"

Taranteller Her kan du snakke med andre om taranteller.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 12-02-2011, 20:11   #1
Reptilfreak

magneto sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Sted: Østfold, Askim
Alder: 24
Meldinger: 91
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Question Rar opførsel?

Jeg er helt fersk i denne hobbyen og har nettop kjøpt en rundt 4 år gammel (tror jeg) A. Geniculata hunn av big_cola_fan her på forumet.

Den hadde akkuratt snudd seg tilbake på beina etter hamskifte dagen før jeg kjøpte den.Hun så ut til å være relativt slapp og beveget seg nesten ikke i det hele tattde første dagene. Jeg prøvde hele tiden å holde fuktigheten oppe i starten, uten hell. Den dalte ned til 45-50% etter noen timer. Så fikk jeg tipset om å dekke til halvparten av nettingen på toppen med plast. Dette funka utrolig bra, fuktigheten holdt seg på rundt 80% hele natta. Tellaen besvarte dette med å gå å legge seg midt oppi vanskålen sin.

Oppsumering: Når det er tørt ligger hun helt stille langt vekk i fra vanskålen sin. Når det blir fuktig går hun for å bade?

Nå er jeg som sagt så langt unna en ekspert som det er mulig å få vært, men detta virket litt ulogisk for meg. Er det normalt?
magneto er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 12-02-2011, 20:27   #2
Reptilfreak

k-k sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Sted: Trondheim
Meldinger: 6
Standard

Jeg har også en A.Geniculata som ofte bader i vannskåla si, uansett luftfuktighet er det ofte der hun oppholder seg. Så vet ikke om det er normalt, men blir spennende å se om det er noen som vet noe om det.

Min kommer også gjerne løpende og vil dusje når jeg sprayer på veggen. Så slenger meg på og spør, er det normalt? Noen andre som har opplevd det?
k-k er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 13-02-2011, 13:54   #3
Reptilfreak

magneto sin avatar

Standard

Nå har hun begynnt å spinne "fast" vannskålen også. Og hun viser heller ingen tegn til å ville spise 5 dager etter hamskifte. Det går en 5-6 dubia kakkerlakker rundt inne hos henne. Disse var der da jeg kjøpte henne og terraet. Forige eieren sa at det ikke var noe farlig og at hun ville ta dem etter noen dager. Men jeg har lest at de kan bli stresset om det hele tiden er fordyr som kravler rundt. Når jeg sier at hun ikke har spist så er jeg ikke helt sikker da...jeg tellte 8 kakkiser i overigår og nå ser jeg bare 6. men de kan jo ha gravd seg ned. Akkurat nå ligger det 2 kakkiser ca en cm foran henne og hun rører dem ikke. Har prøvd å plukke opp en og sluppet den ned rett foran henne men hun bare trekker seg unna. Er dette noe å være bekymret over? Som sagt tidliger så ligger hun enten oppi vannskålen eller rett under varmelampen inni terraet som er bare noen cm ved siden av. Pæren er da ikke mer en 5-6 cm over henne så jeg er nesten litt redd for at hun skal bli brent men hun vil ikke flytte seg.
magneto er offline  
Svar med sitat
Gammel 13-02-2011, 14:41   #4
Reptilfreak

Martink sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Utenfor Haugesund.
Alder: 30
Meldinger: 899
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (8)
Standard

Ta ut kakerlakkene du, og gi henne ro en stund.
Det anbefales å vente ca en uke etter hamskift med å fòre taranteller, da tennene trenger tid til å herde skikkelig.
Hva ligger temperaturen på i terrariumet?

Jeg har mine taranteller i et rom som holder 24-25 grader ca. I tillegg har jeg varmematter på baksiden av terraene. Ingen varmelampe..
Gode gjemmesteder er også viktig.

Jeg fòrer tarantellene med dubia som jeg holder fast med pinsett til de angripes. Dersom tarantellen ikke er interessert, (dette har enda ikke skjedd ) så legges dubiaen tilbake i kakerlakkolonien.
Min første tarantell ble sirissmat da den skulle skifte ham. Jeg visste ikke bedre..

Legg gjerne ut bilder av terraet ditt
Martink er offline  
Svar med sitat
Gammel 13-02-2011, 22:01   #5
Reptilfreak

magneto sin avatar

Standard

Takk for svar.

Temperaturen ligger på 24-26 grader så det er greit. Hun har en hule midt i terraet som jeg ikke har sett hun har brukt, jeg syns åpningen ser litt liten ut så det er kanskje derfor. Har tatt ut kakkerlakkene nå...men det er jo fortsatt et mylder av nymfer der inne jeg ikke så før nå, som er vesentlig mer vrient å få ut. er kanskje like greit å bytte ut substratet. Grøsser ved tanken på alle de nymfene som er små nok til å komme seg ut mellom skyvedørene.

Jeg har bare en sånn kokkosfiberblokk da jeg ikke får tak i tiurtorv før om et par uker, men det funker vel i mellomtiden.

Skal se om jeg får lagt ut et bilde i morra.
magneto er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-02-2011, 04:24   #6
Reptilfreak

Medlem siden: Jun 2009
Sted: Aust Agder
Meldinger: 125
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (18)
Standard

bytt substratet du, om det er slik kokos sak jeg tror du mener så kan du bruke denne som substrat
rkspider er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-02-2011, 10:48   #7
Reptilfreak

magneto sin avatar

Standard

Da gjør jeg det. Jeg har et tomt Exo Terra med en sprekk i glasset. Hvor lenge går det bra å la tellaen være i det mens jeg setter hennes nåværende terra ut så nymfene fryser ihjel? Jeg vet ikke hvor lenge det må stå for at de skal dø. Holder det med et par timer?
magneto er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-02-2011, 14:50   #8
Reptilfreak

magneto sin avatar

Unhappy Mugg og akvariesilikon

Med stor fare for å framstå som en småirriterende noob her jeg maser, (noe jeg er fullt klar over at jeg er) spør jeg igjen for å ikke ta livet av tellaen:

Jeg oppdaget nettopp at det er mugg i terraet jeg har henne i nå, jeg har akkuratt satt inn en ny glassbunn i det andre terraet mitt og forseglet med akvariumsilikon. Jeg har tråla igjennom forumet her og andre sider og skjønt det at silikonen må ha 24 timer på å tørke og 24-48 timer med skylling for at silikonen skal være fri for giftstoffer. Jeg har ikke noe annet sted å ha tellaen, så jeg er litt bekymret for den. Jeg vet ikke hvor lenge det har vært mugg der da jeg så det først nå. Antagelig så har det opstått i løpet av den siste uka. Jeg vet heller ikke om tellaen har tatt noe skade av muggen hittil da hun hadde hamskifte for en uke siden og har vært ganske slapp og har ikke matlyst på grunn av dette. Prøvde med en dubia i stad men hun bare trakk seg unna.

Er det farlig å la henne være i terraet med mugg i i 2-3 døgn til?

Setter stor pris på om noen kunne hjelpe meg med svar så fort som mulig. Takk.

Magneto
magneto er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-02-2011, 19:35   #9
Reptilfreak

allan sin avatar

Medlem siden: Dec 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,047
Blog Entries: 5
Standard

Hvorfor tar du ikke bare ut muggen?
Eller ligger et nytt lag med substrat over,bare for de neste dagene.

Akvariesilikon er vel ikke så veldig giftig?
allan er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-02-2011, 20:12   #10
Reptilfreak

magneto sin avatar

Standard

Takk for svar. Hvis et funker så gjør jeg det. Jag er som sagt foreløpig på kronidiotstadiet når det gjelder dette (også) så dumme spørsmål vil forekomme.
magneto er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 14:26.