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av sparcokeiser Vis post
Hei, jeg er ganske så ny her, og med skorpioner og andre reptiler. Kjøpte meg i går terrarium, varmematte og div andre ting til skorpion, tenker på å kjøpe denne om en liten ukes tid.. Ville bare sikre meg at alt funker som det skal først

Men prøvde igår den varmematten,den var bare på 5watt og fikk på 3 timer kun opp varmen i terrariumet til ca 23 grader. Er dette for lite eller? Dette er en varmematte uten termostat... Er dette ett minus?

Hva burde jeg helst ha slags varmekilde til en keiserskorpion?

Setter pris på alt av svar
Jeg har en varmematte i keiserterraet mitt på 25-28watt. (Terraet er 65L*34B*50H cm) Jeg har en termostat som er satt på ca 26 grader. Etter det jeg har lest bør temperaturen være ca 25 grader.
Du trenger ikke termostat hvis du klarer å holde en fin, stabil temperatur.

Jeg regner med at du har festet varmematten på en av sidene i terraet?

Jeg vet ikke om du har sett det, men er er et bra faktaark om keisere:
Keiserskorpion Pandinus imperator
Svar med sitat
Gammel 11-06-2009, 09:07   #3
Reptilfreak

Standard

Satte matten bare under terariumet, men har enda ikke kjøpt skorpionen. Er det bare å feste den med tape eller no?
sparcokeiser er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 11-06-2009, 10:56   #4
Moderator

Jonas sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Sted: Tromsø
Alder: 34
Meldinger: 882
Blog Entries: 3
Standard

Som Kristian sier så er det best om du fester matten på siden av terrariet. Våre 8-beinte venners naturlige adferd om det skulle bli for varmt for dem er å grave seg ned i jorden. Når matten ligger under terraet vil skorpionen bare grave seg nærmere varmekilden og kunne ta skade av dette
Jonas er offline  
Svar med sitat
Gammel 11-06-2009, 13:35   #5
Reptilfreak

Androctonus sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: SkorpionFarmen
Alder: 22
Meldinger: 1,653
Blog Entries: 13
Standard

Keiser skorpionene liker det også varmere, alt fra 25-30c grader, også skal de ha det veldig fuktig, rundt 75-85% fuktighet. Men som sagt, man skal ikke ha varmematten under terrariet, da de graver seg ned for å kjøle seg (og gjemme seg).
Du kan også bruke spot, men da tørker du ut terrarie mye mye fortere enn med en varmematte, og i værstefall om man ikke passer på, så kan det dehydrere skorpionen.

Et par ting du kansje burde vite om keiser skorpion, er at de trenger MASSE substrat til å grave i. Du burde ha vertfall rundt 15cm dypt lag med u-gjødslet torv, som du kan blande sand i (70/30 - Torv/sand).
Disse graver seg ned, og kan være nedgravd over lengre tid, da flere mnd i noen tilfeller.
Også et veldig kjent fenomen med nybegynnere og keisere er at de blir veldig redd når skorpionen ikke spiser på noen uker. Altså, de kan mat-streike helt opp til 1år (har egne erfaringer med mat streiking i nesten 5mnd). Keisere har stor mage, og spiser seg som regel mett og god, og spiser derfor ikke mye på en stund igjen.

Og til slutt, keisere kan fort bli litt kjedlig for en nybegynner fordi den gjemmer seg masse og spiser lite. Men de er veldig grei som starter skorpion fordi den har så lette krav. Og de er også komunale så man kan ha flere sammen uten noe problem!
Svar med sitat
Gammel 11-06-2009, 16:14   #6
Reptilfreak

Devilizer sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Hedmark
Alder: 28
Meldinger: 1,155
Blog Entries: 4
Standard

Mja.. vet nå ikke jeg andro...
Hos meg er keiserene fremme hele tiden, mens det er australisen som har sittet under en rot siden jeg fikk henne

Poecilotheria-fan!
Devilizer er offline  
Svar med sitat
Gammel 11-06-2009, 17:01   #7
Reptilfreak

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Vestlandet
Alder: 22
Meldinger: 449
Blog Entries: 1
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (8)
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Androctonus Vis post
Og til slutt, keisere kan fort bli litt kjedlig for en nybegynner fordi den gjemmer seg masse og spiser lite. Men de er veldig grei som starter skorpion fordi den har så lette krav. Og de er også komunale så man kan ha flere sammen uten noe problem!
ALLE skorpioner gjemmer seg mye og spiser lite Det er mer bekymringsverdig om du har en skorpion som ikke gjemmer seg.
psychofox er online nå  
Svar med sitat
Gammel 12-06-2009, 06:35   #8
Reptilfreak

Standard

Vel vel der var skorpionen kjøpt Luftfuktighet og temp ble målt før jeg kjøpte den Fasinerende dyr må jeg si Den spiste i tillegg sitt første måltid hjemme igår Tok en stund for den slo seg til ro, men fant en fin gjemmeplass under en trerot
sparcokeiser er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-06-2009, 12:31   #9
Reptilfreak

Devilizer sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Hedmark
Alder: 28
Meldinger: 1,155
Blog Entries: 4
Standard

Gratulerer og velkommen i "klubben"

Poecilotheria-fan!
Devilizer er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-06-2009, 13:31   #10
Reptilfreak

Standard

Takker
sparcokeiser er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Kvister og sånn... magnusøy Knelere 4 06-06-2009 20:36
Sånn !:) mariee Taranteller 14 29-08-2008 10:50
Sånn kan det gå... _Nagash_ Filmsnutter 12 03-01-2007 17:22
sånn kan det gå.... straymond Media 16 02-01-2007 23:23
KeiserSkorpion! mariusa Terrarier 31 24-11-2006 07:24

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:28.