| Taranteller Her kan du snakke med andre om taranteller. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2010
Sted: Oslo
|
Hei
![]() Jeg lurer bare på hva man skal gjøre hvis jeg skulle være så uheldig å bli bitt av en tarantell. Hvordan fjerner jeg den? Og hva skal jeg gjøre etter at jeg har fjernet den?
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Trondheim
|
Hei!
En tarantell som biter i forvar vil ofte bite og deretter trekke seg vekk. Biter den offensivt (som den gjør når den tar byttedyr), kan det bli hengende igjen og bite flere ganger. Da må du bruke det du har for hånden for å få den vekk. Et tarantellbitt vil sjeldent være farlig når det gjelder gift, men såret må renses med bakteriedrepende væske og du bør vurdere å få deg en stivkrampesprøyte hvis det er lenge siden du fikk dette. Vær oppmerksom på sekundærinfeksjoner. Noen arter fra Afrika og Asia kan gi sterkere symptomer (sterk smerte, uro i kroppen, svimmelhet, muskelkramper o.l.). Blir disse symptomene for sterke og/eller du føler usikkerhet i forhold til situasjonen, vil jeg anbefale en tur på lefevakta for sikkerhets skyld. Det er rapportert at noen har slitt med muskelkramper i flere uker etter et bitt. Heldigvis er slike tilfeller sjeldne, og involverer alltid arter fra Asia eller Afrika. Summa summarum: Tarantellbitt er som regel ufarlig, men kan gi en del ubehag. MVH Jan Ove
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Drammen
|
Å være forsiktig er god forhånds regel
![]() Som regel er ikke tarantella bitt dødlig, men i noen tilfeller kan det være alvorligt hvis man er hyper allergisk. Noen taranella bitt er "tørre" bitt uten bruk av gift. I alle tilfeller lønner det seg å oppsøke lege. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Er det mulighet for å få bot/fratatt tarantell hvis man går til lege?
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
|
Sitat:
Det uheldige er hvis du er allergisk.. Men det vat man ikke før man er bitt. |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Greit, tusen takk for svar
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
Sted: Horten
|
Var nettopp tilsvarende spørsmål ang skorpionstikk..
Siterer egentlig bare big green man her... ![]() Sitat:
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Sted: Horten
|
Hvis vedkommende som blir bitt er f.eks barn, har underliggende autoimmun sykdom eller andre tilstander med nedsatt immunforsvar vil jeg tro det ja..
![]()
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2004
Sted: Tønsberg
Alder: 32
|
Finnes ikke dokumenterte tilfeller av at ett tarantell bit har ført til død hos mennesker. Etter som jeg har forstått er det heller ikke komponenter i giften som kan gi allergiske reaksjoner. Man kan få rimelig heftige reaksjoner på endel afrikanske/asiatiske arter som nevnt før i tråden. Jeg skrev en artikkel om bitt fra Poecilotheria for noen år siden, skal se om jeg kan få lastet den opp på nett.
|
|
|
|
![]() |
| Emner |
| tarantell bitt |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Bitt av tarantell..... | telia | Taranteller | 35 | 06-10-2009 10:34 |
| Hvordan oppfører en tarantell seg før og etter et bitt? | Joystick | Taranteller | 12 | 15-12-2008 17:59 |
| bitt sår | speed | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 3 | 04-03-2008 14:57 |
| jeg ble bitt!!!! | Chibi | Snoker | 4 | 18-08-2007 12:05 |
| Ble bitt i dag... | h11te | Taranteller | 19 | 29-10-2006 18:38 |