| Terrarier Hvilken størrelse skal jeg ha på terrariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2006
|
Legger merke til at når det er snakk om terra til skorpion så går det mye i terrarie med bunnareal på 30x30 60x40 og rundt der. Jeg kunne tenke meg ett stort terrarie stående i stua, men begynner å lure på om de ikke må ha for mye plass? Siden alle jeg har lest om har slike små terra? Hva med f.eks 100x100 i bunnareal og 50 cm høyt?
Kunne tenke meg å hatt keiserskorpion, men med så stort areal så lurer jeg på om jeg burde bruke annen oppvarming enn varmematte, en varmelampe f.eks? Kan man sette på en dimmer på strømtilførselen for å regulere temperaturen? Hvor mange kan jeg e.v.t ha i ett terra av denne størrelsen? Er ultrafiolett lys ubehaglig for en skorpion? Syns de er drit tøffe når de lyser opp i mørke, hadde vært litt kult om jeg kunne hatt ultrafiolett lys på f.eks en time hver kveld når den/de er ute å går. |
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2007
Sted: SkorpionFarmen
Alder: 22
|
Sitat:
MEN det er et unntak, UV/blacklight går ikke gjennom glass, så lenge du har glass mellom er det ikke skadlig, men kan virke stressende for dyret (mine ble vertfall veldig stressa under det) Ikke dumt å gi skorpionene så stor plass, eneste minuset er at du ikke kommer til å se de ofte med så stor plass. På tanke på at må må ha 15-25 cm med torv, og de ELSKER å grave lange ganger om de har mulighet til det (noe som også anbefales siden det er en gravende art. Også på 100x100x50cm kan du ha MANGE keisere, man kan jo ha 5-6stk på 50x50cm så lenge forholdene tilsier det. (tenker nå på masse gjemmesteder) Oppvarming, du kan bruke varmematte til det, så lenge du har 1stor eller 2 litt mindre. Bare ikke ha de på undersiden av terrariet, da det er naturlig for keisere å grave seg ned om det blir for varmt. Men hvor mange keisere hadde du tenkt på?
|
|
|
|
#3 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2008
Sted: Hedmark
Alder: 28
|
Sitat:
Høyden har ikke så mye å si, siden dem ikke klatrer. Så lenge du har høyt nok til nok substrat ![]() Du KAN bruke varmelampe, men ikke plasser lampen midt over terrariet. Disse dyrene liker å ha både varme og kalde soner i hjemmet sitt. Du får kjøpt termostat som regulerer varme-elementet. Personlig foretrekker jeg varmematte på siden av terraet, men alle har hver sin smak. Min abefaling er at du gjør det slik du vil ha det, så lenge du tar til rette for de retningslinjer som er gitt i fakta-arkene. Husk at det er DITT terra ![]() Så vidt jeg vet, ja, UV-lys er stressende for skorpioner. Har aldri brukt det selv, og har ingen erfaring med det, så det får noen andre svare på. Hvis du absolutt vil se skorpionen din i UV-lys, bruk en blacklight og knips deg noen bilder
|
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Ok. Vi skratcher uv-lys. 5 stykker høres da fornuftig ut etter som jeg forstår. Hvor mye mat ukentlig burde jeg regne med? Men med så mange så er det kanskje lurt å alltid ha f.eks noen sirisser vandrene rundt nedi der? Hvis hele konstruksjonen er i glass ( er jo ikke så lett å borre luftehull i det...) blir det fort dårlig luft i bånn om konstruksjonen er 50 cm høy? Lurt å montere noe vifte opplegg?
Planen er å bygge/kjøpe ett terra som kan brukes som stuebord, litt avhengig av hvor glad skorpioner er i lyd. Noe problem å ha de i nærheten av en tv? Hvis jeg går for stuebord løsningen så vill det jo fort vekk bli mye prat/støy rundt de, er dette noe problem? |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
I et terra på 100x100 vil jeg tro du fint kan ha 10 skorpioner. Mating bør gjøres som med vanlig skorpionhold, det bør ikke gå fôrdyr i terraet konstant.
Stuebordideen ville jeg slått fra meg. Skorpioner er veldig vare for vibrasjoner, og dette vil det være altfor mye av om man skulle brukt terraet som bord. Gåing rundt bordet, ting som blir satt ned på det, folk som snakker, lyd fra TV'n osv., alt er vibrasjoner, og alt har negativ innvirkning på dyra. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Okay. Hadde det litt på følelsen at de ikke var så glad i støy. Men hvor langt unna f.eks tv burde de være? (tenker da med normal bruk av volum knappen.) Holder det med f.eks 4 meter?
Men når de går så mange som 5 stykker sammen, kan det ikke fort bli mye krangling/konkuranse når det da kommer mat inn i terrariet? Tenker da om det ikke hele tiden er noe mat der. Men klart, vrient å vite hvem som spiser om man ikke ser det... |
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2008
Sted: Hedmark
Alder: 28
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Men hva med avstand til "støy kilder" som f.eks tv?
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2007
Sted: SkorpionFarmen
Alder: 22
|
Jeg ville sagt 4 meter er for kort, da vibrasjoner går veldig langt før de dør ut, da spesielt bass. (som også er veldig tunge/lange bølgelengder)
Jeg tror nok de fleste her inne har dyra sine på et eget lite rom, for å minimere forstyrelser på dyrene sine, for vibrasjoner, støy, osv. Jeg sier nå at du ikke kan ha skorpionen på stua di, men jeg ville ikke anbefale å gjøre det om du er veldig lyd glad
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Nå er hverken meg eller samboeren min spess glad i videre høy lyd, men det skjer jo. Kunne vært kult å hatt skorpioner i stua, men ser den etterhvert at det kan nok være lurt å sette de på ett annet rom om jeg skulle gå til annskaffelse.
Takk for flotte og lærerike svar
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Mugg på Bowser?? ....+ andre spørsmål... | Elvis | Taranteller | 0 | 10-01-2008 18:20 |
| Noen spørsmål ang. skorpion-babies | mariusa | Skorpioner | 32 | 23-07-2007 12:43 |
| Terrarie størrelse til leoser | nika86 | Terrarier | 2 | 03-05-2007 15:47 |
| Størrelse på terrarie | Tony26 | Terrarier | 1 | 07-04-2006 06:03 |
| størrelse og innredning av terrarie. | Trollemor | Skilpadder | 2 | 03-03-2005 16:33 |