| Taranteller Her kan du snakke med andre om taranteller. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2011
Sted: Østfold
Alder: 22
|
Dette er den første Edderkoppen jeg har, så jeg kunne vell trengt noen råd og tips? Så kom med det dere mener er viktig for meg å kunne : ) Har lest en del og spørt mannen jeg kjøpte den av, men kan aldri få vite nok.
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2011
Sted: Vestfold
Alder: 23
|
Tror ikke det er så lurt med bark som underlag men heller ugjødslet torv(eller kokos-torv), termometer og hygrometer er lurt og ha for varme og luftfuktighet.
eller ikke så mye annet og tenke på annet en mat da selfølgelig og det har du vel forhørt eller lest om?
|
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Og termomeneter og slikt Takk! Ja jeg har forhørt meg om mat, vet de spiser ihvertfall siriser men også fluer, gresshopper og slikt? Jeg vil gjerne ha all den infoen jeg kan få og det beste er jo å forhøre meg med de som har slike selv
|
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2011
Sted: Vestfold
Alder: 23
|
Sirisser, Dubia kakerlakker og mel ormer/ Zophobas er noe de likker godt
gresshopper kan man jo selvfølgelig fange om sommeren ja(min spiser de ikke da :S hehe ) ![]() er vel ikke så veldig mye annet og si som jeg kan komme på vertfall du kan jo lese et care sheet om din tella så kanskje du lærer noe nyttig der
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
|
Velkommen inn i hobbyen.
en flott tarantell du hadde der. Jeg stinker på å artsbestemme så der får andre hjelpe deg,. Vet du arten så finner du lett ut hvilke temperatur og fuktighet den trenger. De fleste greier seg bra i romtemperatur, så har du over 20grader så trenger du ikke å tilføre ekstra varme. Men kan det bli kjøligere så må varmelampe eller varmematte til. ps varmematte må ikke ligge under terrarie men festes på siden. Den trenger en hule og en vannskål. Som skrevet før her, bark er en uting dyrebutikker lar oss kjøpe. De skal ha ugjødslet jord/torv. Gi den et godt bunnlag. Hvor mye spørs på arten. Ha gjerne noe inventar oppetter vegger i terrarie, noen teller er dumme, klarter høyt og kan dette ned. På sommern kan du fint fange gresshopper, nattsvarmere osv ute og gi den. Ellers er kakerlakker det enkleste og billigste fordyret å gi den. Det får du kjøpt fra folk her inne. Sirisser, melormer kan du kjøpe til ofte dyr penge på dyrebutikken. Det som er viktig er at du også gir fordyrene bra mat. Ikke gi dyrebutikk-fordyr rett til edderkoppen. For de på gode grønnsaker gjerne 1 dag eller to før du gir den til tellan. Ikke få panikk vis den en dag ligger helt livløs på rygg, da skal den skifte ham. Ikke få panikk vis den slutter å spise. Taranteller kan gå lenge uten mat. De sultestreiker før hamskift, noen sultestreiker uten hamskift, bare for å være vrange. Dette kan vare i 1 uke til mange mndr. Har taranteller ikke tatt maten så fjern fordyret, og prøv igjen om en dag eller to. Ikke få panikk vis den blir bar på rompa. Dette er også normalt. Dette skjer gjerne før hamskift, eller fordi de har sparket for mye hår. Det vil gro ut igjen ved neste hamskift. Da fikk du litt info fra meg. Bare å spørre vis det er noe. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2008
Alder: 29
|
Tipper det er en g.rosea rcf
Sist endret av smittsmule; 29-08-2011 kl 23:54. Begrunnelse: feilstaving. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Takk for flotte tips og råd alle sammen, jeg tar alt til etteretning
Må innrømme at en tarantell er ett utrolig spennende og fasinerende dyr, kan sitte i times-vis og bare titte på den, for å se hva den gjør og hva den ikke gjør, skal se om den spiser grashoppe, for fanget en tidligere i dag, men tenkte jeg skulle vente litt siden jeg trur den fikk mye mat i går, så Hvor ofte pleier de egentlig å spise? Sånn ca gjennomsnittelig - hørt at det kan være veldig inviduelt
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ålgård, Rogaland.
Alder: 21
|
Det er veldig individuelt hvor mye de spiser
Jeg tilbyr mine mat en gang i uken. Vil de ikke ha det da, så må de vente Enig i at det ser ut som en Grammostola rosea RCF. Jeg har en G. rosea som ikke har spist på leenge Vil også si at i vannskåla skal det ikke være noe annet en vann Dyrebutikker har ofte en bomullsting oppi, eller noe blått graps. Dette er ikke noe som skal i en vannskål Bakteriebomber! ![]() Når du får kjøpt ugjødslet torv kan du godt fylle opp en god del. Gjerne 10 cm høyt. Bakkelevende arter liker å grave litt Noe jeg gjør før jeg fyller på torv er å først helle 2-3 cm med vann oppi, for så å legge oppi masse torv. Da kan dette vannet holde luftfuktigheten en god stund, uten at torven er våt på toppen Arten liker å ha det tørt Spray gjerne litt vann på veggene ca 1 gang i uken Ikke på torven (ei heller tellaen) ![]() Lykke til Kan nevne at det er en farlig og smittende hobby Det slutter som regel ikke med 1 tarantell
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2011
Sted: Europa, Norge, Bergen.
Alder: 16
|
Lykke til
Kan nevne at det er en farlig og smittende hobby Det slutter som regel ikke med 1 tarantell [/QUOTE]Sant det "Kraissy144", jeg er ute etter ny tella, men klarer ikke å bestemme meg. Har tenkt på følgende: *Psalmopoeus irminia. *Acanthoscurria geniculata. *Brachypelma auratum. *Avicularia versicolor. *Avicularia Avicularia. Synes at alle er fine, men kan bare velge en for øyeblikket. Trenger råd/tips av dere. ![]()
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2008
Alder: 29
|
Sitat:
Sant det "Kraissy144", jeg er ute etter ny tella, men klarer ikke å bestemme meg. Har tenkt på følgende: *Psalmopoeus irminia. *Acanthoscurria geniculata. *Brachypelma auratum. *Avicularia versicolor. *Avicularia Avicularia. Synes at alle er fine, men kan bare velge en for øyeblikket. Trenger råd/tips av dere. ![]() [/QUOTE]A.Geniculata! Min var aktiv og spiste mye, vokser fort. Får vel et lass hos lompah om ikke lenge
|
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|