| Taranteller Her kan du snakke med andre om taranteller. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2008
Sted: Telemark
Alder: 21
|
Jeg sitter å lurer litt på, hva skjer om man f.eks skal parre to taranteller, og hannen da blir bitt men kommer seg unna, vil giften drepe han.? Eller er taranteller immune mot andre tarantellers gift?
Prøvde å google men fant ikke noe spess, ble bare plutselig veldig nyskjerrig på dette..
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2010
Alder: 28
|
har sett en del naturdokumentarer og der blir jo ofte hanne spist av hunnen hvis den ikke kommer seg unna(gjelder generelt edderkopper) så jeg vil tro at en tella som biter en annen vil være dødbringende
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
|
Dette har jeg også undret på, men har også undret litt på hva som vil skje dersom en tarantell biter et bytte, men at en annen tella spiser byttet - om da den som spiser byttet også tar skade av giften eller ikke.... Håper noen har noen teorier om slikt!
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Ene Lasiodora-hannen min ble bitt i foten av ei skamsint hue en gang under parring. Foten som ble spidda var ikke noe tess i ettertid, men resten av tellan så ut til å fungere fint! Dessverre for han ble det ny date noen uker senere...
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Trondheim
|
En tarantell som spiser et bytte som har gift i seg vil neppe få noen reaksjoner. Giften må etter all sannsynlighet inn i blodomløpet/hemolymfen for å kunne gjøre skade.
Usikkert om taranteller er immune mot egen gift, men uansett er det nok de fysiske skadene av et bitt som dreper en hanntarantell som blir bitt av hunnen. Skorpioner er som regel forholdsvis immune mot egen gift. Studier har vist at det må store konsentrasjoner til av egen gift før denne er dødelig, Unntaket er hvis en skorpion stikkes i nerveknuter (disse finnes flere steder i kroppen og er på måte en slags desentralisert hjerne). Dette skal vistnok være mer sårbart. MVH Jan Ove
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2008
Sted: Telemark
Alder: 21
|
da er de jo kanskje immune mot egen gift da, det kan jo bare ha vært bittet som ødela foten hans, men det er jo ikke godt å si, det er vel ikke akkurat drevet noen spesiel forskning på dette, er vel kanskje mer med skorpioner?
æsj, når vi er inne på dette med gift så har vi en maculata som bare biter sirissene, og lar de gå rundt til de dør av seg selv, spiser gjerne bakparten og henger hodene opp langs veggen, groteskt! |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Vil tro det bare var mekanisk skade på min tella i hvert fall, knaste godt... Om det ble brukt gift eller ikke er umulig å si
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Sitat:
Det samme gjelder edderkopper. For en edderkpopp å spise et dyr en annen har bitt er ikke verre enn for oss å spise mat noen har spyttet på uten at vi vet det.
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Ny Tarantell | E.Spider | Taranteller | 23 | 12-02-2008 17:43 |
| Hvis den biter...hva skjer da??????? | Elvis | Taranteller | 13 | 28-11-2007 06:44 |
| Tarantell på fly. | abarth | Taranteller | 1 | 18-01-2007 21:53 |
| Tarantell spiste tarantell... | smash | Taranteller | 3 | 29-07-2005 14:07 |
| Min tarantell | TBS | Taranteller | 1 | 19-11-2003 16:07 |