| Taranteller Her kan du snakke med andre om taranteller. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2011
|
Ser at fuktigheten kommer ned mot 30% til tider og prøver og øke den med og spraye i terrariet.
Men skal jeg komme opp i 50-60% så må jeg spraye MYE.. Den går på tiurtorv som har tørket opp. Exo-terra 45x45x45. temp 23c Forslag?? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ålgård, Rogaland.
Alder: 21
|
Fuktighetsmåleren kan være defektet.? Fuktigheten skal øke "drastisk" ved ett par sprut på hver side av terrariet
Ellers så pleier jeg å fylle opp 2-3 cm med vann, før jeg legger oppi ny torv når jeg rengjør. Bruker ca 10 cm med torv i terrariene. Da holder det en stabil fuktighet over en lang periode
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2011
Sted: I nord-norge
|
Slet med det samme med mitt exo terra.
Brukte bred teip for å teipe igjen ene "gitteret" i toppen, og sølvfolie for å tette andre halvdelen der varmelampen er. Og da steg fuktigheten betraktelig, og holdt seg der ![]() Bruk blank teip hvis du har lys oppå, eller mørk teip hvis du vil ordne det mørekere i terraet. Du kan også bruke sølvfolie, og klippe hull til eventuelt lys og/eller varmelampe. Siden det er lufting nede på exoterraene, og litt glippe mellom dørene, så vil det bli nok lufting
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Senior Member
Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
|
Hvorfor er 30% for lite? Grammostola rosea kommer fra ØRKEN, eller rettere sagt den nordlige delen av Atacama ørkenen i Chile (men også Bolivia og Argentina) For at et område skal kunne defineres som ørken må det komme under 250mm regn i året, eller områder der det fordamper mer enn det kommer som nedbør, vi snakker altså lave luftfuktigheter. Vanlig luftfuktighet i norske hus uten mugg og fuktproblemer ligger på ca 40% -/+ Hvorfor skal du da til stadighet ha oppmot 70% luftfuktighet på en tarantell som kommer fra et området der fuktigheten ligger langt langt lavere?
Eneste plassen en rosea skal ha det fuktig, er i vannskålen og evt. INNE i hulen, ikke i selve terrariet. Hvis den skal molte, så sørg for å ha det fuktig i hulen og hold resten tørt. Bruker den ikke hule så ha det fuktig under steinen/rota osv, men ikke hele terrariet.
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Hmm.. jeg har lest en del om disse, er klar over hvor de kommer fra
![]() Men jeg har registrert mye rar oppførsel i det siste og hun har ikke skiftet ham på over et år.(jeg har hatt den i 4 mnd) Så jeg vil ha høyere luftfuktighet for og prøve og gjøre det lettere for den og molte. Dette var noe jeg leste på en utenlandsk side som ble linket til i en eller annen tråd her. Skal se om jeg finner den igjen. Men hvis du har erfaring med disse så vil jeg selvsagt høre på deg\ andre som er sikre i sin sak. Mvh Ulf |
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Senior Member
Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
|
Sitat:
|
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2004
Sted: Tønsberg
Alder: 32
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Takk for all informasjon.
Da er jeg litt beroliget
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Ny jord, Litt fuktighet = hat | Thommas88 | Taranteller | 5 | 16-09-2011 21:11 |
| Hjelp. Noe galt med G. roseaen min. | Zatii | Taranteller | 2 | 15-01-2008 22:04 |
| sliter med å holde fuktigheten oppe! | Miroxx | Terrarier | 4 | 21-07-2007 11:13 |
| Målte Roseaen min:P | Miroxx | Taranteller | 9 | 13-03-2007 22:12 |
| Jeg lurer på litt om fuktighet i terrariet... | alma | Skorpioner | 10 | 29-12-2006 15:03 |