| Terrarier Hvilken størrelse skal jeg ha på terrariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
|
Jeg skal male et terrarium innvendig med epoxy, men jeg vil helst ikke ha det stående inne i leiligheten pga alle løsemidlene som frigis. Noen som vet om det finnes noen minimumstrempratur for herdingen? Jeg vil helst male og la det tørke ute, så jeg slipper å drepe halve hjernen min, og skade dyrene.
Om jeg blir nødt til å gjøre det inne, hvor skadelig kan det være for dyrene? Jeg har mest leddyr, men også to slanger. Ingen mulighet for å sette de i et annet rom elns... -Jan Philip.
mvh, Viridovipera Member of: -Miroxx fanclub- og -Kverulantene- Sist endret av Viridovipera; 07-02-2009 kl 12:34. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
Sted: Bergen
Alder: 29
|
Laveste anbefalte temp er 5 grader.
Optimalt er 21 grader. Det er klassifisert med svak avdampning. Herdingen avhenger veldig av type herder. Det kan ta fra 5 til 30 timer i 21 grader å herde til fast tilstand, og 2-6 dager til maks styrke. Om det er skadelig for insekter kan jeg ikke svare på, men det er farlig for deg og du ska helst ha filtermaske som tar organisk avdampning. Da jeg lærte om epoksy kom det frem at det går gjennom latekshansker. Jeg hadde ikke brukt det i samme rommet som dyra. Jeg bruker epoksy til kajakkbygging i ca 10-15 grader med normal herder. Da tar herdingen ca 1-2 dager. Ta på 2-3 tynne lag (jeg bruker sparkel) mvh Sist endret av sveinjo; 07-02-2009 kl 22:59. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Ser ut som jeg får smøre meg med tolmodighet og vente på en varm dag, for jeg har ingen andre rom som jeg kan bruke, ikke som har separat utlufting ihvertfall. Om jeg bruker det på 5-10grader, men tempraturen synker menst det herder, vil det kunne skade sluttresultatet, eller bare forlenge tiden det tar før det er ferdig?
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Flott! Da får jeg håpe på bra vær til uka, siden jeg var dum å glemte å kjøpe pensel
Takk for svar!
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2009
|
vi har akkurat blitt ferdige og vi holdt på i garasjen med minus 5 - 10 grader ute. Vi satte en gassovn inntil mens det herdet og da gikk det rimelig raskt.
hvor kaldt er det der du bor da? |
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
|
Tempraturen går vel over 5grader pluss på dagen, så jeg tenker det går greit da.
Sitat:
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
Bruker tråden til et spørsmål til: Hvor høy punktuell tempratur tåler epoxy når det er ferdigherdet? Jeg tenker på eventuelle spotter som er styrt mot veggen av terrariet eller lignende, all belysning kommer til å være montert på lufteristen så varmen oppover er ikke noe farlig. Tenker også på hvordan det vil være å montere en varmematte eller eventuelt varmekabler på epoxy, om den tåler det også over tid.
mvh, Jan Philip.
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Varierer litt fra type epoxy, men 100 grader tåler epoxyen lett, så du har mer enn nok å gå på.
Det som skjer med epoxy når den varmes opp er at den blir mykere, ved mye UV gulner den og blir noe svakere, men nå snakker vi om belastninger som er på et helt annet nivå enn jeg tror non vil ha i terrariet sitt. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|