| Taranteller Her kan du snakke med andre om taranteller. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
|
Som sagt erklærte jeg regalisen min død i går, da det var null respons fra tarantellen både når jeg blåste på den og når jeg tok den ut av terraet. Hun ble liggende på gulvet et par timer, til jeg sånn ca skulle legge meg, da jeg fant ut av jeg ville legge henne i buret en siste gang. Jeg la henne ned i buret og plutselig rørte flere av bena på seg! Antok at det var dødskramper, og når det sluttet blåste jeg på henne og da var det raksjon igjen! Et par ben ble trekt til kroppen og så slippet ut igjen når jeg ikke blåste, akkurat som en levende tarantell ville gjort..
Jeg la henne opp i vannskålen (bare for å være sikker) slik at HVIS hun var i live så kunne hun få i seg litt væske, for jeg har ikke sett hun drikke på alt for lenge, heller ikke spist. Etter en liten stund blåste vi enda litt mer på henne og da var det enda flere ben som reagerte! Så slo det meg at det hender jo at trelevende taranteller står litt snålt når de skifter ham! Men den tanken ble dyttet vekk ved at de ikke legger beina oppunder seg som i deathcurl, men greia er jo at bare halve kroppen lå slik. Og hvis det hadde vært hamskifte ville hun vel gitt en liten reaksjon når vi blåste på henne og for all del pirket på henne.. Alikevel bestemte jeg meg for å legge henne på rygg i tilfelle det var hamskifte, sprayet godt i terrariet også. En stund etterpå var det fremdeles bevegelse i henne, et par bein.. Spinnvortene var i kryss, og tennene helt inntil kroppen. Jeg gikk og la meg, og var kjempespent på hva jeg kom til se da jeg sto opp i morges. Det første jeg gjorde når jeg sto opp var å løpe bort til terra med regalisen, og den beveger seg fremdeles, bare mye mer! Alle ben blir trekt litt på og tilogmed tennene beveger seg avogtil! Åpna buret for å blåse litt og da var alle 8 ben, samt tenner i bevegelse! Så hva i huleste er det som skjer? Er det dødskramper? Er det et dyr inni henne som kan forårsake dette? Lever hun? Er hun bare syk? Er det hamskifte? Har hun stått opp fra de døde? Jeg skjønner ingenting! Eneste som ikke blir bevegd på av det som er synlig bevegelig, er spinnvortene, men som sagt, i går kveld var de i kryss.. Det er de ikke nå...
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
|
Vil også legge til at når jeg tok henne ut av terra i går, så var hun helt slapp, jeg snudde litt på henne for å se om det var noen insekter på henne, og da var hun som en slapp dukke, beina bare dingla osvosv.. Men når jeg la henne på rygg i går så ble alle ben trekt opp på den måten at hun faktisk ligger som taranteller ligger når de skifter ham. Overkroppen blir holdt oppe av at knæra er nærme tarantellen men i bakken og resten av beina rett til værs.. Sånn falt ikke beina når jeg snudde på henen tidligere... La henne allerførst riktig vei og da sto hun som en vanlig levende tarantell ville gjort.. Og når jeg snudde henne rundt forandret alt seg..
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Skal filme henne og legge ut forresten....
Her: http://s739.photobucket.com/albums/x...t=CIMG3780.mp4 De sterkeste bevegelsene er fordi jeg blåser på henne, og det gjør jeg tre ganger. De andre bevegelsene kommer selv fra tarantellen..
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Vil gjerne ha innspill på hva dere ville gjort! Selv frister det å legge henne i vannskåla igjen, slik at hun får væske, men vet ikke om det er noen god idè...
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2009
Sted: Hadeland, Oppland
|
så ikke denne før jeg svarte på forrige. håper dette ender bra
veit ikke helt hva dette ser ut som, men eneste du kan gjøre er vel bare å vente? hvordan er den nå?
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Ja, vil jo vente å se et par dager bare for å være sikker.. Men vet ikke om jeg bare skal la hun ligge på rygg eller om jeg skal sette henne riktig vei.
Hun er helt lik som på videoen. Akkurat samme reaksjonen når jeg blåser på henne..
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Drammen
|
Kan hende den er blitt gammel og dør snart eller kanskje har fått en nerve sjukdom, har opplevd lignende på skolopendere som jeg har hatt.
Har lest noe lignende om tarantellaer påArachnoboards - Powered by vBulletin Du kan spørre på det forumet, mange kloke hoder der. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Så da er vel egentlig det beste å avlive den da egentlig? Har skolopenderne du har opplevd det med vært helt slappe for å så begynt å bevege på seg?
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Drammen
|
Har opplevd 1 jeg hadde som var helt slapp som kom seg igjen og levde 6 mnd, var ikke like rask som den var før den blei dårlig, men spiste helt greit (måtte mates direkte)
Det pussige er jeg hadde en annen skolopender som hadde samme symptomene på samme tid, den levde 2 mnd etter den blei dårlig. Kan hende det var noe med maten de fikk, hadde en del død blandt B.Dubai jeg hadde, blei svarte. Vansklige greier, men jeg ville prøvd å holdt liv i den litt til. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Slapp inn en dubia til henne igår før hun ble borte.. men fòra alle andre dyra samtidig og de er fredeles like friske og raske.
Nå reagerer hun ikke noe særlig lenger heller...
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Kommentarer til " Tykkhalet gekko eller bjeffegekko - Underwoodisaurus milii" | Roland | Kommentarer til faktaarkene | 1 | 24-02-2010 11:11 |
| Aleksander Rybak "fairytale" vant eurovisjon song contest!!! | bernie95 | Småprat | 38 | 20-05-2009 07:57 |
| "Madeira-øya der de dyrker orkidè'er som om det skulle vært marihuana" | bendick2112 | Reisebrev | 12 | 24-04-2008 13:54 |
| Markedsføre reptilsaken - splittet fra "Krokodille stjålet fra Akvariet i Bergen" | NFredrik | Media | 32 | 06-04-2008 15:17 |
| Cyriopagopus sp. "Blue" = Lampropelma violaceopes Abraham, 1924 | _Nagash_ | Taranteller | 0 | 09-03-2008 10:18 |