| Taranteller Her kan du snakke med andre om taranteller. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2011
Sted: Sogn og fjordane
Alder: 26
|
Heisann
I går skjedde noa av det værste som kunne skjedd. Eddi'en min fallt 50-60 cm ned fra der terrariet står. Var i forbindelse med skifte til nytt hjem for Eddi, og den ble redd eller noe, og sprang i motsatt retning av sitt nye hjem. Han fikk et stort hull på undersiden av posen sin. ![]() Det kom mye væske ut av riften, og det var et var et veldig åpent sår. Fikk insamlet litt info om at superlim eller flytende plaster, kunne være en redning. Selv om jeg syntest at såret var såpass stort, så valgte jeg å prøve å redde min kjære Eddi. Uhellet skjedde i 5 tiden i går ettermiddag. I natt har Eddi drukket opp en hel skål med vann, og en halv til, i tidsrommet da jeg var på jobb. For øyeblikket henger Eddi på glasset inne i terrariet, og det kommer ingen væske fra såret hannes. Har noen andre erfaring fra å lime med superlim på taranteller? Har lagt ved tre bilder, alle er etter uhellet inntraff. Når han står på håndleddet mitt, vises det at han har væsketap da posen bak har 2 store rynker. Disse rynkene er nå borte etter han har drukket så mye vann. Håper at andre har hatt positive utfall i slike situasjoner.
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
|
Vel, da er det natt hos oss. Eddi henger frandeles på glasset i terrariet. Han var ein mindre rusletur før han klatra opp og hang seg på plass igjen. Han har ikke drukket noe mer siden tidligere i dag. Jeg ser at limen har fått mørkere farge, men det ser også ut som et litt blåskjær. Så jeg antar at det er tarantell blod jeg skimter igjennom. Håper bare at laget med lim er tykt nok, slik at Eddi kan rusle rundt uten at det sprikkre limen. Nå håper jeg så inderlig at Eddi skal klare seg gjennom denne natten også.
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2010
Sted: Akershus,
Alder: 50
|
Hei. så lenge det itte er indre skader så vil det helst gå bra, men det veit en itte om det er da. je hadde ei nydelig hissig dame (Acanthoscurria Geniculata) som falt ca: 35 cm. ned på ryggen å døde av det så en veit aldri. men hun var stor og tung da. men tvi tvi vi får håpe det går bra med Eddi.
|
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Klokken 5 i ettermiddag er det 2 døgn siden skaden inntraff. Eddi har kompensert for væsketapet og det er ingen rynker på den bakre posen lengre. Såg i dag at det kom litt fuktighet i en stripe bak han. Men det var ikke store mengder væske. Eddi går normalt, og klatrer i mindre høyder. Men er ikke så aktiv og noe sløv(blir f.eks. hengende på snei over vannskåla), noe jeg antar er å forvente. Han spindler som vanelig. Legger ved noen bilder jeg tok nå. |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 660
|
Det som kan være farlig for tellaen er at trakeesystemet hans(pusterør som forgreiner seg i hele kroppen dems) har blitt skadet,for at abdomens celler ikke får nok oksygen. Men jeg vil tro at det går bra for ham siden han lever enda.. Jeg ville vært forsiktig med superlimet jeg,stoler ikke på det.Men! Det funker vel. Lykke til,kom med flere oppdateringer.
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Superlimet var bare fordi det var det jeg hadde for hånden. Hadde helst preferert flytende plaster. Snakka med midtun zoo på nesttun(Bergen), og de hadde ingen erfaring med liming/plastring av taranteller. Men han sa at taranteller med denne typen skade pleide å dø innen et par dager, toppen 4-5 dager. Så viss han levde etter 1 uke - 14 dager, så gikk det mest sannsynelig bra. Så jeg krysser fingrene!
Sist endret av Eddi; 12-03-2011 kl 12:47. Begrunnelse: tilleggs tekst |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
Sted: Vest-Agder, Mandal
|
Superlim er et godt førstehjelpsutstyr. Å bruke en gass-kompress på såret og lime det fast med superlim hadde vært en annen løsning. Lykke til videre, håper det går bra
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Nå står han hevet over lufteinntaket i terrariet. Antar at det er gode tegn.Men vet noen om superlim er giftig for taranteller? |
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Junior Member
Alder: 14
|
Sitat:
|
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Bilder av tarantellen min! | Kraissy144 | Mine virvelløse dyr | 8 | 23-04-2010 23:14 |
| tarantellen ble tørst! | tommy_tarantula | Taranteller | 47 | 05-11-2008 18:54 |
| Tarantellen | Tarantellen | Medlemmene | 7 | 02-04-2008 22:29 |
| mat til tarantellen. | Gromit | Fôrdyr | 4 | 17-02-2007 20:59 |
| Når skifter tarantellen ham? | arachna | Taranteller og skorpioner | 3 | 30-03-2004 21:14 |