"
<!-- google_ad_section_start -->Psalmopoeus irminia ''Suntiger''<!-- google_ad_section_end -->
Psalmopoeus irminia ''Suntiger''
Published by s_ Mann
03-03-2010
Standard Psalmopoeus irminia ''Suntiger''

Psalmopoeus Irminia- Suntiger
Skrevet av: Simentp, Bilde: Guy Tansley (Giantspiders.com)

Rekke: Arthropoda
Klasse: Arachnida
Orden: Araneae
Familie: Theraphosidae
Slekt: Psalmopoeus
Art: P. irminia

Innledning:
Psalmopoeus irminia er en trelevende tarantell fra sør og mellom Amerika. Som de fleste andre trelevende tarantellene så er P. Irminia en veldig rask art, så det du skal ikke snu ryggen til veldig lenge med åpent terrarie før den er vekk. Den er også nokså vanlig i hobbyen og det skal ikke være så alt for vanskelig og få tak i et eksemplar av. P. irminia blir ca 15cm som fullvoksen.

0.1 P. Irminia

Utbredelse og miljø:
Psalmopoeus irminia finnes i Nord Guyana, Brasil og østlige Venezuela. De kommer fra tettgrodde områder, vanligvis i veldig fuktige forhold.

Kjønnsforskjeller:
Man kan lett se forskjell på en han og en hun Irminia. Hannen er mer grå og har ikke de oransje stripene på abdomen (Bakkroppen).

Det som kjennetegner en hunn P. irminia er de lange bena og de oransje stripene på føttene og abdomen.

I terrariet:

Terrarie størelse: Til slings kan man bruke filmrull bokser som man får gratis med fotografer, og når de vokser ut av den kan man bruke noen frysebeger til de. Når de vokser opp så trenger de et "vanlig" terrarie og siden P.irminia er en trelevende art er høyde viktigere en bunnflate.
Et terra på 45x30x30 eller 45x25x25 (HxBxL) hadde fungert fint til denne arten.

Luftfuktighet/ Tempratur: Siden P. irminia'en kommer fra tettgrodde områder der det er fuktig er det viktig og ha middels/høy fuktighet til den, det er mye forskjellig som står på de andre faktabladene på internet, men det er som regel fra 70-82%. Selv holder jeg min irminia på 75% og det ser ut som den trives med det. Temperaturen i terrariet kan være alt fra 23-27 grader, varmen kan man oppnå ved og bruke en varmematte på terrariet eller la det stå i et varmt rom.

Innredning: P. irminia er en trelevende art og da må man ha et høyt terrarium. I terra'et så kan man sette opp noen pinner/grener e.l som den kan klatre på også et hjemmested på bakken er også en fordel. Til bunnsubstrat kan man bruke vermaculite men siden det fester seg til tarantellen så kan man enten ta et lag torv over eller like så godt bruke bare torv. Selv bruker jeg tiurtorv som jeg får kjøpt på plantasjen hvor den er billigst.

Mat: P. irminia'en er en tarantell som spiser det meste av innsekter den får servert. Det meste insekter du får kjøpt på en dyrebutikk kan den spise. Jeg mater min med siriss, kjempe melorm og dubia kakerlakker for en variasjon. En voksen P. irminia spiser ca 4-7 sirisser i uka hvis du bruker det som basis fór. Til slings gies pineheads sirisser eller andre små insekter

0.0.1 P. Irminia juvenil

Egen komentar: P. irminia er en fantastisk tarantell og blir fort en favoritt på grunn av dens fantastiske farger og at den viser seg godt frem til tider. Når det er sagt så har denne tarantellen ikke noe behov for menneskelig håndtering og jeg bruker ikke og håndtere tarantellene mine uten grunn, kun ved f.eks flytting vil nytt terra e.l. P. irminia er heller ikke den beste tarantellen for deg som vill se den hele tiden, den kan ofte gjemme seg for noen dager eller uker og det er en tarantell som er veldig skvetten så det skal ikke så mye til for at den springer og gjemmer seg. Det er også en defansiv tarantell som fort går i forsvarsstilling så man skal være obs på at man burde vite om at den raskt kan bite hvis den føler seg truet. Utenom dette er det en fantastisk tarantell som enhver som driver med taranteller burde ha!

Kilder

Psalmopoeus - Wikipedia, the free encyclopedia

The Spider Diaries - Psalmopoeus irminia Care Sheet
Article Tools

Closed Article

Emner
care sheet, faktablad, irminia, psalmopoeus

Article Tools
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Article Article Starter Category Comments Siste melding
Psalmopoeus irminia parring skorpion Taranteller 13 20-01-2013 01:23
Ny-moltet Psalmopoeus irminia allan Taranteller 13 15-04-2009 17:38
Psalmopoeus irminia - syste Viridovipera Taranteller 6 01-11-2008 23:29
Psalmopoeus irminia tovang Taranteller 0 12-05-2006 18:15

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 00:13.