"

Reptilfreaks.no > Virvelløse dyr > Edderkoppdyr > Taranteller Noen spm ang hold av tarantellaer

Taranteller Her kan du snakke med andre om taranteller.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 18-03-2008, 16:41   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Mar 2008
Sted: Østfold
Meldinger: 16
Blog Entries: 1
Question Noen spm ang hold av tarantellaer

(( spm = spørsmål ))
(( ang = angående ))

Dette er et meget bra forum må jeg si med en gang. Jeg har ingen dyr for øyeblikket, men har i den siste måneden blitt veldig fassinert over edderkopper, spesielt tarantellaer av typen G. Rosea

Jeg har lest veldig mye av de forskjellige trådene som er her inne og lært utrolig mye mer enn jeg kunne Men noen ting som jeg ikke har fått et skikkelig klarert svar over er;

1* Hvor ofte skal man rengjøre buret?
- Man skal ta ut dyret med en lang pinnsett (som man får kjøpt hvor??) og gjerne ha en kopp i nærheten. Men en ting jeg ikke forstår er hvor skal man oppholde dyret MENS man vasker buret?

2* Hvordan blir rengjøringen når man har kolonier?
- Har sett at man kan oppholde kolonier i samme bur, men hvordan blir det med rengjøring da? (Har ikke tenkt til å starte med å skaffe en koloni, men bare et spm jeg luer på ^^, )
Arachnofreaks Forum: Holothele incei communal set up

3* Når skal de mates?
- Det er nevnt i tråder at 2-3 ganger i uka er helt ok, spørs egentlig hvor sulten dyret er.. Men når begynner det å bli krise slik at dyret må ha mat? Det er nevnt forskjellige typer tid ang fasting, så er litt forvirret

4* Når bør man helst kjøpe en tarantella?
- Sommer / vinter / høst / vår? Spiller det noen rolle?

5* Kan man kjøpe en tarantella (si hunkjønn for det er det jeg har lyst på) så kjøpe en hun til etter en stund?

6* Hvordan ser man at de er kjønnsmodne?

7* Hvordan ser man kjønnet??

Tusen takk på forhånd!

-Carius

Sist endret av Carius; 18-03-2008 kl 16:47.
Carius er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 18-03-2008, 16:48   #2
Reptilfreak

Kris10an94 sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Sted: rogaland
Alder: 17
Meldinger: 720
Standard

1 eg rengjører buret 2-3 ganger i halv året
3 eg mater mine ca 1 gang i uke men mine tellaer er små
4 det gjør ikke noe over kass årstid du kjøper den så lenge den ikke må fraktes

lykke til
Svar med sitat
Gammel 18-03-2008, 17:30   #3
Caffeinism
Admin

_Nagash_ sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
Meldinger: 5,364
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Carius Vis post
(( spm = spørsmål ))
(( ang = angående ))

Dette er et meget bra forum må jeg si med en gang. Jeg har ingen dyr for øyeblikket, men har i den siste måneden blitt veldig fassinert over edderkopper, spesielt tarantellaer av typen G. Rosea

Jeg har lest veldig mye av de forskjellige trådene som er her inne og lært utrolig mye mer enn jeg kunne Men noen ting som jeg ikke har fått et skikkelig klarert svar over er;

1* Hvor ofte skal man rengjøre buret?
- Man skal ta ut dyret med en lang pinnsett (som man får kjøpt hvor??) og gjerne ha en kopp i nærheten. Men en ting jeg ikke forstår er hvor skal man oppholde dyret MENS man vasker buret?

Det holder med en til to ganger i året, hvis det ikke kommer mugg eller annen skitt der inne. Plukk gjevnelig ut matrester og slikt, og helrengjøring er nesten ikke nødvendig. Du skal ALDRI løfte tarantellen din med en pinsett, men du kan bruke en myk pensel til å lede den inn i en plastikkbeholder, du sås etter lokket på før du tar den ut av terrariet.

2* Hvordan blir rengjøringen når man har kolonier?
- Har sett at man kan oppholde kolonier i samme bur, men hvordan blir det med rengjøring da? (Har ikke tenkt til å starte med å skaffe en koloni, men bare et spm jeg luer på ^^, )
Arachnofreaks Forum: Holothele incei communal set up

Den blir nok hakket vanskligere, men å holde kolonier av taranteller anbefales ikke å prøve før du er en godt erfaren taranell holder. Er ikke alltid dette går bra selv om man har årevis med erfaring.

3* Når skal de mates?
- Det er nevnt i tråder at 2-3 ganger i uka er helt ok, spørs egentlig hvor sulten dyret er.. Men når begynner det å bli krise slik at dyret må ha mat? Det er nevnt forskjellige typer tid ang fasting, så er litt forvirret

De fleste taranteller spiser gjevnelig. Noen taranteller som Grammostola rosea kan sulte streike ganske lenge. Dette blir sjelden kritisk for dyret, og så lenge den har tilgang på vann og blir tilbudt mat innimellom, blir den sjelden kritisk. Når abdomen på tarantellen er veldig liten, kan det begynne å bli skummelt.

4* Når bør man helst kjøpe en tarantella?
- Sommer / vinter / høst / vår? Spiller det noen rolle?

Spiller egentlig ingen rolle, men man bør ikke sende taranteller med post når det er kaldt ute. Om sommeren går dette som regel veldig bra.

5* Kan man kjøpe en tarantella (si hunkjønn for det er det jeg har lyst på) så kjøpe en hun til etter en stund?

Du kan kjøpe så mange du vil, men disse må holdes i hvert sitt terrarie. Taranteller generelt vil drepe hverandre om de holdes sammen, finnes kun nopen få unntak, og det er ikke 100% sikkert med disse heller.

6* Hvordan ser man at de er kjønnsmodne?

På hanner kan man se dette i form av "boksehansker" på pedipalpene, eller parrings kroker på første benpar. Hukjønn vil bli dette etter en viss størrelse.

7* Hvordan ser man kjønnet??
Du kan se det ved å kikke i skinn(ham) de ham skiftet(hamskifte). Noen klarer også å se dette ved å kikke under tarantellen, og på andre ting spessielt for enkelte arter.

Tusen takk på forhånd!

-Carius
Mvh
Robin
Svar med sitat
Gammel 18-03-2008, 19:32   #4
Reptilfreak

Standard

Å tuusen takk!! Dette hjalp meg kjempe mye Skal notere ned og ALDRI løfte en edderkopp etter pinnsett, ikke at jeg hadde tenkt til det heller da, feil bruk av gramatikk i den setningen ser jeg

Men ikke vaske buret mer enn 1-2 ganger i året? Vil det ikke bli veldig møkkete, for ikke å nevne lukta?? Eller lukter det kanskje ikke så mye??
Svar med sitat
Gammel 18-03-2008, 20:02   #5
Reptilfreak

duefjes sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansand Vest-Agder
Alder: 24
Meldinger: 2,011
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Carius Vis post
Å tuusen takk!! Dette hjalp meg kjempe mye Skal notere ned og ALDRI løfte en edderkopp etter pinnsett, ikke at jeg hadde tenkt til det heller da, feil bruk av gramatikk i den setningen ser jeg

Men ikke vaske buret mer enn 1-2 ganger i året? Vil det ikke bli veldig møkkete, for ikke å nevne lukta?? Eller lukter det kanskje ikke så mye??
man vasker buret 2 ganger i året, alså 1 gang vert halv år å sia du er hypp på grammostola rosea skal de ha det tørt, å det vill ikke bli no serlig luk, ingenting faktisk, har en dell terraer med torv og jord, å har enda ikke begynt å lokte no av det.

men husk å bruke Ugjøsta torv helst, for bruker du jord, kommer det små svarte fluer å midd ikke mist :S
Svar med sitat
Gammel 18-03-2008, 20:11   #6
Reptilfreak

Bjelke sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Meldinger: 33
Standard

Min G. Rosea er iallefall svært renslig av seg. Den legger alltid matrester og gjør fra seg på samme plass. Matrestene er jo ikke akkuratt mugne lik heller, bare en tørr ball av de harde delene på insektene som hun ikke kan spise. Lukter absolutt ingenting. Så etter min mening er taranteller noen av de "rensligste " dyr man kan holde.

Sist endret av Bjelke; 18-03-2008 kl 20:11. Begrunnelse: skriveleif
Bjelke er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 18-03-2008, 21:01   #7
Reptilfreak

Eggy sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Sted: Oslo
Meldinger: 1,439
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (7)
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av duefjes Vis post
man vasker buret 2 ganger i året, alså 1 gang vert halv år
Har hatt min rosea nå i godt over 4 år, og kunn "vasket" terrariet 1 gang. En gang i uka går jeg fort over terrariet og fjerner rester fra tidligere foringer, vasker vannskålen.

Har aldri opplevd tegn til mugg eller ulumskheter hos rosea'n.
Svar med sitat
Gammel 18-03-2008, 21:16   #8
Reptilfreak

duefjes sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansand Vest-Agder
Meldinger: 2,011
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Eggy Vis post
Har hatt min rosea nå i godt over 4 år, og kunn "vasket" terrariet 1 gang. En gang i uka går jeg fort over terrariet og fjerner rester fra tidligere foringer, vasker vannskålen.

Har aldri opplevd tegn til mugg eller ulumskheter hos rosea'n.
er normalt med å rengjøre terraet vert halv år ca da. men er enig at man kun kan pelle ut dritten det er jo ganske tørt hos de så vill ikke danne seg no mug. men er jo litt bra å skifte å, føler liksom det er litt renselig liksom.

er jo NESTEN på en måte å bare pelle opp søpla på rommet dit uten å støvsuge/vaske blir litt stør å småbakterier sikkert
Svar med sitat
Gammel 18-03-2008, 21:32   #9
Reptilfreak

Standard

Ah, skjønner!
Men en ting...
Helst ugjøsta torv? Hvorfor ikke bare vanlig TiurTorv? Er det noe spesiell forskjell mellom disse? Mener det er det sikkert, men noe skikkelig mega forskjell liksom...??
Svar med sitat
Gammel 18-03-2008, 21:44   #10
Caffeinism
Admin

_Nagash_ sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
Meldinger: 5,364
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Tiurtorv er ugjødslet torv, så denne egner seg veldig godt
Svar med sitat
Svar

Emner
ang, hold, noen, spm, tarantellaer

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
To tarantellaer i samme terrarium? findus Taranteller 12 27-03-2008 18:11
Noen spørsmål ang. hold av g. rosea Sturla Taranteller 36 24-11-2007 21:26
Topp 10 begynner tarantellaer. Jabbe Tarantellfakta 0 19-07-2007 13:33
dårlig stell av tarantellaer! pantera Taranteller 12 01-07-2007 14:41
Ønskede Tarantellaer Eggy Taranteller 1 03-07-2006 22:24

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 15:01.