"

Reptilfreaks.no > Terrarier og vivarier > Terrarier Stygg bakgrunn!-.- Tips/råd?

Terrarier Hvilken størrelse skal jeg ha på terrariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 23-01-2009, 12:43   #1
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Thumbs down Stygg bakgrunn!-.- Tips/råd?

da var det på'n igjen, nytt "problem", nytt svar(?).

Så det har seg slik at jeg bygde ett terrarium hos Bjarne, en skjeggagam. Terrariumet er foreløpig ikke helt ferdig, og har allerede bestilt skyvedører + lister som front (som jeg lagde en annen post om). Så mens jeg venter på glasset og slikt, lurte jeg på hva jeg kunne gjøre for å forbedre denne bakgrunnen som vist på bildet under?

Som dere ser er den (i mine øyne i hvert fall) veldig stygg.. Er ikke fornøyd med den i det hele tatt, og brukte ikke lang nok tid med den til at det skulle bli bra heller.. Merk at det der er under bygningsprossesen, så det ser litt annerledes ut i dag, men bakgrunnen er den samme.

Så kom jeg til å lese om byggskum eller noe slikt, er det noe jeg kan bruke? Evt. hvor kan jeg kjøpe slikt/hvor mye koster det?

På bakgrunnen der brukte jeg kun isoporplater, flislim, maling og sikkert noe annet jeg ikke kommer på i farten. Så lagde jeg den såkalte plattformen der, som jeg kunne tenkt meg å gjort noe med! Kanskje laget ett lite "berg" eller lignende der den står, er ikke noe problem å rive ned den plattformen, selv om den står godt så skal det nok gå med litt kraft

Tenkte også å lage noe hule eller lignende inni det berget, om det er mulig, da jeg planlegger noen flere skjeggiser oppi der (hunner, visstnok, som er umulig å få tak i Norge, *arg*), hvor de kan gjemme seg om nødvendig.

Tips til hva som kan forbedres/hvordan det kan forbedres taes i mot med stor takk!

Freddy
Svar med sitat
Gammel 23-01-2009, 16:27   #2
Reptilfreak

Tony sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
Alder: 24
Meldinger: 1,107
Blog Entries: 14
Standard

veldig enkelt det der. du kan ta f.eks noen biter av isopor og lime på veggen og ta fliselim på, du kan ta en litt større isopor plate og skjere ut til en liten mangrove rot og feste den på veggen, det er jo bare fantasien som stopper, gå rett utenfor og ta bilde av biter av et fjell, brøv og etterlign dette med isopor, og ta fliselim og maling, bruk gjerne litt mørk maling for så og stryke lett over med fuktig svamp så det blir litt lysere mens det fortsatt er mørkt i sprekkene, gi litt mere slitt utseende

det er tråder her der de viser hvordan man lager bakrunn og fjell.. ta en titt
Svar med sitat
Gammel 23-01-2009, 16:46   #3
Reptilfreak

Martink sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Utenfor Haugesund.
Alder: 30
Meldinger: 899
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (8)
Standard

Uansett hvilken metode du bruker, så er det lurt å ha referanser som du kan se på mens du former bakgrunnen. Finn bilder på nett av fjell og steiner, gjerne fra australia i dette tilfellet.
Da blir det mye enklere å forme fjell som ser noenlunde naturlig ut. Bruk en smørkniv el.l til å lage sprekker i "fjellet". Det liver opp bakgrunnen mye!
Lag utspring i fjellet av varierende str. Denne hyllen du har laget kan du erstatte med en isoporkloss. Form den som en stein eller fjellhylle.

Som sagt, referansebilder kan være til stor hjelp!

Lykke til!

Sist endret av Martink; 23-01-2009 kl 16:51.
Martink er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 23-01-2009, 16:53   #4
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Aha, takk for det Og får ta en titt på den tråden din, Martin! *søke før man spør..*
Svar med sitat
Gammel 23-01-2009, 17:05   #5
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Sett litt på innledningen din i tråden, Martin - og det virker som det er akkurat noe slikt jeg trenger! Tenkte ikke at det var laget tråder om dette før, men det var det tydeligvis..
Svar med sitat
Gammel 23-01-2009, 20:50   #6
Junior Member

Medlem siden: Jan 2009
Sted: Blærum
Meldinger: 2
Blog Entries: 1
Standard

Hei. Jeg driver å bygger nå selv og fant masse inspirasjon i guiden til Carl Kanibal.
http://www.repti.net/repti2/template...akgrunn_ny.pdf
Dement er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 23-01-2009, 21:03   #7
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Dement Vis post
Hei. Jeg driver å bygger nå selv og fant masse inspirasjon i guiden til Carl Kanibal.
http://www.repti.net/repti2/template...akgrunn_ny.pdf
Sett litt på den ja - får se om jeg ikke leser gjennom den eeeen gang til Takk for svar uansett!
Svar med sitat
Gammel 24-01-2009, 10:26   #8
Reptilfreak

Kiwi sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Sted: Østlandet
Alder: 29
Meldinger: 590
Blog Entries: 1
Standard

Det er bare å bruke massevis med isopor til å bygge opp det man ønsker, istedet for å f.eks rive ned plattformen så kan du jo bare bygge videre på den med mer isopor. Fogeskum er supert til å fylle igjen spriker med og kanskje utjevne litt, men det er ikke noe man kan ha som basis. (I tillegg så anbefaler jeg bruk av noe håndsker når man jobber med dette da det setter seg veldig godt på huden). Kjøpes for en billig peng på f.eks clas ohlson
Svar med sitat
Gammel 24-01-2009, 11:48   #9
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Blir til at jeg river ned plattformen og starter på nytt i det hjørnet. Tenkte også å kjøpe ett par forskjellige spann med maling til for så å male alt litt bedre, litt mer forskjellig over alt liksom Isopor plater og sånt kommer senere i dag, så nå var det bare å rydde unna bunnsubstrat, greiner, røtter og barkplater fra der jeg skal arbeide
Svar med sitat
Gammel 24-01-2009, 13:15   #10
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

Dette er jo en måte du kan gjøre det på.. Et sisyfosarbeid
Frogger er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Terra bakgrunn Markmusen Utstyr 2 29-07-2008 12:41
Bakgrunn til leopardgecko Piloten Utstyr 0 24-03-2008 23:38
bakgrunn Zilly Terrarier 4 22-12-2006 22:23
Bakgrunn john Vivarier 10 22-12-2006 12:07
Lage bakgrunn? Mack Terrarier 1 29-11-2006 12:55

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:23.