"

Taranteller Her kan du snakke med andre om taranteller.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 26-09-2011, 23:10   #1
Reptilfreak

magneto sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Sted: Østfold, Askim
Alder: 24
Meldinger: 91
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard Mistet bein etter molt

Hei, jeg har en A. Geniculata som moltet for et par netter siden. Den har sittet ganske tett opptil hammet inntil for et par timer siden så jeg oppdaget ikke før nå nettopp at den har mistet det ene beinet sitt. Det kan se ut som den kastet det med vilje da det hele beinet helt inn til kroppen er borte. Når jeg ser på hammet så sitter beinet fast halveis ute av hammet.

Jeg har jo lest at det ikke er direkte unormalt at de kaster et bein om de ikke får det løs, men jeg blir jo litt smånervøs når ikke vareopptelliga stemmer.

Er det noe jeg burde gjøre? Eller skal jeg la henne være i fred å se det ann? Burde jeg vente lengre en normalt med å fore henne? Det ser ikke ut som såret blør noe særlig. Det ser bare ut som en fuktig flekk rett og slett. Hun har vandret litt rundt i dag og ikke vist noe tegn å krølle sammen beina så det ser ikke så værst ut hittil.

Legger ved et bilde:
Vedlagte miniatyrbilder
Mistet bein etter molt-photo357.jpg  
magneto er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 26-09-2011, 23:27   #2
Reptilfreak

Thommas88 sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Sted: Fredrikstad
Alder: 23
Meldinger: 227
Standard

Kommer det noen veske ut fra "såret" ? leser at man bør ta potetmel på det hvis det kommer veske i tilfelle blødning. Hvis ikke tror jeg du kan la henne være å observere intill vidre. Beinet kommer til å vokse ut sakte etter hvert hamskifte hun tar fra nå av.
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 26-09-2011, 23:34   #3
Reptilfreak

magneto sin avatar

Standard

Så vidt jeg kan se så kommer det ikke noe væske fra såret nå. Jeg ser at det har blødd en del fra før da det er en tydelig våt flekk der hun satt etter molten. Nå ser det bare litt fuktig ut uten at det væsker. Ser faktisk litt ut som når man har bitt hodet av en seigmann. (Litt uaptetittelig beskrivelse men det er det som beskriver det best.)
magneto er offline  
Svar med sitat
Gammel 27-09-2011, 00:03   #4
Reptilfreak

Rawhin sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Hadeland, Oppland
Meldinger: 568
Blog Entries: 12
Standard

hvis det ikke væsker så er det ingenting å bekymre seg for. den har fremdeles 7 friske bein å gå på, og i løpet av noen hamskft så er beinet tilbake. bare gjør som du pleier ikke unormalt hadde det væsket hadde du måttet stoppe blødningen ved å ta på mel eller potetmel. eventuelt kunne du løftet den opp med to fingre og tatt på lynlim eller noe på såret, men ingen grunn til bekymring hvis det ikke er noe væske.

og det kommer alltid væske etter hamskift. det er væske innenfor det gamle hammet som renner ut når de molter, kan være dette du har sett.
Svar med sitat
Gammel 27-09-2011, 06:29   #5
Reptilfreak

magneto sin avatar

Standard

Takk for svar. Da tar jeg det med ro og holder et øye med det. Den virker litt slapp og ligger veldig vinglete med de resterende beina nå, men det er vel ikke bare bare å amputere eget bein.
magneto er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-01-2012, 15:11   #6
Reptilfreak

beroys sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Spydeberg
Alder: 26
Meldinger: 50
Standard

Nå blir ha enda større!!
beroys er offline  
Svar med sitat
Gammel 28-01-2012, 22:53   #7
Member

Medlem siden: Jan 2012
Sted: Østfold
Alder: 15
Meldinger: 60
Standard

Hva betyr/er moltet? Har ikke hørt det før
UKF_Reptil er offline  
Svar med sitat
Gammel 28-01-2012, 23:15   #8
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

molte er en dårlig fornorsking av det engelske ordet Molt som på korrekt norsk er hamskifte.

Har aldri skjønt hvorfor man bruker molte når man snakker om leddyr men om det er snakk om insekter eller reptiler så bruker man ordet hamskifte. Forstå det den som vil.

molt
verb (used without object)
1.
(of birds, insects, reptiles, etc.) to cast or shed the feathers, skin, or the like, that will be replaced by a new growth.
verb (used with object)
2.
to cast or shed (feathers, skin, etc.) in the process of renewal.

Sist endret av Frogger; 28-01-2012 kl 23:22.
Frogger er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
tarantella mistet bein hewlet Taranteller 14 19-04-2012 18:47
hjelp etter molt. Må jeg gjøre det jeg ikke ønsker? beroys Taranteller 14 07-01-2012 15:18
Mistet ben. Haawie Pinnedyr 2 13-08-2010 18:27
mistet en fot wollf Pinnedyr 8 18-12-2007 15:29
Broclehursti etter molt:D Miroxx Taranteller 4 15-08-2007 11:53

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 14:50.