| Taranteller Her kan du snakke med andre om taranteller. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2010
Sted: Sogn og fjordane
Alder: 48
|
Jeg leste i en eller annen tråd her om innførsel av taranteller,skorpioner og andre hvirvelløse dyr.
Jeg finner den bare ikke igjen tråden. Kan en eller annen snill sjel si hvordan eller hjelpe meg å finne igjen tråden ![]() Mvh |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Caffeinism
Admin
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
Heisann.
Jeg ser at linken til skjemaet ikke lenger fungerer. Forsøkte å finne dokumentet, men uten hell. Ringte inn til de og spurte hvor den lå nå, men hun jeg snakket med kunne ikke hjelpe. Det hun fortalte meg var at man uansett burde sende en epost til postmottak@dirnat.no med følgende informasjon: Art(er) Antall De vil så sende deg en epost tilbake om de trenger mer informasjon. Hun sa det ville ta ca 1 dag før eposten havnet hos den med ansvar for invertebrater( Eva Alstad for øyeblikket). Så vil den behandles så fort som mulig. Jeg skal oppdatere artikkelen med dette, da det kan virke som om skjemaet er fjernet. Mvh Robin
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Drammen
|
Dirnat er endret web sidene dems, jeg har faktisk utskrift på den web siden: Landlevende virvelløse dyr/invertebrater.
Men som Nagash skriver, send søknad(se mal nedenfor) til disse kontakt personene: Kontakt personer: Eva Dybwad Alstad Seksjonssjef Artsforvaltning for Biosikkerhet fremmede arter og kulturlandskap Eva-Dybwad.Alstad@DIRNAT.NO Gunn Paulsen Rådgiver Artsforvaltning Biosikkerhet for fremmede arter og kulturlandskap Gunn.Paulsen@DIRNAT.NO Når godkjenning er ok for man et brev i posten der står info og hvordan man skal ordne pakke og diverse. Bestill fra utlandet og send en scannet kopi av godkjenning til selgeren, gi beskjed om: - Pakken skal ikke inneholde jord/kompost pågrunn av smittefare (bruk avis papir eller tørkerull papir inne i beholderen krypa skal være i) - Pakken skal være godt beskyttet - Notat hva pakken inneholder skal merkes utenpå pakken: til og fra med adresse og tlf nummere navn på Invertebrater/insekt norsk/engelsk/latinsk - Tollen er intressert i verdi av pakken, pris bør stå merket utenpå pakken. Eksempel på mail til selgeren: In Norway we have some restriction for import of animal/insect: The packet can not contain soil/compost.(use paper towel or something soft so the Invertebrates can be protected from shock) Please set a note with this information on the front of the packet: -------------------------------------------- Innførsel av Invertebrater/insekt import of Invertebrates/insect to: ditt navn din addresse ditt tlf nr from/fra: navn på levrandør addresse på levrandør tel nr på levrandør Insekt/insecta: Arthropoda/Blaberidae: Madagascar Hissing Roaches Gromphadorrhina portentosa Invertebrater/invertbrater: Animalia/Arthropda/Myriapoda/Chilopda/Scolopendromorpha/Scolopendridae/Scolopendra: Scolopendra Supspinipes Malaysia Scolopendra Alternans Haiti -------------------------------------------- Mal på søknad(dette var et skjema som lå på Dirnat sinne web sider) Innførsel av invertebrater (overskrift) Opplysninger om søker og eksportør Navn og addresser Opplysninger om organismen som søkes innført Vitenskapelig navn på arten: engelsk navn: norsk navn: Systematiske plassering: eksempel skolopender Vitenskapelig(e) navn: Chilopoda Norsk(e) navn: Enkeltfotinger, skolopendere, «tusenbein» (i vid forstand) Hører til: mangefotinger Habitat: i eller på jord, blant organisk materiale Utbredelse: hele jorden, i tempererte områder, mest i tropene Delgrupper: Skolopendere Skjenerell opplysning Skriv om at det er for eget hobbybruk og at den skal være i et terrarie med riktig tempraturer/luftfuktighet Forplantning Skriv om hvordan invertbraten parrer seg Yngelpleie Skriv om hvordan invertbraten passer på egg/unger Størrelse Hvor stor invertbraten kan vokse i størrelse Opplysninger knyttet til miljøeffekter Skriv om at arten er tropisk og kan kun overleve der den kommer fra, bla info om tempraturer og luftfuktighet Opplysninger knyttet til helseeffekter Skriv om hvor giftig det er, om det har noe helserisko for mennesker og hvordan man kan behandle bitt, hvordan man kan ungå å bli bitt Litt mye info her, men gjøres dette riktig blir det ikke problemer ![]() Info om vitenskapelige navn og systematiske plasseringer kan søkes på Google eller Wiki, eksempel på venstre side av weblinken: Vitenskapelig(e) navn:Chilopoda Til Nagash: du kan bruke dette som info hvis du vil, jeg kan også scanne dokumentasjoner som jeg fått av Dirnat hvis du trenger det. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Drammen
|
Kan ikke finne den linken på Dirnat.no som heter: Landlevende virvelløse dyr/invertbrater, de har endret websidene dems det siste året.
Men jeg har en utskrift av den websiden: |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|