"
<!-- google_ad_section_start -->Grammostola Rosea :)<!-- google_ad_section_end -->
Grammostola Rosea :)
boa constrictor
Published by boa constrictor Mann
14-05-2011
Talking Grammostola Rosea :)

Navn:
Rød chile/Chilerose/Chilean Fire Rose

Latin:
Grammostola Rosea

Habitat:
Bolivia, Nord-Chile, og Argentina, mest ørken og tørt land.

Mat:
Ungene kan mates med bl.a. melorm, og små sirisser (nyklekkede) voksne kan mates med bl.a. sirisser, kakerlakker, 1 sirriss i uka for ett voksent dyr. Denne arten kan finne på å sulte-streike lenge, jeg har selv hatt en som sulte-streiket i over et år. Så ikke få panikk hvis den ikke spiser på en stund.

Livslengde:
Hunnene kan nå 15 år og mer, hannene lever mye kortere.

Størrelse:
Som fullt voksen når chilerosa mellom 11 og 14 cm i beinspenn. Dette er en art som vokser sent.

Temperatur:
18-25˚C,(natt/dag) man kan med fordel gi chilerosa en hvileperiode der temperaturen ligger på
15˚C hele tiden i rundt 2 mnd. Dette anbefales ikke til nybegynnere.

Luftfuktighet:
50-70 %

Bunn substrat:
Ugjødslet torv, da denne er fin for de å grave i, samt at den forebygger mugg og slikt litt bedre enn blomstejord. Mose kan man eventuellt bruke til dekorasjon, men det er smak og behag.

Terrariet:Et terrarie med målene 30*30*30. Disse er ikke dyre, og har allerede en form for ventilasjon, noe alle beholdere for leddyr bør ha, men husk at bredden på terrariet bør være 3 ganger bredere enn beinspennet på edderkoppen, viktig at terrariet er lengre og bredere enn hva det er høyt, da chilerosa er mest aktiv på bakken.Man kan pynte med røtter og steiner, og en liten vannskål slik at edderkoppen kan drikke, men det er viktig å huske at vannskålen ikke skal være for dyp da de ikke kan svømme .

Rød Chile:
Rød chile er kjent for å være en rolig og mindre rask art, den er heller ikke spesielt aggresiv og den tåler en del feil i forhold til temperatur, luftfuktighet og mating og passer derfor godt som nybegynnerdyr.
Giften til chilerosa er også mindre potent, men vil alikavel ikke anbefale å bli bitt!!

fant denne teksten på Care sheet Rød chile (Grammostola Rosea) Rosea) Har gjort noen små forandringer og synes den fortalte det mest grunnlegende du trengte å vite.

Jeg holder selv temperaturen på 20-25 grader og det funker helt fint. Har også hatt det ned i 18-19 og den overlever det også.

Husk! det er ikke lurt å ha flere taranteller i samme terra.
Og ingen taranteller har lyst til å bli håndtert, men dette er en art du kan håndtere hvis det er absolutt nødvendig.
Her er noen bilder av mitt terra oppsett.
Disse tarantellene er heller ikke så dyre, de kommer opp i 600kr på en dyrebutikk, men privat kommer de på rundt 200-350kr.

Article Tools

By UKF_Reptil Mann on 29-01-2012, 20:18
Standard

Dette her var kjempenyttig for meg som er nybegyner å vite. Tusen takk
Svar med sitat
By boa constrictor Mann on 20-02-2012, 15:53
Standard

Bare hyggelig!
Svar med sitat
By Zaithzev Mann on 12-06-2012, 14:42
Standard

Kan det brukes "Bare jord" fra Felleskjøpet til bunnsubstrat? Den består av kompostert hvitmosetorv, hage/parkkompost, og kompostert bark. Og hvordan steriliserer jeg den?
Svar med sitat
By Arachnomaniac Mann on 12-06-2012, 18:59
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Zaithzev Vis post
Kan det brukes "Bare jord" fra Felleskjøpet til bunnsubstrat? Den består av kompostert hvitmosetorv, hage/parkkompost, og kompostert bark. Og hvordan steriliserer jeg den?
Jeg har brukt Bare Jord uten noen særlige problemer, eneste er at det har lett for å vokse mugg på den. Om du vil sterilisere den kan du sette den i stekeovnen på rundt 150 grader i en time eller to, men dette lukter ganske funky Jeg har ikke pleid å steke den, men kanskje derfor jeg av og til får mugg på den
Svar med sitat
By Zaithzev Mann on 12-06-2012, 19:47
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Arachnomaniac Vis post
Jeg har brukt Bare Jord uten noen særlige problemer, eneste er at det har lett for å vokse mugg på den. Om du vil sterilisere den kan du sette den i stekeovnen på rundt 150 grader i en time eller to, men dette lukter ganske funky Jeg har ikke pleid å steke den, men kanskje derfor jeg av og til får mugg på den
Ålreit! Da gir jeg den en runde eller tre i ovnen da Får bare våge seg om det blir litt funky, det tåler jeg da :p
Det får vel ned fuktigheten endel også, tenker jeg ^^
Svar med sitat
By boa constrictor Mann on 16-06-2012, 19:17
Standard

Beklager at jeg ikke har sett spørsmålet før Zaithzev, men jeg ser at Arachnomaniac har svart deg.
Svar med sitat
By Oddbjørn Kvinne on 06-02-2018, 02:46
Standard

Er chilen giftig for katter ? Vis de blir bitt
Svar med sitat
Comment

Article Tools
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Article Article Starter Category Comments Siste melding
Grammostola rosea Dimjumper Taranteller 6 02-08-2010 16:04
grammostola rosea parahybana_freak Taranteller 6 30-11-2009 10:00
Grammostola Rosea Mr Matsy Taranteller 15 20-09-2008 16:37
Grammostola Rosea TwixXxy Taranteller 21 24-05-2008 15:54

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 15:43.