"

Reptilfreaks.no > Terrarier og vivarier > Terrarier Positive erfaringer med lys simulering.

Terrarier Hvilken størrelse skal jeg ha på terrariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 18-02-2009, 14:22   #1
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard Positive erfaringer med lys simulering.

Den siste måneden har jeg kjørt lys simulering på terrariet mitt vh.a en akvarie/terrarie computer. Mest fordi jeg hadde en slik liggende og fordi jeg syns slik mekking er litt morro.
Oppsettet mitt består av 4 duluxF 36W samt en Reptiglo 2.0 og 5.0
Duluxene styres parvis hvor de på sidene er koblet sammen og de i midten er koblet sammen.

Slik jeg har programmert oppsettet mitt går "solen opp" kl. 07.00 og når max lys iløpet av 120min. Tilsvarende men i motsatt rekkefølge går for "solnedgangen".

I løpet av dagen er det også en viss prosent sjangse for at det kan komme skyer forran solen, noe som vil senke lyset med max 15% for en kortere periode. Ved regn vil lyset dimmes gradvis ned 20-25 for deretter å gå tilbake til normal når bygen er over og skyene har forsvunnet.. Normal tid ca 5min.

Vel nok om det tekniske..
Det jeg nå ser er en adferds endring hos daggekkoen min.. Fra tidligere å komme ut av skjulestedet sitt en times tid etter lyset hadde slått seg på er den nå ute på 20-30min etter lyset har begynt å tennes. Aktivitets nivået dens har økt i form av at den bruker større deler av terrariet, den spiser mer, den er vesentlig mindre sky enn tidligere samt at fargene dens har blitt sterkere enn tidligere.
Noe annet som også er litt intressant er at den selv finner seg et sted i le før regnet kommer, fremfor å bli tatt på sengen som den ble tidligere.

Man kan selvfølgelig spekulere i om dette er tilfeldig at dyret brukte mer tid enn normalt til å venne seg til terrariet, den har vært generelt stresset i flere måneder, men endringene hos meg skjedde så momentant at jeg velger å tro det er lyset som er årsaken.
Frogger er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 18-02-2009, 14:29   #2
Reptilfreak
Admin

Jabbe sin avatar

Medlem siden: May 2006
Meldinger: 1,721
Standard

Dette er veldig interresant, og jeg vil gjerne høre mer om atferdendringer som de kommer

Du har ikke noen bilder av oppsettet under de forskjellige "sonene"?

Meget mulig det er lyset som har forårsaket endringene i gekkoens atferd, som du sier, så dette vil jeg høre mer om

Sist endret av Jabbe; 18-02-2009 kl 14:32.
Jabbe er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 18-02-2009, 14:35   #3
Reptilfreak

Vol sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Alder: 29
Meldinger: 300
Blog Entries: 8
Standard

Vannvittig kult. Ska du holde kurs for meg/oss i sommer? Så slipper vi å bli så misunnelig...
Vol er offline  
Svar med sitat
Gammel 18-02-2009, 14:47   #4
Reptilfreak

xtidyx sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Tromsø
Alder: 25
Meldinger: 103
Blog Entries: 3
Standard

Dette hørtes interesant ut.
Kunne gjerne tenkt meg og lære litt mer om det =)
Svar med sitat
Gammel 18-02-2009, 14:48   #5
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Standard

Kan selvfølgelig knipse noen bilder, men ved de lave endringene som ved overskyet vær eller liknende ser resultatet på bildene rimelig like ut da blitsen slår ut lysforskjellen.. Soloppgang/nedgang er følgelig ikke noe problem å få til..
Skal se om jeg ikke kan mekke sammen en film en dag jeg har tid, som kan avspilles i 10x tempo eller liknende.. slik at man kan se forskjellen litt mer effektivt
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 18-02-2009, 14:50   #6
Reptilfreak

xtidyx sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Tromsø
Alder: 25
Meldinger: 103
Blog Entries: 3
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Frogger Vis post
Kan selvfølgelig knipse noen bilder, men ved de lave endringene som ved overskyet vær eller liknende ser resultatet på bildene rimelig like ut da blitsen slår ut lysforskjellen.. Soloppgang/nedgang er følgelig ikke noe problem å få til..
Skal se om jeg ikke kan mekke sammen en film en dag jeg har tid, som kan avspilles i 10x tempo eller liknende.. slik at man kan se forskjellen litt mer effektivt
Det hadde vært kult om du hadde gjort =)
Tror vi har noe å lære der alle sammen ang lysregulering o.l =P
Svar med sitat
Gammel 18-02-2009, 15:54   #7
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
Meldinger: 2,423
Blog Entries: 25
Standard

Utrolig kult å høre, hva ligger en sånn datamaskin på i pris? Gleder meg til å se filmen!

Member of:
-Miroxx fanclub- og -Kverulantene-
Viridovipera er offline  
Svar med sitat
Gammel 18-02-2009, 16:27   #8
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Standard

Egentlig er det ikke så vanskelig å styre lyset og sette opp forskjellige senarioer så lenge man har riktig utstyr.. Utstyret jeg bruker til å styre mitt system er kanskje i overkant dyrt, men har man det så har man det.. Kan vise litt hvordan jeg styrer lyset og forøvrigalt annet i terrariet..

Egentlig er computeren bare en stor og veldig avansert timer..

Her ser dere hvordan lyset mitt er satt opp med hennholdsvis soloppgang og solnedgang.. Dette er utgangspunktet mitt.. Hver av de fargete grafene viser en lyskanal som kan bestå av et eller flere lys.
Den grønne og den røde grafen er UV lyset, det er ikke dimbart..
Den svarte og den røde grafen viser hvordan hovedlyset (4x dulux) dimmes opp og ned.

Her ser dere et (litt dårlig) lys senario.. en sky er på vei forran "solen" som da jeg tok dette screenshotet hadde dimmet lys kanal 1 (2x dulux) til 93%

Her ser dere hvordan jeg setter opp overskyet vær eller regnvær.. Månelys osv settes samme sted og er real time..

Man kan også sette opp regnværet til å komme på spesifike tider eller når luft fuktigheten i terrariet blir for lav.. i dette eksemplet vil det regne i 10sek kl. 11.00 og kl 18.00
Bruker man senarioer/simulering vil regnet komme til mer tilfeldige tider men innen tidsrammene man selv definerer.. Det vil f,eks aldri regne mer enn den tiden jeg selv har definert så det er ingen fare for at man oversvømmer vivariet/terrariet sitt.

Mulighetene er egentlig uendelige men det krever at man setter seg inn i hvordan dyret man har det i naturen og fra det området de kommer fra.Denne siden Klimadiagramme har vært en god hjelp for meg..

Jeg har ikke giddet å regne ut hvor mye utstyret jeg bruker koster, men jeg tipper rundt 7-8000 for styrings systemet. I tillegg må man ha dimbare ballaster med 1-10V uttak, div overganger osv... Ikke billig med andre ord.

Mye av det jeg gjør med denne computeren kan gjøres via vanlige timere, eller rene lys dimmings systemer satt sammen i system.. VIvaria har noen slike mener jeg å ha sett.

Sist endret av Frogger; 18-02-2009 kl 16:35.
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 18-02-2009, 16:27   #9
Reptilfreak

Kiwi sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Sted: Østlandet
Alder: 29
Meldinger: 590
Blog Entries: 1
Standard

Lurer litt som person før meg her, er det dyrt? Vanskelig å sette opp?

Edit: Og der rakk frogger akkurat før meg ja Omformulering! Hvor får man tak i slikt utstyr?
Svar med sitat
Gammel 18-02-2009, 16:42   #10
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Standard

akvarieudstyr.dk

Her er alt du trenger (og mer til) bortsett fra lyset.. det jeg bruker er tilsvarende denne pakken fra vivaria http://www.vivaria.nl/vivaria/?get=i...info_light.xsl

Finnes en billigere måte å sette slikt opp på også, skal komme tilbake til det litt senere.
Mye av det som kan gjøres er ren "eyecandy" dvs det er mer fancy enn nyttig.. slike computere kommer mest til sin nytte når man har flere terrarier eller svært følsomme dyr som krever spesifike temperatur og fuktighets nivåer som manuelt kan være vanskelig å få til.

Sist endret av Frogger; 18-02-2009 kl 16:51.
Frogger er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Olivenpython - noen erfaringer/kunnskap? Viridovipera De "ekstra" eksotiske herptilene 5 30-08-2008 02:35
Deres erfaringer med tarantellhår pinnedyr Taranteller 23 29-12-2007 13:17
Bronchocela cristatella, egne erfaringer Repti_queen Andre øgler 5 07-11-2007 09:30
Chili trenger litt hjelp fra noen med erfaringer millejinta87 Skilpadder 2 01-01-2007 21:20

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:25.