"

Reptilfreaks.no > Virvelløse dyr > Edderkoppdyr > Taranteller B. Vagans med problembein

Taranteller Her kan du snakke med andre om taranteller.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 05-02-2012, 14:04   #1
Reptilfreak

psycholynx sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Meldinger: 83
Blog Entries: 2
Standard B. Vagans med problembein

Siden vi fikk b. vagans'en vår som halvstor har hun slitt med et bein. Da vi fikk henne hadde hun kun en liten stump, men det ble sagt at hun mest sannsynlig ville få helt bein ved første hamskift hos oss.

Etter første hamskift hadde hun et halvt bein, og vi så fremgang og antok det ville være i orden ved 2. hamskift hos oss.
Det ble det ikke. Jeg husker ikke helt, men tror det var da hun rev av seg hele beinet istedet, og holdt på å blø ihjel. Vi fikk reddet henne ved å pensle på litt talkum (var det eneste vi hadde) og putte henne i fuktboks for en del timer.

Etter dette har hamskiftene variert ved at hun enten har hatt 7 funksjonable bein, 1 som kun har hengt på slep og et som har sitti brettet over ryggen hennes (ja, 9 bein totalt), eller 7 funksjonable bein men et sår som har måtte "tørkes" eller 7 bra bein og et forkrøplet.

I natt har hun skiftet ham igjen, der det nå sist var 9 bein (7 bra, 1 halv bra og 1 forkrøplet i vinkel over rygg) til at det nå er 7 funksjonable bein og et sår (som heldigvis ikke blør). Men vi fant det 8. beinet ved siden av hammen, så hun har revet dette av.

Hun virket tufs, så jeg tok henne over i en fuktboks der jeg tenkte hun kunne ligge noen timer nå.

Men...... Jeg må jo si at hadde det vært feks en hund eller en katt som hadde slitt slik med et bein (ikke hamskifte kanskje, men... *flire) så hadde jeg ikke vært i tvil. Det dyret hadde blitt avlivet tvert!!! (ja, okei da... Hadde jeg hatt en hund eller katt som i det hele tatt foretok hamskifte, så tror jeg kanskje jeg hadde avlivet den også... )

Men har Avgrunnsdamen (ja hun heter det) vår det egentlig bra? Eller burde jeg rett og slett putte henne i fryseren og avslutte alle former for fremtidige problemer med hamskifte og bein?

En ting er jo at det kan være potensielt dødelig ved hamskifte om vi ikke oppdager at hun blør, men vet vi egentlig om hun har smerter i dette/ de beinet/a som det er problemer med?

Hva tror dere her inne? Jeg må si jeg er veldig i tvil.....
Håper noen eksperter der ute kan hjelpe meg litt.

(vi har forøvrig hatt henne i 3 år nå..... Og problemet blir jo definitivt ikke borte)
psycholynx er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 05-02-2012, 14:16   #2
Reptilfreak

Lenxx sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Sted: Bergen
Meldinger: 305
Blog Entries: 12
Standard

Hm, vanskelig denne. Men, det du skriver nå, er at hun har et hamskifte nå, der hun har kastet dette beinet igjen helt, men denne gangen uten at det blør. Hun virker tufs, men ellers bra?

Jeg kan bare skrive hva jeg ville gjort, og jeg ville rett og slett latt naturen gått sin gang her. Nå ser det ut at hun vil klare seg igjennom dette hamskiftet uten de største problemene, om hun kvikner til igjen i fuktboksen, så jeg ville i iallefall ikke tatt noen drastisk avgjørelse før det evt oppstod problemer igjen. Et bein klarer hun seg godt uten, så lenge det ikke væsker.

Det jeg tenker her, er at noe gjør at dette problemet ikke forsvinner...?
Em B.vagans er en graver, har hun mulighet til dette? Kanskje et bilde av terrariet og henne selv/beinet kan hjelpe til med å finne noen svar? Hva ligger fuktigheten på og temperaturen?
Det er mange dyktige folk her inne som kanskje kan finne noen svar til dere, men jeg vet at det er lettere dess flere opplysninger om dyret og omgivelsene man har
Lenxx er online nå  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 05-02-2012, 18:20   #3
Reptilfreak

lompah sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
Meldinger: 1,728
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Litt vanskelig å si, ettersom jeg skjønner det slik at hun faktisk blør ut av såret hvilket som igjen er litt spesielt om hun selv kvitter seg med beinet. Taranteller har en "lukkemekanisme" ved leddene i beina som gjør at de stenger igjen om et ben blir revet vekk nettopp for å klare seg videre.

Men jeg skjønner ikke helt dette her med 9 ben? Vokser det to ben ut av samme åpning eller er det bare jeg som ikke skjønner hva du mener?

Og har dette pågått i alle de årene dere har hatt henne og er det like ille hver gang? Normalt så vokser benet ut etterhvert, men det er ikke slik at foten popper ut ferdig utvokst som om den aldri har falt av etter ett hamskift, dette går over flere hamskift. Selv har jeg hatt en brachy som mistet beintupper som igjen vokste seg mer og mer fram etter hvert hamskifte som gikk så det er jo selvsagt mulig men jeg har også hatt tarantell som har skiftet ham uten at et "nytt" har kommet fram. Uansett er ett ben fra eller til ikke noe problem for tarantellens levevis.. Jeg tror nok jeg hadde forsøkt så godt jeg kunne også la den eventuelt dø av "egen vilje" om jeg kan si det sånn.
Svar med sitat
Gammel 19-02-2012, 18:32   #4
Reptilfreak

psycholynx sin avatar

Standard

Beklager utrolig tregt svar her, men ting går visst litt i ett om dagen....

Jeg skal prøve å svare så godt jeg kan.

Temp og fuktighet ligger på det som er anbefalt. Har ikke oversikt akkurat nå, for batteriet er gåent i begge målerne, men fukter med minst en halv liter i uka, samt at hun alltid har vannskål tilgjengelig. Har iallefall ikke vært endringer i fukt og temp det siste 1,5 året

Hun har fint mulighet til å grave, og det er vel strengt tatt sjelden vi ser henne. Er en grunn til at hun kalles Avgrunnsdamen
Men her er et bilde av terra. (Terrakotta krukken er knust, slik at hun graver seg ned inni den. Den er "bunnløs", om man kan si det sånn. Eller "sideløs", med tanke på at den ligger på siden)

Jeg fikk sett litt mer nøye på henne da hun lå i fuktboksen nå.... Og tatt bilder.
Tidligere har hun altså hatt både 7 bein (sist hun rev av seg de ekstra, så blødde hun og trengte førstehjelp), hun har hatt 9 bein, hvorav 1 er bare forkrøplet og ligger vridd over ryggen hennes og 1 er sånn delvis i orden. Og 8 vanlige bein. Alltid hatt problemer siden vi fikk henne.

MEN, jeg ser nå at hun rett og slett har "utgang" til to bein på samme sted!! Så det er dette som tydeligvis er problemet.

Og på bildet her ser man også at det vesker litt. Men dette så bedre ut dagen etter bildet ble tatt. Dette ble tatt kanskje rundt 8-9 timer etter hamskift.

Så hun har jo rett og slett en varig defekt, kan det se ut som. Nå kan jeg ikke si med 100% sikkerhet at det ser akkurat sånn ut ved hvert hamskifte, men jeg vil anta det.
desverre fant jeg ikke igjen bildet jeg hadde av henne med 9 bein her. Men kommer tilbake med det om jeg finner det igjen på pc eller ekstern harddisk.
psycholynx er offline  
Svar med sitat
Gammel 21-02-2012, 17:40   #5
Reptilfreak

lompah sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
Meldinger: 1,728
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Får ikke sagt annet enn; fascinerende
Svar med sitat
Gammel 22-02-2012, 21:19   #6
Reptilfreak

psycholynx sin avatar

Standard

Bare synd at "fasinerende" ikke hjelper Avgrunnsdamen....

Ingen andre som har noe å si her?
psycholynx er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
B. Vagans død:( EKn88 Taranteller 5 21-07-2008 18:51
Brachypelma Vagans abarth Taranteller 15 15-01-2007 21:37
B.vagans parring Obsidion Taranteller 5 05-12-2006 08:33
B.vagans surprise Obsidion Taranteller 14 23-11-2006 16:53

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 14:56.