| Terrarier Hvilken størrelse skal jeg ha på terrariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Noen ganger blir enkle ting vanskelige og uforklarige for oss dødlige.. I mitt tilfelle er det en koblingssak..
Vel..jeg har altså 3 36W dulux F tilkoblet elektronisk ballast kjøpt fra Vivaria http://www.vivaria.nl/vivaria/?get=i...info_light.xsl Utifra div tegninger og egen logikk skal dette være riktig koblet, men av en eller annen uforklarlig grunn begynner lysene åpulsere ned etter 3-5min bruk.Etter en stund stopper det opp og lyser normalt en stund for deretter å sette igang med pulseringen igjen. Jeg hører en eller annen form for klikkelyd i ballasten når det blinker.. Nå har jeg brukt lang lang tid på å feilsøke etter beste evne, men klarer ikke finne feilen. Er det ballastene som er gåen? Har det noe med at jeg ikke har koblet på en dimmer enda? er jeg så inkompetent som jeg frykter? For å spesifisere nøyaktig så er det 3 separate systemer, dvs 1 ballast til hvet rør.. Samme feilen oppstår på alle.. Jeg har ikke annet lys å tilby dyret mitt, da dette er erstatningen for det jeg hadde tidligere.. Noen som kan hjelpe meg? Dette er litt krise. Om jeg ikke får orden på dette snarest må jeg løpe ut å kjøpe et middlertidig erstatningslys til Gekkoen min, det koster penger. Sist endret av Frogger; 29-01-2009 kl 16:31. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Anbefaler deg å spørre på rw også, endel som bruker dulux lys der.. =P Husk å fortelle det eventuelle problemet når du har funnet ut av det!
|
|
|
|
#3 |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
|
Dette syns jeg høres merkelig ut Frogger. Har snakket med bror som snart er el. trikker og han var enig med meg i at kanskje ballastene dine ikke er store nok for 36 w?? Hvis ballastene er til 30 W så vil den ha problemer med å drive 36 W Dette er også brannfarlig fordi ballastene blir for varme. Det andre han sa var at det kan være at det ikke er nok strøm frem til ballastene.. noe som er litt merkelig. Du kan jo prøve en av ballastene i en helt annen kontakt å se hva som skjer da. Blinker den fortsatt, så er nok strøm frem til ballasten utelokket.
Det første jeg tenke på var at det var at et av rørene som var "sliten", men så etter hvert at du har jo tre rør på tre forskjelige ballaster med samme problem. Alle "små" feil kan man jo da utelokke siden samme problem oppstår på alle tre, så for meg virker det som at ballastene ikke er sterke nok for 36 W.. |
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sør-på sånn ca.
|
Hmm...
Leste dette på siden: Sitat:
Hva med å prøve å koble ut 1-2 lys å se om problemet enda er der.
|
|
|
|
#5 | |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
|
Sitat:
han har 1 ballast pr 36 w dulux.. Det er ikke et system, men 3x3 og samme feilen er på alle tre. |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
Alder: 24
|
Grunnen til at de blinker er at de ikke får den strømmen de vil ha. At det er noe som gjør at lampen sliter med å "komme i gang" helt..
Dette kan komme av feil ballast eller en liten feilkobling. Det er vanskelig å forklare den feilkoblingen jeg mener nå, men i alle fall, det er ikke direkte feilkobling i den grad, men allikevel feil. Det er veldig vanskelig å si om det er feil eller hva det er uten å se det selv. Jeg har vært borti mye "hobbyelektrikker" før.. og det er som oftest åpenlyse feil som man lett overser..
Please engage brain before opening mouth Sist endret av sveinjo; 05-02-2009 kl 09:26. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
foresten, det kan like greit være noe feil på utstyret.. som du hverken ser eller kan gjøre noe med..
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Jeg har nå eliminert vekk at det har noe med dimmeren å gjøre da jeg koblet av denne og fremdeles får samme feil. Om det er en feil der må det isåfall være en justerings sak eller feil inne i ballasten.
Feilen jeg heller mot at jeg har koblet feil i lampesokkelen. Koblingen i ballasten er basic og forsåvidt Saken er at jeg kun har tegninger på Dulux L og ikke F som i praksis er en kortere og bredere versjon av en Dulux L. Lampesokkelen har 8 koblingspunkter hvorav bare 4 skal brukes.. fig 1 hviser hvordan jeg har koblet den opp nå. fig 2 viser hvordan jeg tror det kanskje skal kobles.. Saken er at jeg opprinnelig koblet slik som fig 2 men fikk ikke lys i pæren, noe jeg derimot gjorde da jeg koblet som i fig 1. Muligheten er selfølgelig at tilfeldighetene spilte meg et puss, at jeg hadde løs kontakt et eller annet sted som jeg ikke fikk med meg.. Markeringene Pin 1 Pin 2 etc er omtrentlig plassering av pinnene på pæren.. ![]() Har forordens skyld sendt over tegninger til svigers nå som er elektriker så får vi se om han kan finne ut av det.. Som Pisani sa så er det ikke lett å finne ut av om man ikke ser det live. Noe annet som også er dritt er at sokkelen har ingen indikerings merker som viser hvilken koblingspunkter som skal brukes.. Link til Vivaria sitt koblingsjema for L-type ballast http://www.vivaria.nl/pdf/connection-dulux-80w.pdf Link til Vivarie sitt koblingsjema med dimmer (dette oppsettet minner mest om mitt) http://www.vivaria.nl/pdf/autodimmer.pdf Link til Osram sitt koblingsjema http://www.osram.com/_global/pdf/Pro...er_QTi-low.pdf Sist endret av Frogger; 29-01-2009 kl 22:18. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
der ser du
er ofte slik, må huske det at det er øynene man først blir blind på![]() noen av de klemmene er utrolig dårlig illustrert ja, man må nesten ha koblet slik før for å vite hva man gjør.. har selv gjort lignende feil som elektrikker. når jeg koblet en 12V vifte på feilt punkt, og endte da med 230V.. DET er en ting man ligger merke til
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| kan noen hjelpe meg litt | mrsraider | Gekkoer | 18 | 21-07-2008 12:30 |
| Noen som kan hjelpe meg med art? | sedja | Skilpadder | 8 | 16-06-2008 21:15 |
| Noen som kan hjelpe meg? | indiaslange | Helse og sykdommer hos reptiler | 5 | 14-04-2008 16:33 |
| Kan noen hjelpe meg? | sirbjerke | Småprat | 4 | 07-06-2007 06:58 |