"

Taranteller Her kan du snakke med andre om taranteller.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 16-03-2011, 18:29   #1
Reptilfreak

Eddi sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Sted: Sogn og fjordane
Alder: 26
Meldinger: 41
Question Farlig med klatring?

Heisann

For 6 dager siden skadet tarantellen min seg og fikk et relativt stort hull på abdomen(Se tidligere innlegg: dør tarantellen?). Fikk vertfall limt henne, og hun lever fredeles. I ettermiddag har hun vert ivrig opptatt av å klatre i en plast plante som er festet i terrariet. Eg har hjulpet henne ned to ganger, ikkje fordi hun holdt på å dette. Men fordi eg er redd for at viss hun detter, så tåler hun ikkje fallet. Da med tanke på skaden hun fikk for 6 dager siden. Siste gangen eg hjalp henne ned, slo hun etter meg med frambeina. Så hun er relativt hissig for øyeblikket. Og da tenker eg at det er best hun får fred. Men bør eg la henne få klatre nå? Blir litt usikker. Vil ikkje plage henne, men er redd for at hun skal skade seg mer.

Gro
Eddi er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 16-03-2011, 20:23   #2
Reptilfreak

Kraissy144 sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ålgård, Rogaland.
Alder: 21
Meldinger: 500
Standard

Hvor høyt er terrariet? Siden det ikke er så lenge siden hun fikk skade ville jeg kanskje tatt bort planten for en stund, eller lagt den langs bakken og ikke hengt den opp..
Ellers så ville jeg brukt et faunarium (http://exo-terra.com/download/high_r..._Faunarium.jpg) i 1 måned eller 2 for å se hvordan hun tok seg opp
Svar med sitat
Gammel 16-03-2011, 23:07   #3
Reptilfreak

kaos sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Sted: Tønsberg
Alder: 32
Meldinger: 554
Blog Entries: 4
Standard

Ville vurdert å flytte henne til en boks til hun har skiftet ham, slik at hun ikke kan falle og slå opp skaden igjen.
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 16-03-2011, 23:20   #4
Reptilfreak

Eddi sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av kaos Vis post
Ville vurdert å flytte henne til en boks til hun har skiftet ham, slik at hun ikke kan falle og slå opp skaden igjen.
Ja, har vurdert det. Kordan type boks då? Sånn veldig liten med bare papir og fuktighet. Eller sånn som allerede er foreslått? For no har ho hengt i den plast planten siden i ettermiddag og ikkje snakk om at ho har tenkt seg ned i heile tatt... :S
Eddi er offline  
Svar med sitat
Gammel 17-03-2011, 07:34   #5
Reptilfreak

peders sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Hedmark
Alder: 40
Meldinger: 181
Standard

Jeg føler vel at jeg gjentar meg selv nå men vi forsøker igjen.
Hva som er normal og ikke normal adferd for en tarantell er ikke enkelt å fastslå. Det er stor variasjon selv innenfor samme art.
Enkelte klatrer mye, mens andre aldri klatrer. enkelte vandrer mye, mens andre sitter stille hele tiden. Enkelte spiser mye, mens andre så og si aldri spiser.
Å drive å ta ned terantellen som har klatret opp og satt seg på valgt plass er litt sært. Det er en grunn til at den har satt seg nettopp der. Stol på at den løser dette selv.

Du bruker for mye tid på å finne ut hva som er galt. Bruk tiden på å lese deg opp på taranteller, studer de du har og se hvilke mønster de følger. At en tarantell sitter på ei plante i dagesvis tenker jeg fint lite på. Før eller siden sitter den på andre siden av terrariet.
Å flytte den i ny boks kan være en løsning, men den bør være av en viss størrelse og med vanlig substrat. (stor bunnflate og lav takhøyde) Det kan gå måneder før denne molter igjen, så å la den gå i fuktboks så lenge vil jeg ikke anbefale.
Det finnes ingen i nærheten som kan låne deg et 30*30*20 terra en periode da?
Svar med sitat
Gammel 17-03-2011, 07:56   #6
Reptilfreak

Eddi sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av peders Vis post
Jeg føler vel at jeg gjentar meg selv nå men vi forsøker igjen.
Hva som er normal og ikke normal adferd for en tarantell er ikke enkelt å fastslå. Det er stor variasjon selv innenfor samme art.
Enkelte klatrer mye, mens andre aldri klatrer. enkelte vandrer mye, mens andre sitter stille hele tiden. Enkelte spiser mye, mens andre så og si aldri spiser.
Å drive å ta ned terantellen som har klatret opp og satt seg på valgt plass er litt sært. Det er en grunn til at den har satt seg nettopp der. Stol på at den løser dette selv.

Du bruker for mye tid på å finne ut hva som er galt. Bruk tiden på å lese deg opp på taranteller, studer de du har og se hvilke mønster de følger. At en tarantell sitter på ei plante i dagesvis tenker jeg fint lite på. Før eller siden sitter den på andre siden av terrariet.
Å flytte den i ny boks kan være en løsning, men den bør være av en viss størrelse og med vanlig substrat. (stor bunnflate og lav takhøyde) Det kan gå måneder før denne molter igjen, så å la den gå i fuktboks så lenge vil jeg ikke anbefale.
Det finnes ingen i nærheten som kan låne deg et 30*30*20 terra en periode da?
Heisann
Den tarantellen eg har pleie i grunn å klatra lite, og ikkje opp i høyden. De gangene hun har klatra opp i høyden, så har eg sett at hun har mistet feste. Eg kjenner til en viss grad mønsteret hennes, men etter ulykken så har hun endret adferd. Noke eg anser som forsåvidt normalt. Men er greit å undres og stille spørsmål til noen med en tilsvarende interesse, som då kan ha relevant informasjon å bidra med. Eg har ein A. Seemanni, og har lest ganske masse om arten. Og leita på nettet etter ulik relevant informasjon om taranteller. Har et terrariet 30*30*30 som han skal skifte til. Men eg venter på noe utstyr som er bestillt hos dyrebutikken.
Eddi er offline  
Svar med sitat
Gammel 17-03-2011, 08:15   #7
Reptilfreak

kaos sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Sted: Tønsberg
Alder: 32
Meldinger: 554
Blog Entries: 4
Standard

Hva som er normal adferd eller ikke var vel ikke poenget her? Tarantellen har hatt hull i abdomen.

Ville brukt en oppbevaringsboks fra f.eks. Clas ohlson med substrat og ett gjemmested, da er det ikke noen mulighet for at den faller igjen. Bruker disse til både skorpioner, edderkopper og fordyr. Disse kan lages ventilasjonshull i med en loddebolt, eventuelt tang, spiker og lighter.
Svar med sitat
Gammel 17-03-2011, 08:44   #8
Reptilfreak

peders sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Hedmark
Alder: 40
Meldinger: 181
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av kaos Vis post
Hva som er normal adferd eller ikke var vel ikke poenget her? Tarantellen har hatt hull i abdomen.

.
Vel, hun forteller at hun tar ned tarantellen når den har klatret og satt seg på ei plante. Da er det vel greit å stadfeste at det å klatre er tilnærmet normal adferd hos en tarantell, hull i abdomen eller ei. Det kan gå mange måneder før neste hamskifte og det kan bli slitsomt å sitte barnevakt i denne perioden.
Nok om det. Jeg tviler ikke på din kunnskap eddi, men det er gitt mange råd i de andre trådene dine som omhandler mye av det samme. Å starte ny tråd om alt man lurer på resulterer i lite svar til slutt. Bruk samme tråden så blir det enklere for alle å følge utviklingen og vi kan se helheten av spørsmålene bedre.

Er 30 terraet også exo?
Svar med sitat
Gammel 17-03-2011, 08:58   #9
Reptilfreak

allan sin avatar

Medlem siden: Dec 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,047
Blog Entries: 5
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Eddi Vis post
Ja, har vurdert det. Kordan type boks då? Sånn veldig liten med bare papir og fuktighet. Eller sånn som allerede er foreslått? For no har ho hengt i den plast planten siden i ettermiddag og ikkje snakk om at ho har tenkt seg ned i heile tatt... :S
Jeg bruker slike bokser til slike ting, er kjøpt på dyrebutikk:

De er ca 20+20 cm og holder fint i en liten periode.
allan er offline  
Svar med sitat
Gammel 17-03-2011, 16:08   #10
Reptilfreak

Eddi sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av peders Vis post
Å starte ny tråd om alt man lurer på resulterer i lite svar til slutt. Bruk samme tråden så blir det enklere for alle å følge utviklingen og vi kan se helheten av spørsmålene bedre.

Er 30 terraet også exo?
Ja, det er det. Grunnen til at eg la ut ny link var fordi dette var spørsmål rundt om det kunne være direkte farlig for tarantellen å dette ned da med tanke på den nylige skaden. Og siden mange sikkert har lest det tidligere innlegget, muligens da ikkje åpnet innlegget på nytt da de viste ka det dreide seg om.
Eddi er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Dabbagam Klatring Uromastyx22 Agamer 2 11-07-2009 21:18
Så, så farlig er Klapperslangegift Olliw Helse og sykdommer hos reptiler 4 11-12-2007 16:13
uv lys, er det farlig for menneskene? Sistine Skilpadder 3 07-08-2007 21:15
farlig å ta den opp? Taranteller 2 15-11-2006 15:43
farlig kalsiumsand? anarkist Helse og sykdommer hos reptiler 7 27-01-2006 22:23

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 14:31.