"

Reptilfreaks.no > Virvelløse dyr > Edderkoppdyr > Taranteller Størrelse på terra, og spørsmål om lys

Taranteller Her kan du snakke med andre om taranteller.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 15-10-2010, 13:25   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Feb 2008
Sted: Fra Bergen, bor på Stord
Meldinger: 13
Standard Størrelse på terra, og spørsmål om lys

Jeg vurderer å skaffe meg en tarantell (G. Rosea), men innen den kommer i hus vil jeg forsikre meg om at den vil få det godt, og leve et liv som er en tarantell verdig. Mitt første spørsmål er derfor: hvor mye plass krever en fullvoksen g. rosea egentlig? Jeg hører folk si at den føler seg tryggest i et lite terra (30*30*30) og trives utmerket der, mens andre sier at de vandrer en del på natten og derfor trenger større plass.

Jeg har et 60-liters akvarie (ca. 60*35*40) og et terrarie på 30*30*30 disponibelt.

Hva er deres synspunkt? Kom med argumenter!

Så en liten ting angående lys - hvor viktig er det med en direkte lyskilde over terrariet? Er det slik at tarantellen ikke klarer å skille mellom dag og natt dersom den ikke har noen lyskilde "å gå etter"? Er det nok med lyset i rommet, og sollyset som kommer inn stuevinduet (sollyset vil selvsagt ikke treffe terrariet direkte)?

Det var vel det jeg i grove trekk lurte på. Tror jeg har lest meg opp på det meste annet
Casandra er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 15-10-2010, 14:17   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 660
Standard

Terra på 30x30x30 eller 30x30x20 passer utmerket det Men pass på å ha godt med torv i terraet slik at tellaen får grave,de liker roseaer Det er nok med lyset som er i rommet,men plasser da helst terraet slik at det får nok lys over seg. Ellers funker en skrivebordslampe fint som både lyskilde og varmekilde Tellaer skiller mellom dag og natt av instinkt tror jeg,men det er greiest for dem at de har lyst når det er dag og mørke når det er natt
ederlezi er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Skjeggis + nytt terra spørsmål Pushead Slanger, øgler og skilpadder 4 15-06-2010 19:36
Noen spørsmål ang bygging av terra simentp Prosjektspørsmål 0 22-01-2010 23:37
Størrelse på terra til to voksne skjeggiser? mario Utstyr 1 19-09-2009 22:32
Størrelse på skorpion terrarie og noen andre spørsmål. Fredrik22 Terrarier 9 18-03-2009 09:33
Kameleon terra størrelse til Panther chameleon JoachimB Andre øgler 9 30-09-2008 11:15

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 14:19.