"

Reptilfreaks.no > Virvelløse dyr > Edderkoppdyr > Taranteller G. Rosea oppfører seg rart :/

Taranteller Her kan du snakke med andre om taranteller.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 05-10-2010, 01:23   #1
Junior Member

Medlem siden: Oct 2010
Alder: 29
Meldinger: 2
Standard G. Rosea oppfører seg rart :/

Hei! Ny forumbruker her

Jeg så gjennom forumet mens jeg ventet på aktiviseringsmailen (det tok sin tid!), og leste endel tråder ang. dette. Valgte likevel å starte en ny tråd.

Jeg har en G. Rosea ved navn Boris (oppkalt etter låta Boris The Spider, The Who ), som ikke har spist på noen uker nå. Prøvde igjen å gi ham en siriss i forrige uke, uten hell. Han virket redd da han kom i kontakt med sirissen, og bare trakk seg unna den. I det siste har han virket utrolig slapp og lat, og i dag lå han på siden inntil vannbollen, og måtte ha hjelp til å komme seg på beina. Dette skjedde to ganger, det virker som om han har prøvd å komme seg opp i vannbollen, men ikke fått det til? Etter det gikk han litt rundt i terrariet, og nå har han stått på skrå opp mot veggen en god stund. Hva kan være på ferde her? Hamskifte?
Aphelion er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 05-10-2010, 06:46   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Dec 2008
Meldinger: 795
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Aphelion Vis post
Hei! Ny forumbruker her

Jeg så gjennom forumet mens jeg ventet på aktiviseringsmailen (det tok sin tid!), og leste endel tråder ang. dette. Valgte likevel å starte en ny tråd.

Jeg har en G. Rosea ved navn Boris (oppkalt etter låta Boris The Spider, The Who ), som ikke har spist på noen uker nå. Prøvde igjen å gi ham en siriss i forrige uke, uten hell. Han virket redd da han kom i kontakt med sirissen, og bare trakk seg unna den. I det siste har han virket utrolig slapp og lat, og i dag lå han på siden inntil vannbollen, og måtte ha hjelp til å komme seg på beina. Dette skjedde to ganger, det virker som om han har prøvd å komme seg opp i vannbollen, men ikke fått det til? Etter det gikk han litt rundt i terrariet, og nå har han stått på skrå opp mot veggen en god stund. Hva kan være på ferde her? Hamskifte?
Er du sikker på at det er en hann? I såfall an det være grunnen at han er slik. At han er døende... Har sett samme oppførsel her på hanner før de dør.
Lailande er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 05-10-2010, 08:55   #3
Reptilfreak

lompah sin avatar

Sted: Akershus
Meldinger: 1,728
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Det er en G. Rosea, og du har sikkert sett alle trådene hvor folk sier at Rosea'en deres ikke spiser.. Vel, de vil ikke alltid spise og vil de ikke det så la de være en stund. Taranteller klarer seg ganske lenge uten mat så det er ikke noe problem om de sulter et par mnd...

Hvis den legger seg til på rygg (eller på siden) ikke rør den, bare la den ligge. Det er en grunn til at den legger seg slik, og det er ingen grunn til å prøve å forhindre det som vil skje
Svar med sitat
Gammel 05-10-2010, 09:42   #4
Reptilfreak

Mori sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Sted: Horten
Meldinger: 374
Standard

Sitat:
Hei! Ny forumbruker her
Velkommen skal du være..

Sitat:
det virker som om han har prøvd å komme seg opp i vannbollen, men ikke fått det til?
Bolle? Er den høy i kantene? Kan det være at den er dehydrert fordi den ikke får i sg vann..
En ting som fungerte veldig godt for meg var å legge svamp oppi skåla. Av en eller annen grunn ville ikke min Albopilosum drikke før jeg ordnet dette..

Du sier heller ikke så mye om hvor gammel den er,(Juvenile eller adault?) om du har hatt den lenge eller for eks hvordan luftfuktigheta er i terraet..

"Only a biker truly understands why a dog sticks it's head out of the window of a moving car."

Mori er offline  
Svar med sitat
Gammel 05-10-2010, 10:00   #5
Reptilfreak

lompah sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Mori Vis post
Velkommen skal du være..

Bolle? Er den høy i kantene? Kan det være at den er dehydrert fordi den ikke får i sg vann..
En ting som fungerte veldig godt for meg var å legge svamp oppi skåla. Av en eller annen grunn ville ikke min Albopilosum drikke før jeg ordnet dette..

Du sier heller ikke så mye om hvor gammel den er,(Juvenile eller adault?) om du har hatt den lenge eller for eks hvordan luftfuktigheta er i terraet..

Svamper er bakteriebomber, så det bør man ikke bruke. Da er det langt bedre å legge oppi grus/større steiner slik at det ikke blir så dypt
Svar med sitat
Gammel 05-10-2010, 10:09   #6
Reptilfreak

Mori sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av lompah Vis post
Svamper er bakteriebomber, så det bør man ikke bruke. Da er det langt bedre å legge oppi grus/større steiner slik at det ikke blir så dypt
Kommer vel litt ann på hvor ofte man skifter svampen?
Kom over en tråd/caresheet på et eller dette forumet (nei, husker ikke hvor) hvor bruk av svamp var anbefalt som alternativ en gang i blandt.. Var vistnok enklere for tellaene å drikke da.
Og som sagt.. Det funka hvertfall for henne i starten..

"Only a biker truly understands why a dog sticks it's head out of the window of a moving car."

Mori er offline  
Svar med sitat
Gammel 05-10-2010, 10:24   #7
Reptilfreak

lompah sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Mori Vis post
Kommer vel litt ann på hvor ofte man skifter svampen?
Kom over en tråd/caresheet på et eller dette forumet (nei, husker ikke hvor) hvor bruk av svamp var anbefalt som alternativ en gang i blandt.. Var vistnok enklere for tellaene å drikke da.
Og som sagt.. Det funka hvertfall for henne i starten..
Man vet jo aldri hvor lang tid det tar før en bakteriespredning i en svamp skjer.. Jeg tar ikke sjansen, jeg bruker heller grus da. Har det hos en av de små og det er helt kurrant. Jeg synes det er langt mer sikrere enn en svamp.

Hvis du har funnet en tråd om at det er ok å bruke det, så kommer det vel også litt an på hvor gammel tråden er, og når man har funnet ut av svamp ikke er noe særlig alikevel. Det er jo forsåvidt folk som synes det er greit til tross for eventuelle bakterier også så det er jo smak og behag.. Som sagt, jeg tar ikke sjansen
Svar med sitat
Gammel 05-10-2010, 10:54   #8
Reptilfreak

Mori sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av lompah Vis post
Hvis du har funnet en tråd om at det er ok å bruke det, så kommer det vel også litt an på hvor gammel tråden er, og når man har funnet ut av svamp ikke er noe særlig alikevel. Det er jo forsåvidt folk som synes det er greit til tross for eventuelle bakterier også så det er jo smak og behag.. Som sagt, jeg tar ikke sjansen
Bare for å sette strek på avsporingen.. Fant ikke tilbake til den tråden jeg refererte til. Har ikke tid å lete lenger akkurat nå heller, men etter det jeg finner ved søk på dette forumet legger jeg meg på rygg å smiler fårete..
Svamp er ikke lurt som et permanent inventar i vannskåla pga mange faktorer.

Men.. Å ta en ny svamp å bruke i noen dager bare for å hjelpe litt til å gjøre det enklere burde ikke være problematisk. Før man setter inn sirisser eller annen mat som kan trekke mot svampen er det jo i utgangspunktet bare grobunn for bakteriene som allerede finnes i vannet.
I forhold til trådstarter og spørsmålet om det kan være dehydrering ser jeg for meg at det kan hjelpe å få vann i tellaen å bruke svamp i noen dager.. Deretter ta den bort...

Mori er offline  
Svar med sitat
Gammel 05-10-2010, 11:40   #9
Reptilfreak

Medlem siden: Jun 2010
Sted: Østfold
Alder: 15
Meldinger: 280
Standard

Jeg bruker bommull funker det?
skilpaddgutten er offline  
Svar med sitat
Gammel 05-10-2010, 11:46   #10
Reptilfreak

Mori sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av skilpaddgutten Vis post
Jeg bruker bommull funker det?
Egenskapene i forhold til å gjøre det enklere å slurpe i seg vann er vel nogenlunde lik å bruke svamp..
Problematikken i forhold til bakterievekst blir jo også samme som med svamp. For en kortere periode ser ikke jeg problem, men som andre tråder påpeker..
Sirisser bl.a. vil bruke svamp/bomull til å legge eggene sine der så over tid blir risikoen for økt bakterieflora og urenheter stor.

Mori er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Skjeggagam Hvordan oppfører reptilene dine seg? reptimagnus Agamer 9 11-06-2010 13:52
Eurycantha calcarata hunn oppfører seg rart Flåttmannen Pinnedyr 5 26-02-2010 09:31
Vagansen min oppfører seg annerledes etter jeg putta inn planter? meloslave Taranteller 5 24-07-2009 18:51
Min Leos oppfører seg rart Mondo Leopardgekkoer og andre Eublepharis 9 05-02-2009 22:55
Vannagam oppfører seg rart, hunne. LitenMenLang Agamer 12 15-01-2008 19:29

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 14:19.