| Taranteller Her kan du snakke med andre om taranteller. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
|
For omtrent en uke siden døde Psalmopoeus irminiaen min etter et misslykket hamskifte, trodde jeg. Etter jeg plukket den ut av terrariet fant jeg en syste og et rimelig deformert abdomen. Den spiste fint og oppførte seg normalt frem til skiftet, fullførte det også på normal tid. Da den var ferdig var ikke fargene riktig (det er ikke en hanne som ble adult, han var ikke stor nok ennå), og den hadde problemer med å bevege seg skikkelig. Etter to dager døde den.
Her er litt bilder: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Noen som vet hva det kan ha vært? Bør jeg bekymre meg for resten av samlingen? Jeg har også en Lampropelma violaceopes som har ble syk i går, symptomene er annerledes enn med irminiaen, men jeg vil ikke utelukke noe. - Jan Philip.
|
|
|
#2 |
|
Moderator
Medlem siden: Feb 2008
Sted: Tromsø
Alder: 34
|
Hei Virido!
Jeg har ikke noen råd eller tips å komme med, men vil takke for bildene og infoen. Syns det er viktig at du deler på denne typen historier også. Det er veldig lærerikt og interessant. Ellers så vil jeg kondolere så mye med tapet av en vakker tella. Mvh Jonas |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansand Vest-Agder
Alder: 24
|
jeg hadde en kneler som skulle bli adult
man den hadde vist dotte under hamskifte så den måte fulføre det på bakken melom grener osv, å den bled hel deformert, hode var skakt, bena var blit til homser å litt av vert så bled piraya mat, kunne la den lide stakker så det som skjer egentlig er at taranteller gjør en feil å kansje velter eller noe lignende å da har den ikke mer enegi til å flytte seg på en stund så da blir den ligende å bena vill forme seg til stillingen den ligger i osv, det er å en av grunnen man ikke må forstyrre de for det kan gå galt med bena osv, å abdomen vet jeg ikke, kansje en kvist i terraet så har den snud seg å skrapt seg litt eller no, dotte ned kansje.
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Jeg så den hele tiden mens den skiftet, den lå fint og perfekt på moltematten sin, ingen kvister, bare torv og spinn.
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2008
Sted: Oslo
|
Jeg har pløyd nettet opp og ned og sett etter tilsvarende tilfeller. De få tilfellene jeg har funnet ser ut til å dreie seg om overvektige taranteller som har utviklet brokk eller syster fordi det nye skinnet på abdomen ikke har tålt kombinasjonen av presset innenfra og å bli slept i bakken.
Din edderkopp ser ikke tjukk ut men du sa at hele dyret hadde feil farge. Kan det være at dyret begynte å skifte ham for tidlig, slik at den nye hammen under ikke var sterk nok? Det vil kunne forklare hvorfor beina er så bøyde. Klumpen på siden kan i så fall være brokk der skinnet på abdomen ikke har klart å holde innvollene på plass. Er den viltfanget? I så fall kan systen være forårsaket av en parasitt? I alle fall kondolerer.
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Abdomenet hadde en veldig fin og sunn størrelse, ihvertfall ikke overvektig som du sier. Den er ikke viltfanget, kjøpt av lillepetter for ca 1,5år siden. Har sett nøyere på noen andre bilder nå, mens den fortsatt levde. Det virker som den er rimelig våt. Menere å ha hørt noe om "wet molt", men det må jeg google litt før jeg tørr å si mer.
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2008
Sted: Oslo
|
Nei, jeg tenkte ikke din var overvektig (den ser helt grei ut på bildene), jeg mente bare å trekke sammenlikningen. Jeg tenkte din edderkopp forsøkte å skifte hamm mens det nye exoskjelettet ikke var helt utviklet.
Wet moult høres riktig ut. Her er en meget informativ tråd (med bilder): Interesting T.Blondi wet moult story - Arachnoboardsen til: http://www.reptileforums.co.uk/r-i-p...lt-female.html
"Happiness is the china shop; love is the bull." H L Mencken Sist endret av Dendroaspis; 01-11-2008 kl 22:35. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| P. rufilata med syste - operasjon | Viridovipera | Taranteller | 1 | 22-09-2008 22:25 |
| Psalmopoeus irminia parring | skorpion | Taranteller | 12 | 02-06-2007 10:20 |
| Psalmopoeus irminia slings ventes | skorpion | Taranteller | 10 | 12-11-2006 12:40 |
| Tips å flytte Psalmopoeus irminia (V.suntiger) | tovang | Taranteller | 9 | 22-08-2006 16:31 |
| Psalmopoeus irminia | tovang | Taranteller | 0 | 12-05-2006 17:15 |