| Taranteller Her kan du snakke med andre om taranteller. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
Sted: Fra Bergen, bor på Stord
|
Jeg vurderer å skaffe meg en tarantell (G. Rosea), men innen den kommer i hus vil jeg forsikre meg om at den vil få det godt, og leve et liv som er en tarantell verdig. Mitt første spørsmål er derfor: hvor mye plass krever en fullvoksen g. rosea egentlig? Jeg hører folk si at den føler seg tryggest i et lite terra (30*30*30) og trives utmerket der, mens andre sier at de vandrer en del på natten og derfor trenger større plass.
Jeg har et 60-liters akvarie (ca. 60*35*40) og et terrarie på 30*30*30 disponibelt. Hva er deres synspunkt? Kom med argumenter! Så en liten ting angående lys - hvor viktig er det med en direkte lyskilde over terrariet? Er det slik at tarantellen ikke klarer å skille mellom dag og natt dersom den ikke har noen lyskilde "å gå etter"? Er det nok med lyset i rommet, og sollyset som kommer inn stuevinduet (sollyset vil selvsagt ikke treffe terrariet direkte)? Det var vel det jeg i grove trekk lurte på. Tror jeg har lest meg opp på det meste annet
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 660
|
Terra på 30x30x30 eller 30x30x20 passer utmerket det
Men pass på å ha godt med torv i terraet slik at tellaen får grave,de liker roseaer Det er nok med lyset som er i rommet,men plasser da helst terraet slik at det får nok lys over seg. Ellers funker en skrivebordslampe fint som både lyskilde og varmekilde Tellaer skiller mellom dag og natt av instinkt tror jeg,men det er greiest for dem at de har lyst når det er dag og mørke når det er natt
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Skjeggis + nytt terra spørsmål | Pushead | Slanger, øgler og skilpadder | 4 | 15-06-2010 19:36 |
| Noen spørsmål ang bygging av terra | simentp | Prosjektspørsmål | 0 | 22-01-2010 23:37 |
| Størrelse på terra til to voksne skjeggiser? | mario | Utstyr | 1 | 19-09-2009 22:32 |
| Størrelse på skorpion terrarie og noen andre spørsmål. | Fredrik22 | Terrarier | 9 | 18-03-2009 09:33 |
| Kameleon terra størrelse til Panther chameleon | JoachimB | Andre øgler | 9 | 30-09-2008 11:15 |