"

Reptilfreaks.no > Virvelløse dyr > Edderkoppdyr > Taranteller Hvilke edderkopper er dette?

Taranteller Her kan du snakke med andre om taranteller.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 17-07-2010, 19:33   #1
Junior Member

Medlem siden: Jul 2010
Alder: 26
Meldinger: 24
Standard Hvilke edderkopper er dette?

Heisann.
Ny her. Jobber i dyrebutikk og ønsker derfor å lære mer om disse krypene.

Vi har to edderkopper inn i butikken nå, og får den tredje på mandag(hteraphosa blondi).

Vi har en Grammostola Rosea/Rød Chile. Den er ihvertfall bestilt som det.
Ligg hissig av seg og kaster hår.
Når vi fikk inn denne nye krabaten(omplasserings-edderkopp), så begynte jeg å lure; hvem er hva?? Fordi denne nye skal angivelig også være en "rød chile".

Her er den småhissige, som vi har hatt i butikken lengst.
Etter å ha sett bilder på nett, så ligner jo denne ganske mye på en Rød Chile.

Denne er veldig aktiv av seg. Tipper en gutt. Den har også slike små kroker på bena.
Benspennet er mye større enn på den over, og det virker nesten som to ulike arter med tanke på oppførsel. Kan jo være at den første er ei jente? Jeg aner ikke..
MariaN er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 17-07-2010, 19:45   #2
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
Meldinger: 2,423
Blog Entries: 25
Standard

Vil ikke si noe om hva den første er, kan være det er en Grammostola rosea "red colorform". Men ville venta å sett hva de andre sier.

Den andre er helt sikkert en helt normal Grammostola rosea. Om den har fått kroker, så er det en kjønnsmoden hanne. De bruker krokene til å "hekte-opp" hunnene under parringen. Når han har blitt kjønnsmoden, så har han ikke så utrolig lenge igjen å leve, så han vil kanskje ikke spise og vil være ganske aktiv (lete etter dame). Vet ikke helt hvor lenge kjønnsmodne rosea hanner kan leve, men et par måneder kan det godt være om han har vært kjønnsmoden en stund allerede.

Member of:
-Miroxx fanclub- og -Kverulantene-
Viridovipera er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 17-07-2010, 20:00   #3
Reptilfreak

Kraissy144 sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ålgård, Rogaland.
Alder: 21
Meldinger: 500
Standard

Begge to er Grammostola Rosea
Svar med sitat
Gammel 17-07-2010, 20:11   #4
Junior Member

Standard

Hvorfor er det da så stor forskjell på de, om det er samme art.
Er det kjønnene som skiller?
Størrelse, fargen og aktiviteten er helt forskjellig. Nå vet jeg jo at hannen er generelt med ivrig, da.

Utvikler de kroker like før de blir kjønnsmodne, eller har hannene de hele livet?
Vet ikke hvor gammel den med kroker er, siden det var noen som kom å leverte den fra seg.
MariaN er offline  
Svar med sitat
Gammel 17-07-2010, 20:19   #5
Junior Member

Standard

Lite ekstraspørsmål:
Vi hadde en annen rød chile på jobb,.
Den så også helt anneledes ut enn disse to over. Den var ganske liten av seg.
Døde nylig. Kan det være pga for lite fuktighet? Vi er nemlig ikke såå flink til å vanne de, og særlig ikke når jeg ikke visste noe særlig om disse krypene

Men nå skal det bli andre boller.
Jeg har lest meg opp en hel del.
MariaN er offline  
Svar med sitat
Gammel 17-07-2010, 23:56   #6
Reptilfreak

Kraissy144 sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av MariaN Vis post
Hvorfor er det da så stor forskjell på de, om det er samme art.
Er det kjønnene som skiller?
Størrelse, fargen og aktiviteten er helt forskjellig. Nå vet jeg jo at hannen er generelt med ivrig, da.

Utvikler de kroker like før de blir kjønnsmodne, eller har hannene de hele livet?
Vet ikke hvor gammel den med kroker er, siden det var noen som kom å leverte den fra seg.
Den øverste er en RCF (Rød farge variant), mens den andre er NCF (Normal farge variant). (RCFene er "kjent" for å være mer "aggressive" en de normale)

Jeg er ikke helt ekspert på kjønn og diverse, men er ganske sikker på at hannene har kroker hele livet(?) Tyn meg folkens hvis jeg tar feil! ;p

Men en hann lever hvertfall i ca 5-6 år, og dør i fra 5 måneder til 1 år etter den blir kjønnsmoden sånn ca.
Svar med sitat
Gammel 18-07-2010, 00:02   #7
Reptilfreak

Kraissy144 sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av MariaN Vis post
Lite ekstraspørsmål:
Vi hadde en annen rød chile på jobb,.
Den så også helt anneledes ut enn disse to over. Den var ganske liten av seg.
Døde nylig. Kan det være pga for lite fuktighet? Vi er nemlig ikke såå flink til å vanne de, og særlig ikke når jeg ikke visste noe særlig om disse krypene

Men nå skal det bli andre boller.
Jeg har lest meg opp en hel del.
Grammostoala Rosea tarantellene har flere fargevarianter, og selv om de er samme fargevariant varierer de veldig på utseende. Og hvor liten er det snakk om sånn ca?

Roseaene er ikke så veldig "nøye" på luftfuktighet, men de skal ha fra 40-60% fuktig. Men ja, den kan ha dehydrert dessverre For å oppnå det kan dere spraye på glasset inni terrariet. De liker det også tørt, så ikke sprut på substratet (som IKKE bør være reptilbark!), men ugjødslet torv.

Men det også helt sikkert noen som kan dette bedre enn meg også, så får håpe de retter på mine svar Hvis de ikke retter på meg har jeg sikkert rett ;p
Svar med sitat
Gammel 18-07-2010, 00:16   #8
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2008
Alder: 29
Meldinger: 322
Standard

at dyrebutikker ikke vet noe om taranteller er vel ikke noe nytt. Er fantastisk at dem i det hele tatt har lov til å ta i mot noe dem ikke vet noe om! Men det er jo et problem over hele landet...
smittsmule er offline  
Svar med sitat
Gammel 18-07-2010, 02:17   #9
Junior Member

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av oyvindbb Vis post
at dyrebutikker ikke vet noe om taranteller er vel ikke noe nytt. Er fantastisk at dem i det hele tatt har lov til å ta i mot noe dem ikke vet noe om! Men det er jo et problem over hele landet...
Nå viser det seg jo at disse tarantellene ER rød chile, noe som også dyrebutikken også egentlig viste fra før.. Det var bare jeg som stilte spm. siden disse var så forskjellige. Så da vet vi strengt tatt hva vi har i butikken
Det har jo hendt før, at dyrebutikker har fått FEIL edderkopp fra leverandør, og da kan det jo være vanskelig å angi en art uten å ha stålpeiling på edderkopper.
Hos oss, så er det ikke tatt inn noe annet enn rød chile i den siste tiden, og det er to stykker av de. Noe mer fancy og krevende variant, tas kun imot på bestilling.
Sett bort i fra Goliathen, da. Som kommer på mandag.
Det er heller ikke noe ekstremt stort marked for spindlere her i byen, så da behøver det heller ikke å være fult av kryp i butikken

Men joda, du har i grunn rett. Mange tar inn edderkopp uten å ha snøring.
Personlig så leste jeg en god del om edderkopper(det grunnleggende) når jeg begynte der, for å få mest mulig informasjon i hjernen.
Lærer så lenge en lever.
MariaN er offline  
Svar med sitat
Gammel 18-07-2010, 02:19   #10
Junior Member

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Kraissy144 Vis post
Grammostoala Rosea tarantellene har flere fargevarianter, og selv om de er samme fargevariant varierer de veldig på utseende. Og hvor liten er det snakk om sånn ca?

Roseaene er ikke så veldig "nøye" på luftfuktighet, men de skal ha fra 40-60% fuktig. Men ja, den kan ha dehydrert dessverre For å oppnå det kan dere spraye på glasset inni terrariet. De liker det også tørt, så ikke sprut på substratet (som IKKE bør være reptilbark!), men ugjødslet torv.
Hm, den var nesten dobbelt så liten så den lyseste jeg hadde bilde av
Hvorfor ikke reptilbark forresten??

Glassene blir jevnlig dusjet, og fuktigheten ligger på omtrendt 60%
MariaN er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hvilke skilpadder er dette?(bilder) joakimh Skilpadder 17 26-06-2010 20:37
Edderkopper som biter raymonddh Ekte edderkopper 6 14-08-2009 19:00
hvilke slager er dette? gasolina Snoker 3 14-10-2007 09:49
spørsmål ang edderkopper. swerty Taranteller 17 21-02-2007 13:09
Norske edderkopper! _Nagash_ Ekte edderkopper 8 19-10-2005 06:18

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 14:13.