"
Gammel 22-09-2010, 11:22   #1
Reptilfreak

Ice sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Sted: Østfold's dype skoger
Alder: 45
Meldinger: 2
Standard Tellaer sammen etc..

Hepp

Er ny i denne hobbyen, pr. i dag har jeg et flott eksemplar av en Grammostola rosea, i tillegg til denne kunne jeg tenkt meg en Brachypelma smithi. Kan man på noen som helst måte ha disse sammen eller kan man ha flere Grammostola rosea sammen, i såfall hvilken størrelse på terrariet er anbefalt for at disse ikke skal fly på hverandre?

Er disse dyrene teritorielle av seg ?

Ser også at det er delte meninger om håndtering av disse dyrene, jeg har ikke fobi for slike dyr, men ser jo klart poenget med at disse tella'ene skal håndteres, det er jo ikke dette som er det mest naturlige i hverdagen. Når terrariet skal rengjøres får man den da til å gå over på f.eks. en skål da så man kan sette den i en bøtte el.l. mens rengjøring pågår?

Kanskje dumme spørsmål for noen, men er som sagt ny i denne hobbyen. Skal lese på forumet og finner sikkert mange svar, men hadde alikevel lyst til å spørre om akkurat dette.

Rune
Ice er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 22-09-2010, 11:33   #2
Reptilfreak

Galil sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Sted: Buskerud
Meldinger: 1,005
Blog Entries: 1
Standard

setter man flere tellaer sammen så blir det krig..

Men man kan ha flere av arten Hysterocrates Gigas, Holothele incei og Poecilotheria Regalis sammen
Galil er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 22-09-2010, 12:18   #3
Reptilfreak

peders sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Hedmark
Alder: 40
Meldinger: 181
Standard

Dessuten er jo litt av sjarmen å ha flere terraerieoppsett. Jeg kan garantere deg at det blir mange hyllemeter med terraer om du blir bitt av dette.
Selv kjører jeg strikt på en tella i hvert terra uansett.
Når jeg rengjøre terrarier så legger jeg en liten kopp nedi. Med litt list er det enkelt å få dem til å gå inn i denne. Jeg setter på lokk og har dem her til terrariet er rengjort eller rebygd
Svar med sitat
Gammel 22-09-2010, 19:50   #4
Reptilfreak

lompah sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
Meldinger: 1,728
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Ice Vis post
Hepp

Er ny i denne hobbyen, pr. i dag har jeg et flott eksemplar av en Grammostola rosea, i tillegg til denne kunne jeg tenkt meg en Brachypelma smithi. Kan man på noen som helst måte ha disse sammen eller kan man ha flere Grammostola rosea sammen, i såfall hvilken størrelse på terrariet er anbefalt for at disse ikke skal fly på hverandre?

Er disse dyrene teritorielle av seg ?

Ser også at det er delte meninger om håndtering av disse dyrene, jeg har ikke fobi for slike dyr, men ser jo klart poenget med at disse tella'ene skal håndteres, det er jo ikke dette som er det mest naturlige i hverdagen. Når terrariet skal rengjøres får man den da til å gå over på f.eks. en skål da så man kan sette den i en bøtte el.l. mens rengjøring pågår?

Kanskje dumme spørsmål for noen, men er som sagt ny i denne hobbyen. Skal lese på forumet og finner sikkert mange svar, men hadde alikevel lyst til å spørre om akkurat dette.

Rune
Hei og velkommen til forumet!

Som de andre før meg har nevnt så går det ikke an å ha flere eksemplarer i ett og samme terra, dette fordi de kommer til å spise hverandre. Men det er jo selvsagt noen arter som trives best kollektivt, men igjen så er dette arter som kan være noe vanskelig å få fatt på. Avicularia Avicularia, Holothele Incei, Poecilotheria's (flere innenfor denne slekten som kan leve flere, men igjen så er dette en art som ikke egner seg for svært ferske innenfor hobbyen)

Angående rengjøring av terra, så skal jo det skje hver 3.mnd men personlig så kan jeg ikke innrømme at jeg følger denne regelen. Jeg tar det når jeg ser det trengs, taranteller er for det meste svært renslige av seg (hvertfall G. Rosea). Ellers gjør du som blir nevnt, en liten boks å ha tella'en i. Om du pirker den opppi boksen med en blyant, eller bruker hånden er helt opp til deg og hvordan adferd din tella har.

Jeg ser ikke noen grunn til å ikke håndtere av og til, så lenge det ikke er flere ganger i uken.. Det er ikke sååå stas å holde de at det gjør noe, så den lysten legger du nok fra deg etterhvert... Og en siste ting som også har blitt sagt; Når du først har startet kommer du garantert til å fortsette
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Nye tellaer Lailande Taranteller 28 01-04-2010 13:36
Våre Tellaer psycholynx Fotoforum 19 07-12-2009 23:57
Navn på tellaer ?? Galil Taranteller 13 13-04-2009 19:48
Nye Tellaer vetjo83 Taranteller 6 29-07-2008 09:42
avl av tellaer Kris10an94 Taranteller 1 08-06-2008 17:29

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 14:16.