| Terrarier Hvilken størrelse skal jeg ha på terrariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2009
Sted: Barteland
|
Jeg holder jo på å sette i stand et terra for en liten leos, men er så redd for at noe kan ta fyr!
Hva slags forhåndsregler bør man ha når man innreder det? Jeg bruker varmekabler, og de er jo inni terraet. Bakgrunnen har jeg laget av avispapir og tapetklister. Kan det være en brannbombe? Kablene er på 50 w. Har hatt de stående i for å teste hvor varme de ble, men kan ikke si de ble brennheite. Tenkte ikke å legge kablene på selve avispapiret, men rundt. *se for seg ulm og husbrann* Noen tanker om dette? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
Hvis du legger varmekablene under substratet inne i terrariet og ikke helt inntil bakgrunnen må det vel gå bra.. Bare vær obs på at det ikke er noe skader på varmekablene, og at de ikke slynges rundt hverandre! Selv fikk jeg festet de fast på en plate grunnet at jeg hadde sponplate gulv, og var ikke helt sikker på om det kunne ta fyr.. Så bedre å være på den sikre side
Mvh Fredrik (aka Freddy) Sist endret av Freddy90; 10-02-2009 kl 19:37. Begrunnelse: eeh.. leste ikke alt.. .. ..så fjernet bakgrunnspørsmålet |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Det er sånn akvariekabler, og de er helt tette tror jeg!
Er det noe jeg kan legge under kablene da? Og hva kan jeg feste kablene med slik at de blir sikkre? Har hørt gaffatape og silikon men.. vet ikke jeg. I tilfelle jeg skal ta ut kablene en gang så er jo ikke silikon så lurt. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Festet mine til en plate kledd med aluminiumsfolie, og brukte teip for å få de til å ligge i ro da kabel"knappene" eller hva det heter ikke satt godt på noe. Men i ditt tilfelle er det vel glass og da skal du ikke bekymre deg om det(?). Tror varmekabel"knappene" fester seg relativt godt til glass.
Hos meg sto det på pakken at du ikke skal legge de over hverandre når du legger de ned, skulle vel være 5 cm mellom ledningene, men min er noe større enn den du har på 50w, min er 8 meter og det er ikke nødvendig til leopard gekko terra vel?! Er kanskje noe annet med mindre varmekabler, men de skal ikke ligge helt inntil hverandre når de kveiles rundt om i terrariet i hvert fall.Brannfare kan i hvert fall oppstå dersom kablene er skadet, via kutt e.l. så pass i hvert fall på at du ikke plasserer feks noen skarpe steiner rett oppå der kablene ligger. Hva bakgrunnen gjelder tørr jeg ikke uttale meg noe om, men pass i hvert fall på å ikke legge de over hverandre står det på de
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Må jeg bruke de sugerkoppene som er med? Synes de stod så mye ut på en måte.
Forresten så tenkte jeg å ha et lag med stoff over/filt/slik som er beregnet i terraet, og over der gulvflis. Det må vel gå greit?
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Sugekopper var ordet jeg lette etter! Hehe, kalte det "knapper" av alle ting da jeg ikke kom på ordet.. Og nei du må ikke bruke sugekoppene, jeg synes de stod ganske mye ut selv, så valgte istedet å teipe fast de med sølvteip, funker fint det så langt vil jeg si
stått sånn siden høsten i fjor.Angående filten som du skal ha, er det sånn repti carpet mener jeg du sa i en annen post? Det har jeg ikke erfaring med så kan dessverre ikke si noe om det..
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Takker for svar.
Om repti carpet er laget av filt så er det jo ganske lett antennelig. Stoffer som fleece og lin brenner forholdvis dårlig og smelter istede. Kanskje jeg burde satse på det da. Skal ha stoff imellom pga. bakgrunnen jeg laget og får da ikke tilpasset flisa 100%. Vil da ha et stoff under slik at jeg slipper at leosen kan trampe nedi til varmekablene og jeg får en finere overgang til bakgrunnen. Da er et slags stoff det eneste jeg kommer opp med. Kan jo støype det permanent, men vil ha mulighet til å omrokkere om jeg finner ut at det ikke fungerer opptimalt med tanke på varme osv
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2008
Alder: 25
|
Vet ikke helt hva repti carpet er laget av, men det er ikke laget av filt. Det skal tåle en del varme, da dette er laget for å ha i terrarier hvor det også er varme. Men akkurat med de varmekablene har jeg ikke mye erfaring, annet enn at legger du dem for tett, så blir dem veldig varme. Men så lenge du ikke gjør det, så tror jeg ikke jeg hadde vært noe bekymret
![]() Jeg kan tenke meg at den matta Oves1 har i sitt leosterra er veldig likt repticarpet
Sist endret av sveinjo; 11-02-2009 kl 07:02. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
Alder: 24
|
underlagert til varmekaqblene kan være isopor. trenger ikke være så tykk siden det er snakk om bare 50W
dette hjelper mot brannfare og isolerer slik at varmen går opp og ikke ned. når det kommer til å ligge kabelen så er det helt riktig at den ikke skal krysses. svingene skal være gjevne og ikke krappe.. man skal ikke bøye de slik at det kommer en "knekk" i kabelen. og gjevne svinger hele veien. når det kommer til mellomrommet på kabelen spørs det helt på kabelen og hvor effektiv varme du vil ha ut av de. de kan også bli for varm hvis du har noe "tett stående oppo de, f.eks substrat og så en stor steinflate eller noe. varmen må kunne gå oppover ellers vil den bli for varm. men tror ikke dette blir et volsomt stort problen for deg. det er mere i hus de har varmekabler og har et teppe på gulvet, men valgte og nevne det fordi. om du skal ha en termostat på den (som du bør) skal den ligge mellom to sløyfer, men ikke krysse varmekabelen. og den skal være midt mellom en (løkke) det var det jeg kunne bidra med, spør gjerne om mere om du lurer på noe..
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Lokk til terrariet | baggis | Terrarier | 4 | 18-01-2008 16:36 |
| HVa kan jeg ha i bun i terrariet? | Halli | Taranteller | 7 | 22-12-2007 05:46 |
| Småkryp i terrariet! | Tarantell? | Taranteller | 14 | 08-08-2007 08:29 |
| Reprasjon av terrariet | Svein | Terrarier | 7 | 05-02-2007 17:00 |
| Hva kan jeg ha i terrariet??? | Lise_88 | Terrarier | 13 | 11-11-2006 16:48 |