"

Reptilfreaks.no > Virvelløse dyr > Edderkoppdyr > Taranteller Artsbestemmelse/beskrivelse

Taranteller Her kan du snakke med andre om taranteller.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 15-10-2010, 23:07   #1
Reptilfreak

Mori sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Sted: Horten
Meldinger: 374
Question Artsbestemmelse/beskrivelse

Har nettopp fått min nydelige lille baby Homoeomma Sp. Blue.
Søk etter info om denne arten gir ikke mye vettug info (Ja jeg har googlet, binget og yahooet det jeg kan) annet enn mye forvirrelse rundt navnet.

Det nærmeste jeg har kommet et form for svar er en tråd på Arachnoboards (am i Homeomma sp. "Blue"..? [Archive] - Arachnoboards) hvor det menes at den har skiftet navn til Thrixopelma cyaneolum.

Noen med mer peil som kan bekrefte dette eller?
Er litt fortvilet fordi det ikke er beskrevet noen caresheets (som jeg har funnet) om Homoeomma sp. Blue.

"Only a biker truly understands why a dog sticks it's head out of the window of a moving car."

Mori er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 16-10-2010, 00:52   #2
Reptilfreak

Devilizer sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Hedmark
Alder: 28
Meldinger: 1,155
Blog Entries: 4
Standard

Prøvde å google litt jeg også

Heh, i følge The Tarantula Store -> Freshly moulted
så har dem byttet navn til Nandhu chromatus

Poecilotheria-fan!
Devilizer er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 16-10-2010, 09:35   #3
Reptilfreak

Mori sin avatar

Standard

hmm.. Takk for forsøket Dev, men det stemmer ikke med min..

Her er sitat fra han jeg kjøpte den hos.
Sitat:
Heisann er ikke så mye om denne arten og finne faktisk.
men har ett bilde av mammaen og ett caresheet på tysk

http://www.spiderfactory-wsf.com/ima...omo.sp.bl2.jpg
http://www.spiderfactory-wsf.com/ima....Homoeomma.pdf
Er vist litt forvirring der ute mellom begrepene H. sp. Blue Small og Large også..

Flere forslag?

"Only a biker truly understands why a dog sticks it's head out of the window of a moving car."

Mori er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-10-2010, 10:32   #4
Reptilfreak

allan sin avatar

Medlem siden: Dec 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,047
Blog Entries: 5
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Mori Vis post
Har nettopp fått min nydelige lille baby Homoeomma Sp. Blue.
Søk etter info om denne arten gir ikke mye vettug info (Ja jeg har googlet, binget og yahooet det jeg kan) annet enn mye forvirrelse rundt navnet.

Det nærmeste jeg har kommet et form for svar er en tråd på Arachnoboards (am i Homeomma sp. "Blue"..? [Archive] - Arachnoboards) hvor det menes at den har skiftet navn til Thrixopelma cyaneolum.

Noen med mer peil som kan bekrefte dette eller?
Er litt fortvilet fordi det ikke er beskrevet noen caresheets (som jeg har funnet) om Homoeomma sp. Blue.

Veldig gammel den linken der..

Uansett når den ikke er bestemt lengre enn til genus har du lite å gå på. En artsbeskrivelse til Homeomma sp "Blue" blir vanskelig å oppdrive

Putter du Lasiodorides striatus m.f inn i den loopen så er kaoset komplett

The World Spider Catalog, V11.0 by N. I. Platnick © 2000 — 2010 AMNH

Sist endret av allan; 16-10-2010 kl 10:46.
allan er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-10-2010, 11:00   #5
Reptilfreak

Mori sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av allan Vis post
Veldig gammel den linken der..
Dessverre, ja.. Men det eksisterer så godt kom ingen poster av nyere dato som gir noe konkrete svar. Er veeeldig mye mener, tror, synes etc om navnet, og som du sier..
Skal jeg dra inn ALLE navnene den tidligere er solgt under blir listen lang.

Må vel nesten bare la den vokse seg til å få litt bedre bilder av den senere..

Mori er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-10-2010, 11:19   #6
Reptilfreak

lompah sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
Meldinger: 1,728
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Denne er ganske lik Euathlus Pulcherrimaklaasi "blue" når det gjelder utseende(og størrelse?), men om det er samme hold på dem aner jeg ikke.. Så lenge du holder luftfuktigheten over 50% (sikkert greit med 60-70%) så holder det nok
Svar med sitat
Gammel 16-10-2010, 11:59   #7
Reptilfreak

Mori sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av lompah Vis post
Denne er ganske lik Euathlus Pulcherrimaklaasi "blue" når det gjelder utseende(og størrelse?), men om det er samme hold på dem aner jeg ikke.. Så lenge du holder luftfuktigheten over 50% (sikkert greit med 60-70%) så holder det nok
Likheten er der ja, men de aller fleste postene og trådene jeg har lest om disse til nå er ganske klare på at man ikke skal forveksle H. sp Blue og E. Pulcherimaklaasi..
Eneste sikre uttalelsene jeg har funnet til nå er denne: Species Care

Stadig like forvirret? Neida. Ikke etter neste episode av SOAP!

Mori er offline  
Svar med sitat
Gammel 17-10-2010, 08:23   #8
Reptilfreak

lompah sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
Meldinger: 1,728
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Mori Vis post
Likheten er der ja, men de aller fleste postene og trådene jeg har lest om disse til nå er ganske klare på at man ikke skal forveksle H. sp Blue og E. Pulcherimaklaasi..
At man ikke skal forveksle artene er jo helt soleklart, da det blir like mye feil kalle en Haplopelma Lividum for Grammostola Rosea. Men det som er tingen er det å kunne skille på dem selv. Som slings er de nemlig såsi like, men når de nærmer seg subadult-adult så kan man artsbestemme de mer sikkert.

Det har visst vært en periode i Danmark hvor det har blitt forvekslet Euathlus Pulcherrimaklaasi og Homoeomma sp., hvor Homoeomma har blitt solgt som Pulcherrimaklaasi og det er nok flere tilfeller hvor disse fremdeles blir forvekslet med hverandre.... Det er en selvfølge at arter ikke skal forveksles, men noen ganger blir det bare rett og slett slik.
Svar med sitat
Gammel 17-10-2010, 10:38   #9
Reptilfreak

Mori sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av lompah Vis post
At man ikke skal forveksle artene er jo helt soleklart, da det blir like mye feil kalle en Haplopelma Lividum for Grammostola Rosea. Men det som er tingen er det å kunne skille på dem selv. Som slings er de nemlig såsi like, men når de nærmer seg subadult-adult så kan man artsbestemme de mer sikkert.

Det har visst vært en periode i Danmark hvor det har blitt forvekslet Euathlus Pulcherrimaklaasi og Homoeomma sp., hvor Homoeomma har blitt solgt som Pulcherrimaklaasi og det er nok flere tilfeller hvor disse fremdeles blir forvekslet med hverandre.... Det er en selvfølge at arter ikke skal forveksles, men noen ganger blir det bare rett og slett slik.
Mulig jeg var litt utydelig i mitt opprinnelige spørsmål men det er jo akkurat det du sier som er poenget.. Greit den forveksles ofte og selges som både det ene og det andre.
Jeg stoler helt å fullt på selger at dette er en Homoeomma sp. Blue.
Spørsmålet var egentlig om det fortsatt er slik at H. sp. Blue er og skal forbli en egen art eller har den skiftet navn?
Det er der jeg sliter med å finne konkrete svar.
Mange sier den nå heter Thrixopelma cuaneum, noen mener den heter T. cyanoleum.

Mori er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Artsbestemmelse Light Pinnedyr 8 13-09-2010 19:47
Artsbestemmelse på skilpadde lompah Slanger, øgler og skilpadder 11 29-08-2009 19:32
Beskrivelse av de forskjellige instar-"fasene" espennl Skorpioner 0 04-05-2009 22:34
Artsbestemmelse av kakerlakker reibrus Pinnedyr, knelere og andre insekter 11 19-02-2009 20:47
Ny artsbestemmelse? Renor Taranteller 9 12-03-2008 22:03

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 14:20.