| Taranteller Her kan du snakke med andre om taranteller. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2011
Sted: Østfold, Askim
Alder: 24
|
Hei, jeg er i planleggingsfasen til å innrede et terrarium til en P. Metallica. Jeg har et 120 liters Exo Terra 45x45x60 (LxBxH) som jeg har tenkt å bruke. Men jo mer jeg har sett meg rundt jo mer ser jeg at folk har dem i vesentlig mindre terrarier.
Mitt spørsmål er: Er det jeg har for stort for denne arten? Er det noen grunn basert på behovet/trivselen til tellaen, eller er det stort sett praktiske grunner som plass og pris som er årsaken? Og om noen gidder så tar jeg gjerne imot tips og råd om hvordan man bør innrede. Jeg er som sagt i planleggingsfasen da tellaen bare er en sling i 4 hamskifte foreløpig. Men...desto mer tid til å perfeksjonere den framtidige villaen til tassen.
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ålgård, Rogaland.
Alder: 21
|
Ingen erfaring med denne arten!
Tror ikke det er for stort når den er rundt 10 cm (++) i beinspenn, men når den er så liten ville jeg personlig hatt den i en mindre boks
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
|
Altså... Jeg har en fullvoksen P. Ornata på 20cm i et 20x20x40 terra og den har det helt knall der... Min P. metallica har jeg i et 15x15x25 terra og den er 10cm+ Så det er i grunn opp til deg selv hva du vil ha, det som kan være et problem er ved fòring hvis du bare kaster inn fòrdyra... Fòrer du med pinsett så er det jo null stress forsåvidt..
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
Sted: Vest-Agder, Mandal
|
Nå er jo ikke akkurat P.metallica av de største pokiene, tvert i mot. Dvs at den blir ca 15-16cm i benspenn.
Problemet med å ha den i et så stort terrariet, er at den vil nærmest "forsvinne" inni der, men det kommer jo også an på hvordan du innreder. Jeg har korkbark på bakveggen (har det hos alle trelevende arter) og mangroverot + noen planter i plast (har ikke lys over terrariet)og vannskål. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Er jo mest av den praktiske grunnen at jeg har det store stående at jeg ville bruke det. Jeg har også tenkt tanken at den vil få mye plass å gjemme seg på. Og det er jo absolutt ikke å foretrekke med tanke på utseende på denne arten. Får se om jeg ikke prøver å få byttet det i et mindre et. Men det er jo uansett en stund til at den blir stor nok til sitt siste terrarium uansett.
![]() Hvor mange år det pleier å ta før de er utvokst? Jeg vet at det har mye å gjøre med varme og hvor ofte og mye man forer dem, men jeg har ikke tenkt å forsøke noe powerfeeding. Noen som har et circa tall under normale omgivelser? |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Kan du ikke bruke det store terrariet til en stor tarantell, eller et annet dyr?
En pokie vokser fort, en hann er kjønsmoden etter 1 år ++. En hunn kan være voksen etter 1,5 år ++ |
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
![]() .Jeg har foresten tenkt litt annerledes på dette med hvilket terrarie jeg skal bruke. Jeg tittet litt på det på bildet under i stad og tenkte: Hvor vanskelig kan det være? Litt 8mm plexiglass, galvanisert fluenetting, silikon og fingerferdighet så burde ikke dette være altfor store utfordringen...men jeg har tatt feil før . Prøves skal det iallefall
Sist endret av magneto; 27-04-2011 kl 21:37. Begrunnelse: Glemte å legge til bilde |
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| noe sånt skal jeg lage når jeg har bitt flinkere med innredning av terrarium | david gabrielsen | Vivarier | 4 | 10-10-2010 02:47 |
| Leopard gekko, terrarium, innredning og div. | zander | Slanger, øgler og skilpadder | 7 | 06-05-2010 14:25 |
| Innredning | unearth | Terrarier | 14 | 09-01-2008 15:53 |
| Innredning til P. wahlbergii? | utyske | Knelere | 11 | 29-11-2007 08:01 |
| Innredning | Skill-padda | Skilpadder | 3 | 07-03-2007 20:54 |