"

Reptilfreaks.no > Terrarier og vivarier > Terrarier Epoxy - tempratur for å herde.

Terrarier Hvilken størrelse skal jeg ha på terrariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 07-02-2009, 12:24   #1
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
Meldinger: 2,423
Blog Entries: 25
Standard Epoxy - tempratur for å herde.

Jeg skal male et terrarium innvendig med epoxy, men jeg vil helst ikke ha det stående inne i leiligheten pga alle løsemidlene som frigis. Noen som vet om det finnes noen minimumstrempratur for herdingen? Jeg vil helst male og la det tørke ute, så jeg slipper å drepe halve hjernen min, og skade dyrene.

Om jeg blir nødt til å gjøre det inne, hvor skadelig kan det være for dyrene? Jeg har mest leddyr, men også to slanger. Ingen mulighet for å sette de i et annet rom elns...

-Jan Philip.

Member of:
-Miroxx fanclub- og -Kverulantene-

Sist endret av Viridovipera; 07-02-2009 kl 12:34.
Viridovipera er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 07-02-2009, 16:22   #2
Reptilfreak

Vol sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: Bergen
Alder: 29
Meldinger: 300
Blog Entries: 8
Standard

Laveste anbefalte temp er 5 grader.
Optimalt er 21 grader. Det er klassifisert med svak avdampning.
Herdingen avhenger veldig av type herder. Det kan ta fra 5 til 30 timer i 21 grader å herde til fast tilstand, og 2-6 dager til maks styrke.
Om det er skadelig for insekter kan jeg ikke svare på, men det er farlig for deg og du ska helst ha filtermaske som tar organisk avdampning. Da jeg lærte om epoksy kom det frem at det går gjennom latekshansker. Jeg hadde ikke brukt det i samme rommet som dyra.
Jeg bruker epoksy til kajakkbygging i ca 10-15 grader med normal herder. Da tar herdingen ca 1-2 dager. Ta på 2-3 tynne lag (jeg bruker sparkel)
mvh

Sist endret av sveinjo; 07-02-2009 kl 22:59.
Vol er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 07-02-2009, 16:49   #3
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Standard

Ser ut som jeg får smøre meg med tolmodighet og vente på en varm dag, for jeg har ingen andre rom som jeg kan bruke, ikke som har separat utlufting ihvertfall. Om jeg bruker det på 5-10grader, men tempraturen synker menst det herder, vil det kunne skade sluttresultatet, eller bare forlenge tiden det tar før det er ferdig?

Member of:
Viridovipera er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-02-2009, 16:57   #4
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

Siden herdingen av epoxy er en kjemisk reaksjon vil omgivelsestemperaruren bare sinke herdeprosessen.

Sist endret av sveinjo; 07-02-2009 kl 23:00.
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-02-2009, 16:58   #5
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Standard

Flott! Da får jeg håpe på bra vær til uka, siden jeg var dum å glemte å kjøpe pensel Takk for svar!

Member of:
Viridovipera er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-02-2009, 18:01   #6
Reptilfreak

Vol sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Alder: 29
Meldinger: 300
Blog Entries: 8
Standard

Det herder selv om det er et par minus grader. Men det blir ikke like sterkt.
Du ska sikkert ikke ut på fjorden å padle i terraet så det går nok bra
Vol er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-02-2009, 18:41   #7
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2009
Meldinger: 75
Standard

vi har akkurat blitt ferdige og vi holdt på i garasjen med minus 5 - 10 grader ute. Vi satte en gassovn inntil mens det herdet og da gikk det rimelig raskt.

hvor kaldt er det der du bor da?
baremeg er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-02-2009, 19:00   #8
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Standard

Tempraturen går vel over 5grader pluss på dagen, så jeg tenker det går greit da.

Sitat:
Du ska sikkert ikke ut på fjorden å padle i terraet så det går nok bra
Hvem vet, om syndfloden kommer så kan dette terrariet være min eneste reddning ^_^

Member of:
Viridovipera er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-02-2009, 18:02   #9
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Standard

Bruker tråden til et spørsmål til: Hvor høy punktuell tempratur tåler epoxy når det er ferdigherdet? Jeg tenker på eventuelle spotter som er styrt mot veggen av terrariet eller lignende, all belysning kommer til å være montert på lufteristen så varmen oppover er ikke noe farlig. Tenker også på hvordan det vil være å montere en varmematte eller eventuelt varmekabler på epoxy, om den tåler det også over tid.

mvh,
Jan Philip.

Member of:
Viridovipera er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-02-2009, 20:43   #10
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

Varierer litt fra type epoxy, men 100 grader tåler epoxyen lett, så du har mer enn nok å gå på.
Det som skjer med epoxy når den varmes opp er at den blir mykere, ved mye UV gulner den og blir noe svakere, men nå snakker vi om belastninger som er
på et helt annet nivå enn jeg tror non vil ha i terrariet sitt.
Frogger er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:23.