| Taranteller Her kan du snakke med andre om taranteller. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ålgård, Rogaland.
Alder: 21
|
Samme innlegg som i dyretråden min, men velger å lage en tråd slik at flere kanskje ser det.
I går prøvde jeg å fôre irminian. Den gikk rett på dubian, og etter en stund slapp den og gikk opp på glasset. Etter 1,5 minutt gikk hun ned og tok den igjen, men slapp fort igjen. Etter noen minutter til tok hun den igjen, men slapp den igjen... Og jeg tror kanskje jeg vet hvorfor... Når hun tok den fikk hun ikke "et godt grep". Jeg så ingen hoggtenner gå inn noen steder, uansett hvor mye hun prøvde (og hun prøvde!). Og i går kveld sto hun pent og rolig på frontglasset, og jeg gikk bort med en lommelykt. Jeg så ingen hoggtenner! Det ser ut som de er knukket, og om det er saken, så forklarer jo det en del Etter å ha googlet litt rundt og sett på hoggtennene til P.irminia har jeg funnet ut at de ikke har de største hoggtennene, men de er jo mer synlige på min 1,5 cm lange B.auratum... ![]() Tror noen de kanskje vokser de ut ved neste hamskifte? I så fall er problemet at hun hadde hamskifte like før jeg kjøpte henne. Hammet lå enda i terrariet, og på hammet ser jeg tydelig hoggtennene! ![]() Skal prøve og få noen bilder, men på dagtid er hun ikke veldig sammerbeidsvillig. Skal se hvilke bilder jeg har, og se om noen av de kanskje kan være til hjelp...
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
|
Har funnet bilder som kan være brukbare!
Her står hun i forsvarsposisjon på glassdøra. Dessverre er ikke fokus helt riktig ![]() I resten av bildene står hun i forsvarsposisjon på bakken. På bildene, hvertfall her, og i virkeligheten for så vidt, ser det ut som tuppene er knukket av, mens deler av tennene enda sitter igjen. Nesten som en slags uslepet kniv ![]() ![]() (Samme bilde med zoom) ![]() ![]() ![]() Veldig takknemlig om noen har noen råd, eller har lignende erfaringer!
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
Sted: Vest-Agder, Mandal
|
Tydelig at P.irminiaen din mangler tennene
Vet ikke om det kan hjelpe henne å holde fast maten og spise, dersom du gir henne dødt fór...? Det blir nok også vanskelig for henne å sprøyte giften inn i fórdyret og suge ut innholdet. Men - tennene er forhåpentligvis i orden ved det neste hamskiftet ![]() Jeg kjøpte for noen år siden en B.smithi som hadde knekt den ene tanna. Siden den ene var hel, gikk spisingen uten problemer. Faktisk var det først da jeg så på det avlagte hammet jeg oppdaget tannen som var brukket. Ved neste hamskiftet var begge tennene på plass
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Kjipt hvis den sulter i hjel før neste hamskifte da.
Men som du sier, prøv å gi den dødt for! - Kanskje litt most sånn at innmaten er lett for t'en å suge i seg.
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Utenfor Haugesund.
Alder: 30
|
Når man fostrer opp balfouri-slings (slings som i naturen blir matet av sin mor), så har jeg lest at noen oppdrettere lar andre voksne taranteller (uansett art) ta siriss/ dubia og mose den opp, før oppdretter tar klumpen fra den voksne tarantellen og gir slingsene ferdig grøt
![]() Har ingen peiling på om irminiaen din vil akseptere å bli gitt noe slikt, men jeg lufter idèen
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Sted: Akershus
|
Moniq hadde et lignende tilfelle og der gikk det bra, ved neste hamskift var tennene på plass igjen. Vil da tro at taranteller vil framskynde et hamskift for å få nye tenner..?
Edit: Stort problem..Tella uten tenner.
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2010
Sted: Rogaland
Alder: 18
|
Taranteller er jo enormt hardføre dyr! Klarer de ikke å fikse det selv kan ingen spør du meg
Jeg tror kanskje bare naturen gå sin gang så ser du hva som skjer, du kan jo prøve som det står skrevet i Moniq sin post, å knuse noen dyr å gi den grøt ^^ |
|
|
|
|
|
#8 | |||
|
Reptilfreak
|
Var det jeg også tenkte
![]() Sitat:
Selv om hun ikke kan bite kjenner jeg araknofobien fosse gjennom når hun løper rundt inne i terraet ![]() Men tror du det kan hjelpe å kutte opp dubiaer og gi henne? Slik at hun har full adgang til indrefileen? ![]() Sitat:
Bare synd at G.pulchraen har begynt å faste, G.roseaen faster og de to andre stakkars små slingsa tror jeg skal få slippe å gjøre den jobben ![]() Sitat:
Fant mye informasjon der også ![]() Da satser jeg på at hun får til å spise noen oppkutta Abdomen hennes er veldig liten, så tørr ikke tenke på at hun skal gå helt til neste hamskift uten mat Krysser fingrene
|
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
Sted: Akershus
|
Sitat:
|
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
Sted: Vest-Agder, Mandal
|
Sitat:
Dersom du har en 30 cm pinsett (uunværlig - kjøpes ganske billig på Europris), så er det ingen sak å holde fóret borttil en tella. Det er maten den uansett vil konsentrere seg om (ikke deg) - enten ta maten eller bevege seg vekk fra den. Krysser også fingrene og ønsker lykke til
|
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|