"

Reptilfreaks.no > Terrarier og vivarier > Terrarier Problemer med hygrometer

Terrarier Hvilken størrelse skal jeg ha på terrariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 17-12-2008, 12:24   #1
Reptilfreak

Medlem siden: May 2008
Meldinger: 39
Standard Problemer med hygrometer

Hei

Har en stund hatt dette hygrometeret: Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag

Men det ble litt upraktisk å putte det inn og ta det ut av terrariet for å sjekke luftfuktighet hver gang, så jeg bestemte meg for å kjøpe et nytt hygrometer med sensor, og da kjøpte jeg dette i dyrebutikken: Exo Terra : Products : Digital Hygrometer

Problemet mitt er da at de viser forskjellig luftfuktighet. Jeg plasserer begge målerne på samme sted i et rom, og den gamle viser 33% mens den nye viser 26%. Når den gamle øker, så øker den nye proporsjonalt med den gamle så og si, dvs. at det er cirka 7% i forskjell.

Er det noen som vet hvilken som er til å stole på? Er veldig forvirra akkurat nå
Har også søkt på forumet, men fikk ikke noe klart svar på det så jeg lagde ny tråd.
Archj er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 17-12-2008, 13:03   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Vestlandet
Alder: 22
Meldinger: 449
Blog Entries: 1
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (8)
Standard

Du må kalibrere hygrometerne dine. Har dårlig tid akkurat nå, så sakser bare fra arachnoboards:

To calibrate your hygrometer you will need table salt, a see through container such as a Ziplock baggie, and a small shallow open container, like a bottle cap.

Place a teaspoon or so of salt in the shallow container and add a few drops of water to get it wet. You don't want to dissolve it, just get a good damp pile of salt in your container. Remember, you don't want a salt water solution, just damp salt. Place the shallow container in the baggie along with the hygrometer.

Seal the baggie with some air trapped inside (so it is not tight against the hygrometer) and let it sit. Allow this to stabilize for at least 6 hours (don't rush it). After it has stabilized, check the hygrometer reading without opening up the baggie. It should be exactly 75%.

If your hygrometer doesn't read 75% after calibration then you have 2 choices. First you can remember the deviation of y our hygrometer. If it read 80% then you are 5% off and have to subtract 5% from whatever it reads. The second option is to adjust the hygrometer if your model allows for this. Some hygrometers have a dial on the back or side that can be turned to adjust the unit to 75%. If yours doesn't have this, then go with option 1.
psychofox er online nå  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 17-12-2008, 13:40   #3
Reptilfreak

Standard

Takker for bra svar, skal prøve det jeg

edit: Er det liksom en "fysisk lov" som sier at vått salt gir fra seg 75% fuktighet?

Sist endret av Archj; 17-12-2008 kl 14:21.
Archj er offline  
Svar med sitat
Gammel 19-12-2008, 19:13   #4
Reptilfreak

Standard

Hei igjen

Prøvde ut det du sa, men hygrometeret endte opp på 57% som maksverdi. Det kan vel umulig måle SÅ feil? Jeg tror heller at jeg kanskje har gjort noe feil, men jeg vet ikke helt hva. Jeg fulgte instruksene til punkt og prikke...
Archj er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-12-2008, 01:50   #5
Reptilfreak

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Vestlandet
Alder: 22
Meldinger: 449
Blog Entries: 1
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (8)
Standard

Jeg vil ikke tro at det er umulig. Hygrometere er kjent for å kunne være temmelig upresise. Er det snakk om dyr med veldig spesifikke fuktighetskrav dette her? Hvis det er snakk om leddyr av noe slag, vil jeg rett og slett anbefale deg å slutte helt med hygrometer, det er strengt tatt ikke nødvendig. Det samme vil jeg tro gjelder svært mange reptilarter. Hos regnskogsarter passer du bare på å spraye daglig, moderat ventilasjon og substrat som holder godt på fuktigheten, en mellomting hos arter som trives best litt tørrere, og sjelden vanning og mye ventilasjon hos ørkenarter. Verre er det simpelthen ikke. Det er nesten en liten prestasjon å plutselig få 70% luftfuktighet hos sin ørkenart hvis man har begrep om hva man holder på med, forutsatt at dyret står i et normalt ventilert rom. Hygrometere er rett og slett litt bortkastede penger etter min mening.

Mange er nok uenige med meg her, men det får så være. Et kort svar på spørsmålet ditt er at jo, det kan nok vise såpass feil
psychofox er online nå  
Svar med sitat
Gammel 20-12-2008, 09:54   #6
Reptilfreak

Boavennen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sandnes
Meldinger: 345
Blog Entries: 2
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (20)
Standard

Kalibreringsmetoden nevnt her finner jeg flere steder på nettet, så den funker nok (hvis en utfører den riktig). Tenkte jeg skulle prøve den selv, og la 2 analoge og ett digitalt i en tett pose sammen med et shotglass halvfullt med fuktet salt. Det har nå ligget over natta, og jeg får samme nedslående resultat: 1 viser ca 55% mens de 2 andre ca 45%.
Sist endret av sveinjo; 32-13-2010 kl 25:60.
Boavennen er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-12-2008, 16:41   #7
Reptilfreak

Standard

Jeg har en brachypelma smithi tarantell, så den klarer seg jo med litt lavere/høyere fuktighet enn anbefalt vil jeg tro. Men jeg kan kanskje bruke hygrometeret som en pekepinne, isteden for å stole blindt på det Men synd at hygrometere er så upresise da, er jo ikke alle som er like gode på magefølelsen
Archj er offline  
Svar med sitat
Gammel 22-12-2008, 00:41   #8
Reptilfreak

Eggy sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Sted: Oslo
Alder: 24
Meldinger: 1,439
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (7)
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Archj Vis post
Men synd at hygrometere er så upresise da, er jo ikke alle som er like gode på magefølelsen
De fleste tenker også slik i starten, men i de aller fleste tilfellene så går det bra. Om mann blir "bitt av basillen" og fortsetter og utvidde blir det utrolig dyrt i lengden og skulle kjøpe Hygro/termometer til 150,- per terra.

Et annet problem er at hos små slings så er det fysisk ikke plass til dette så da må mann stole blindt på magefølelsen så personlig så er det bedre og starte med det tidlig.
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
HygroMeter jarex Terrarier 10 23-07-2011 12:19
Plantasjen - Hygrometer og termometer Joystick Terrarier 17 08-08-2008 17:23
Problemer med skinnet. Løven31 Boa og pyton 0 21-01-2008 17:29
spørsmål om termo/hygrometer Kristian262 Terrarier 1 09-06-2007 06:23
Hygrometer troia Terrarier 8 27-01-2007 18:28

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:22.