"

Taranteller Her kan du snakke med andre om taranteller.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 11-03-2011, 20:47   #1
Reptilfreak

Eddi sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Sted: Sogn og fjordane
Alder: 26
Meldinger: 41
Exclamation Dør tarantellen?

Heisann
I går skjedde noa av det værste som kunne skjedd. Eddi'en min fallt 50-60 cm ned fra der terrariet står. Var i forbindelse med skifte til nytt hjem for Eddi, og den ble redd eller noe, og sprang i motsatt retning av sitt nye hjem. Han fikk et stort hull på undersiden av posen sin.
Det kom mye væske ut av riften, og det var et var et veldig åpent sår. Fikk insamlet litt info om at superlim eller flytende plaster, kunne være en redning. Selv om jeg syntest at såret var såpass stort, så valgte jeg å prøve å redde min kjære Eddi. Uhellet skjedde i 5 tiden i går ettermiddag. I natt har Eddi drukket opp en hel skål med vann, og en halv til, i tidsrommet da jeg var på jobb. For øyeblikket henger Eddi på glasset inne i terrariet, og det kommer ingen væske fra såret hannes. Har noen andre erfaring fra å lime med superlim på taranteller? Har lagt ved tre bilder, alle er etter uhellet inntraff. Når han står på håndleddet mitt, vises det at han har væsketap da posen bak har 2 store rynker. Disse rynkene er nå borte etter han har drukket så mye vann. Håper at andre har hatt positive utfall i slike situasjoner.
Vedlagte miniatyrbilder
Dør tarantellen?-bilde0505.jpg   Dør tarantellen?-bilde0507.jpg   Dør tarantellen?-bilde0512.jpg  
Eddi er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 12-03-2011, 02:40   #2
Reptilfreak

Eddi sin avatar

Standard Still alive

Vel, da er det natt hos oss. Eddi henger frandeles på glasset i terrariet. Han var ein mindre rusletur før han klatra opp og hang seg på plass igjen. Han har ikke drukket noe mer siden tidligere i dag. Jeg ser at limen har fått mørkere farge, men det ser også ut som et litt blåskjær. Så jeg antar at det er tarantell blod jeg skimter igjennom. Håper bare at laget med lim er tykt nok, slik at Eddi kan rusle rundt uten at det sprikkre limen. Nå håper jeg så inderlig at Eddi skal klare seg gjennom denne natten også.
Eddi er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 12-03-2011, 10:34   #3
Reptilfreak

Ladaniva sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Sted: Akershus,
Alder: 50
Meldinger: 30
Standard

Hei. så lenge det itte er indre skader så vil det helst gå bra, men det veit en itte om det er da. je hadde ei nydelig hissig dame (Acanthoscurria Geniculata) som falt ca: 35 cm. ned på ryggen å døde av det så en veit aldri. men hun var stor og tung da. men tvi tvi vi får håpe det går bra med Eddi.
Ladaniva er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-03-2011, 11:17   #4
Reptilfreak

Eddi sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Ladaniva Vis post
Hei. så lenge det itte er indre skader så vil det helst gå bra, men det veit en itte om det er da. je hadde ei nydelig hissig dame (Acanthoscurria Geniculata) som falt ca: 35 cm. ned på ryggen å døde av det så en veit aldri. men hun var stor og tung da. men tvi tvi vi får håpe det går bra med Eddi.
Huff så trist
Klokken 5 i ettermiddag er det 2 døgn siden skaden inntraff. Eddi har kompensert for væsketapet og det er ingen rynker på den bakre posen lengre. Såg i dag at det kom litt fuktighet i en stripe bak han. Men det var ikke store mengder væske. Eddi går normalt, og klatrer i mindre høyder. Men er ikke så aktiv og noe sløv(blir f.eks. hengende på snei over vannskåla), noe jeg antar er å forvente. Han spindler som vanelig. Legger ved noen bilder jeg tok nå.
Vedlagte miniatyrbilder
Dør tarantellen?-bilde0523.jpg   Dør tarantellen?-bilde0522.jpg  
Eddi er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-03-2011, 12:37   #5
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 660
Standard

Det som kan være farlig for tellaen er at trakeesystemet hans(pusterør som forgreiner seg i hele kroppen dems) har blitt skadet,for at abdomens celler ikke får nok oksygen. Men jeg vil tro at det går bra for ham siden han lever enda.. Jeg ville vært forsiktig med superlimet jeg,stoler ikke på det.Men! Det funker vel. Lykke til,kom med flere oppdateringer.
ederlezi er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-03-2011, 12:44   #6
Reptilfreak

Eddi sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av ederlezi Vis post
Det som kan være farlig for tellaen er at trakeesystemet hans(pusterør som forgreiner seg i hele kroppen dems) har blitt skadet,for at abdomens celler ikke får nok oksygen. Men jeg vil tro at det går bra for ham siden han lever enda.. Jeg ville vært forsiktig med superlimet jeg,stoler ikke på det.Men! Det funker vel. Lykke til,kom med flere oppdateringer.
Tusen takk for input. Ja, kommer til å holde dere oppdatert. Superlimet var bare fordi det var det jeg hadde for hånden. Hadde helst preferert flytende plaster. Snakka med midtun zoo på nesttun(Bergen), og de hadde ingen erfaring med liming/plastring av taranteller. Men han sa at taranteller med denne typen skade pleide å dø innen et par dager, toppen 4-5 dager. Så viss han levde etter 1 uke - 14 dager, så gikk det mest sannsynelig bra. Så jeg krysser fingrene!

Sist endret av Eddi; 12-03-2011 kl 12:47. Begrunnelse: tilleggs tekst
Eddi er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-03-2011, 14:47   #7
Reptilfreak

weto sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: Vest-Agder, Mandal
Meldinger: 247
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (7)
Standard

Superlim er et godt førstehjelpsutstyr. Å bruke en gass-kompress på såret og lime det fast med superlim hadde vært en annen løsning. Lykke til videre, håper det går bra
weto er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-03-2011, 16:09   #8
Reptilfreak

Eddi sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av weto Vis post
Superlim er et godt førstehjelpsutstyr. Å bruke en gass-kompress på såret og lime det fast med superlim hadde vært en annen løsning. Lykke til videre, håper det går bra
Hadde ikkje gass-kompress. Men ser nytteverdien av å ha litt førstehjelps utstyr liggende etter dette. Og tusen takk for det! Er knytta til den lille krabaten, så håper jo inderlig at alt går bra. Nå står han hevet over lufteinntaket i terrariet. Antar at det er gode tegn.

Men vet noen om superlim er giftig for taranteller?
Eddi er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-03-2011, 17:44   #9
Junior Member

Alder: 14
Meldinger: 6
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Eddi Vis post
Hadde ikkje gass-kompress. Men ser nytteverdien av å ha litt førstehjelps utstyr liggende etter dette. Og tusen takk for det! Er knytta til den lille krabaten, så håper jo inderlig at alt går bra. Nå står han hevet over lufteinntaket i terrariet. Antar at det er gode tegn.

Men vet noen om superlim er giftig for taranteller?
Jeg har ikke noe som helst peiling på det med taranteller men naboen min kom inn i en sånn ulykke med sin og brukte da superlim. Jeg antar at superlim ikke at giftig for taranteller.
Dina.Svendsen er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-03-2011, 18:48   #10
Reptilfreak

allan sin avatar

Medlem siden: Dec 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,047
Blog Entries: 5
Standard

Bra jobbet.Er ikke mange gangene jeg har hørt om at noen klarer å redde en tarantel med hull på abdomen.
allan er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Bilder av tarantellen min! Kraissy144 Mine virvelløse dyr 8 23-04-2010 23:14
tarantellen ble tørst! tommy_tarantula Taranteller 47 05-11-2008 18:54
Tarantellen Tarantellen Medlemmene 7 02-04-2008 22:29
mat til tarantellen. Gromit Fôrdyr 4 17-02-2007 20:59
Når skifter tarantellen ham? arachna Taranteller og skorpioner 3 30-03-2004 21:14

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 14:30.