| Taranteller Her kan du snakke med andre om taranteller. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2010
Sted: Horten
|
Spontant, fort å gæli..
Gikk til plutselig anskaffelse av en B. Albopilosum i går.. Kjenner det fortsatt går kaldt ned i ryggen på meg av tanken (Skuuuuler bort på terrariet for å se om den fortsatt ligger der..) Uansett.. Ble ufattelig fasinert av den skapningen på dyrebutikken, og selv om mange vil si jeg er "lurt" fikk jeg en bra pris for total pakke med dyr, terra og utstyr.. Dermed var det gjort.. Har sikret meg mot ytterligere besøk av eksen min og sannsynligvis allerede fjernet fra testamentet til mor.. Etter en lang runde rundt i forumet ser jeg at "Kruse" som jeg kaller han/det ikke er omtalt i stor utstrekning som rase.. Kan noen utdype om det skyldes at denne rasen ikke er så vanlig eller om den bare er så lik andre raser at det ikke er poeng å dobbelposte? Jeg føler hvertfall behovet for litt mer direktekommunikasjon i forhold til hvordan arten skal håndteres/gehandles.. Her mener jeg hvilke forhold bør være i terrariet, døgnrytme, bruk av varmelampe etc.. Det som fulgte med i startpakken og det jeg kjøpte ekstra er.. Humus i bunn, mose på toppen, vannskål, kokosnøtt, plastplante og liane. Terrariet har god luftsirk. tempmåler og fuktmåler. Ja, åsså LÅS!! ![]() Etter et døgn nå ser jeg at tmp er ganske grei.. Ligger på 25-26 grader, men da er både lysrør og varmelampe på. (Kan vel bli litt problematisk i forhold til døgnrytmen dens..) Fuktigheten derimot er litt laber.. Tross 4 liter vann i humus og vannskålen ligger den på va 40 %.. Noen tips om hva som kan gjøres for å forbedre den.. Er utrolig spent på hvordan dette samboerskapet blir da.. Men gleder meg masse..
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Hedmark
Alder: 40
|
Gratulerer og velkommen inn i en fantastisk hobby.
Ang luftfuktighet kan du ta det med ro. Det bruker å gå seg till etter hvert. 4 liter vann i humus høres mye ut og bør holde i lange baner. La terraet gå seg til og følg med på tellaen. Jeg har et par eks av Albophilosum selv og dette er en fantastisk vakker tarantell. Den ene har gravd seg et stort tunellsystem som hun benytter flittig. Hun er stor og utrolig vakker med lange hår over hele kroppen. Nå er jeg vanligvis imot hårbekledde damer men hos taranteller finnes et unntak
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Takk takk.. Forsåvidt enig at hårete damer hører hjemme i russland og irak, med unntak..
Nå viser det seg vel også at dette er en han uten at nakkehårene mine legger seg noe raskere.. ![]() Godt å høre i forhold til fuktighet.. Pakken sa 3-4 liter på den klumpen så da ble det det.. Det virker hvertfall som han har slått seg til ro i sitt nye terra.. "Halve" terran va spunnet ned i løpet av natten, og mens jeg var borte i formiddag har han krøpet inn i kokosnøtta si og grevd for inngangen.. Ser vel ikke han på noen dager nå regner jeg med.. ![]() Men angående arten/rasen Albophilosum.. Er det noe spesiellt å ta hensyn til denne eller passer den inn i "standarden" for andre arter? Siste tingen.. Hvordan er enkleste måte å få fatt i kakkerlakker.. Og hva må til for å holde disse selv med tiden. Tenkte det kunne være greit å ha et alternativ til sirisser..
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
|
Heihei!
Gratulerer så mye med tella og velkommen til en spennende hobby! Nå har jeg selv aldri hatt en kruse i min samling, men så vidt jeg vet kan du nok lese samme caresheet som det er til Brachypelma Smithi og evt. Grammostola Rosea. Kan tenke meg at fuktigheten holder med å ligge på 50% og jeg tror nok du har litt større fuktighet enn kun 40%... Hvordan fuktighetsmåler bruker du? Er det en slik rund en fra exo-terra? Angående varmelampe, så ser jeg det kun som en ekstra strømutgift som ikke er nødvendig. De fleste tellar klarer seg på vanlig romtemperatur på 22grader. Du sier også at du ble fortalt at det var en hann, dette tror jeg du kanskje bør sjekke opp.. Isåfall tror jeg du har brukt en del unødvendige penger, men du blir jo selvsagt å ha den i kanskje noen år. Det igjen kommer an på om den er kjønnsmoden eller ei... Dette er forresten en bakkelevende art, så mye substrat gjør seg veldig godt! Angående avl av kakkerlakker, så er det nok veldig unødvendig når du kun har 1 tarantell, da kakkisene formerer seg fortere enn det tellan din vil klare å spise. Men å handle inn en del sirisser og ha de i en boks gjør seg nok bedre ![]() Ellers vil jeg ønske deg lykke til
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Takk takk.
Det var betjeninga i aktuelle dyrebutikken som mente det var en han.. Kan gå nærmere innpå kjønntypinga når han kommer ut fra kokosnøtta si. (Har gravd sæ helt inn og blokkert inngangen med mose) ![]() Den e jo i og for seg ganske stor allerede.. Ikke fått målt den enda. (Hvordan måles de egentlig? Lengde/bredde på kroppen eller?) Hatt hvertfall to hamskifter så langt, siste for ei uke siden. Som du sier så regner jeg jo med å ha den lenge og det utstyret som fulgte med er jo som oftest utvilsomt billig "rask" i slike startersett. Dette er det terrasettet som Tropehagen har på tilbud nå i september. Det var en slik rund, analog sak fra Raptor med samt jeg hadde en liknende hydrometer liggende og begge viser ca samme. Regner med å investere i litt bedre utstyr etterhvert.. Det viser vel uansett sånn noen lunne riktig informasjon, og verdiene har bedret seg utover dagen i dag.. Ca 45% nå i kveld. Det substratet som fulgte med ble som sagt blandet ut med 4 liter vann så han har et godt tykt lag på ca 6-7 cm i bunn med et godt lag tørr mose på toppen. Forhåpentligvis nok.. ![]() Ang. kakelakkene var det ikke nødvendigvis avl, men det er ingen butikker her i Tromsø som selger lakker.. derfor jeg tenkte på nettkjøp og da kunne det være like greit med flere på en gang.. Forresten.. Jeg har bare en tella.. ennå.. Det virker hvertfall som han/hun har apetitten i orden til tross for ny bopel. Jeg tenkte også siden nylig hamskifte var den ekstra sulten og allerede i går kveld gikk det to sirisser på kort tid. I forhld til varmelampen tenker jeg det er mest arachnoidant at den står på.. Jeg er selv en kald person som ikke tåler mer enn 19-20 grader i stua, såå..
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Jeg personlig, stoler ikke på butikker... De har som regel ikke peiling og prakker på en masse rare greier... En enkelt måte å se om det er en kjønnsmoden hanne er å se på det første benparet + pedipalpene (de "beina" helt, helt foran på tellan). Dersom de ser ut som bildet på linken: http://www.tarantulas.com/images/male.jpg så har du en kjønnsmoden hanne, hvis ikke så er det enten en som ikke er kjønnsmoden, eller rett og slett en hunn. Kruser mener jeg også at kan bli veldig store.. Man måler størrelsen på tella ved å måle fra f.eks venstre forben til høyre bakben, altså på tvers.. Da får man et godt mål. Man kan også bare måle kroppen, men som regel så er det benspennet som er kjekt å vite. Ettersom det hadde hamskift for kun 1 uke siden, så skulle ikke tellaen blitt flyttet og styra med i det hele tatt, ei heller blitt fòret. Man pleier å la det gå hvertfall 2 uker før fòring, slik at den får "stivna" til ordentlig. Tok den begge sirissene du ga den? Angående fuktighetsmåler... Jeg har titt og ofte målt luftfuktigheten generelt i leiligheten min og bare her ligger den på 50% så.. Kan jo være det er annerledes hos deg da, men det høres ut som om det er mer enn så lite fuktighet når substratet er fuktig etter at du har blanda det med masse vann.. Kakkerlakker avler seg som bare rakker'n og fullvoksne individer lever kun i 6mnd... da må du enten dele de inn i hanner og hunner dersom du skal kjøpe flere. Ekstra arbeid, men det er jo en mulighet. Den arten du har er nok alltids åpen for mat, men ikke fòr den for mye.. Enkelte spiser seg vanvittig store, og hvis de da skulle klare å falle så har de mye lettere for å sprekke, og da dør de... Dersom du ikke har det varmere enn det i stua, så er jo varmelampe supert. Da får hvertfall tellaen den tempen den trenger
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Må vente til den kommer ut igjen skal jeg gjøre et forsøk på å bestemme kjønn.
Følte vel egentlig de hadde rimelig grei peiling der. De er åsså eneste dyrebutikken her som har reptiler og edderkopper.. Men det med mat etter hamskifte sa de ingenting om.. ![]() Uansett.. Min var usannsynlig kjapp å ta sirissene.. Begge to forsvant med ca tre timers mellomrom. Kan kanskje være en ide å vente ei lita uke før neste foring da bare sånn just i kassa..
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Ja, man føler som regel at de har peiling når man selv er fersk, men etterhvert så forsvinner det når man selv begynner å få peiling. Du sier at det er den eneste butikken der med slikt, så mener jeg at det har vært snakk om den før på forumet tidligere og den er nok ikke så bra alikevel. Nettopp den biten med hamskifte er en liten filleting man hvertfall burde kunne når man holder slike dyr så bare det er et lite signal... Men de forslo ikke bark til underlag, så de kan visst noe om terrariebygging så jeg skal ikke bare være negativ. Jeg ville venta med å fòra igjen til en ukes tid til.. Synes det er litt rart at den har gjemt seg i en hule som den har tettet igjen når den nettopp har skiftet ham... Det er jo noe som er mer typisk når de forbereder seg til å skifte ham.. Edit: Her er tråden jeg henviste til i innlegget: Syk tella? Derfor er jeg skeptisk på dyrebutikken du snakker om...
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
Hmmm.. Mer skeptisk etter å ha lest den tråden da.. Nå må det sies at det var en annen dyrebutikk som hadde tellaer men de gikk konk tidligere i vår.
Betjeningen i den dyrebutikken jeg handlet har generelt god peiling på øvrige dyr og fisker.. Antok vel nesten bare da at de hadde basisk kunnskap om disse fantastiske skapningene åsså.. Mye av den informasjonen jeg fikk i forkant av spontanhandelen av Kruse er jo også forsåvidt riktig etter hva jeg leser rundt her i forumet.. Substratet var de ganske klare på ikke skulle være bark (Selv om det allerede lå humus i startpakken). ![]() Oppførelen på Kruse er vel bare noe å følge litt mere med på neste dagene.. Han har hvertfall vært uhyre aktiv i går kveld og i natt.. Etter det jeg kan se har han gravd ut all mosen som var inni hulen og lagt det på utsiden.. Om det bevitner merkelig oppførsel og mental ustabilitet, eller om han rett å slett føler seg ok og innreder det til sitt eget skal vel være usagt.. Har ikke sett han ute av hulen i dag.. Legger med det beste bildet jeg fikk tatt av han før han gravde seg inn..
Móri Norsk Interesseforening for Hobbydyr "Only a biker truly understands why a dog sticks it's head out of the window of a moving car." Sist endret av Mori; 23-09-2010 kl 10:33. Begrunnelse: Bildet |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Er flere butikker her i området som har veldig flinke på andre dyr, som fisk og gnagere, og de har jo også "eksperter" på disse dyrene, men ser jo klart med en gang at de ikke er så flinke alikevel.. Det krever ikke stort av en person å fylle vann til 5 tellas f.eks... bruker man knapt 5 minutter på ..
Fint eksemplar er det første jeg kan si! Synes den ser litt jentete ut... Må ha et bilde av enten undersiden av abdomen eller de to første benparene for å fastlå helt sikkert. Eller rett og slett et ham og titte inni
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Skaffet meg en Pandinus Cavimanus! | sametom | Taranteller og skorpioner | 31 | 10-09-2010 19:20 |
| Endelig skaffet skilpadde=) | Smiley | Skilpadder | 6 | 31-07-2009 02:10 |
| Skaffet glass!? | Cyanide | Prosjektspørsmål | 36 | 14-01-2009 11:33 |
| Nettopp skaffet meg en skaggagam | vipera | Fôrdyr | 27 | 24-06-2007 11:49 |
| Kompis skaffet seg ny t. | Halgeir | Taranteller | 18 | 02-10-2006 10:06 |