| Taranteller Her kan du snakke med andre om taranteller. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2009
Sted: Fredrikstad
Alder: 23
|
Har hatt en Smithi å pulchra i et år nå, Erfart en del å aldrig blitt bitt dog det skal litt til siden dette er såpass snille typer, Men vil ikke forhaste meg når jeg har lyst på en P.metallica eller P.irminia. Hvordan følte du deg etter å ha eid en tella i et år+ ? Eller hva hadde du da hvis du husker. Jeg vet ikke noe om hvor mange som har det her inne eller hvordan oppførselen dems er generelt å skal lese en del om begge men lurer på om det er greit å gå fra 1år med smithi å pulchra og rett til metallica eller irminia
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 660
|
For et år siden hadde jeg en Chilensk redrump,min første tarantell. Når den døde,kjøpte jeg min B.Smithi,og det var da jeg faktisk fikk god erfaring og lærte mer
Etter en mnd's tid med den,ville jeg ha flere taranteller,så på messen kjøpte jeg en b.emilia,p.irminia,p.psalmopoeus,p.tigrinawesseli og metallica+en t.ockerti! Jeg følte faktisk at jeg var klar for det,og jeg hadde forberedet meg godt og lest masse info om tellaene. Hadde også gjort klar et par terra i forveien Alle av tellaene jeg kjøpte bortsett fra tigrinawesselien var agressive,veldig! Til tross for det så gikk det veldig bra,siden jeg viste hvordan jeg skulle gjøre det ![]() P.Irminiaen som jeg hadde var en sint og bestemt frue. Kjapp som fy,og klarte en gang å stikke av. Heldigvis var hun ikke kommet langt og jeg fikk hentet henne inn tvært P.Metallicaen min er også en veldig defensiv og noen ganger agressiv tella,men dette går jo fra individ til individ. Tror ikke du skal ha noe problem med å gå over til noen mer krevende Les info til du føler du kan nok,og når du har gått til anskaffelse så ikke håndter før du vet om tellaen er rolig![]() Håper dette var nyttig info..
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
ja har lest masse. Eneste jeg missliker er fuktighets nivå. Hva vil da 70-80% si ? en bøtte om dagen med vann eller en spiseskje med vann og hvor ofte. Finnes helt sikkert en fuktighets måler men hvor mye er dette å hvor stor risiko er det for mugg ved evnt exo terra. Mulighet til å ta bilde av ditt Ederlezi? Vet at det skal være 2x benspenn i høyden hvertfall men hadde likt å se ventilasjons hull osv så jeg får en formening om det. Tusen takk for svar
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2008
Alder: 29
|
Vil sterkt anbefale deg å kjøpe en p.irminia. Nydelig skapning! Kjøpte en som sling og har begynt å vokse seg til nå, fått fine farger på bena og abdomen! Har hatt min ca et år nå og har vokst ganske fort. Jeg har også blitt fan av pokies, og en p.metallica er en fremtidsplan for min del.
![]() Så det med å vente med å kjøpe dem mer aggressive trenger du vel egentlig ikke tenke på når du har hatt dem du har såpass lenge. Og siden du har vært aktiv på forumet her en stund, har du sikkert tatt til deg en hel del info og lærdom gjennom andres erfaringer og blemmer
|
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Luftgjennomstrømmingen er kjempebra! Problemet med exo terra er at det tørker så fort,så man må fukte mange ganger om dagen. Nå er det sånn at en Pokie ikke dør om det er tørt et par-tre dager,siden de er naturlig tøffe når det kommer til værforhold. Et helglass terrarie på 20x20x40(hadde han i det først) funker veldig bra,brukte det til fire taranteller jeg og det kom aldri mugg i terraet enda hvor varmt og samtidig fuktig de skulle ha det Irminiaen hadde jeg i et helglass terrarie,og der trivdes hun godt![]() Jeg har igjen bare metallicaen av det mer krevende nå,og den har jeg i et exo terra op 30x30x45,og det ser ut til nesten å være for stort,da han gjemmer seg heletiden så vi ikke får sett ham mye,så jeg anbefaler et 20x20x40 som jeg faktisk har stående ![]() Bruk fuktmåler og temperaturmåler,greit å ha så man har kontroll på temp og fukt når det kommer til både irminia og metallica. Det som holder godt på fuktigheta er jo exoterra plantation soil,anbefales Til Metallicaen er det kokosbarkblanding,som også funker bra i exo terra
|
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
"exoterra plantation soil,anbefales,Til Metallicaen er det kokosbarkblanding"
Hvor får man tak i sånt? Plantasjen eller er det fra exo-terra nettbutikk man må bestille fra ? Ja DØDS lyst på Irminia også men vet ikke hvem som er mest aggresiv. Hørt at metallica er roligst å minst giftig, Ikke at jeg har planer om å utsette meg for bitt eller teste dem på noen måte men begynne litt pent. Men er det ikke store forskjellen så går det greit og er også klar over at det er veldig varierende fra tella til tella. |
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
|
Sitat:
Obs! Poecilotheria er en svært, svært potent slekt, og er nok mer giftig enn Psalmopoeus! Når det gjelder aggressivitet, så vil jeg si at P. Irminia er mye mer hissig enn P. Metallica. Irminiaen hugger uten noen forvarsling, og den hugger gjerne flere ganger rett etter hverandre. Metallica derimot løper heller å gjemmer seg i hula si, og hvis den alikevel skulle bli provosert så slår den før den eventuelt biter. P. Irminia skal ha det ganske tørt, så du trenger ikke være så nøye på fuktigheten der. Også Poecilotheria er en slekt som ikke trenger å ha det så fuktig hele tiden. Jeg har begge artene, og jeg vanner ca 1 gang i uka, og det har gått bra, da begge pokiene skifta ham uten problemer (enda jeg ikke visste at det nærma seg hamskifte, så jeg hadde ikke økt fuktigheten). Når jeg vanner pleier jeg å fukte jorda veldig, samt spraye på glassveggene og det fungerer hos meg. Vil også legge til at ingen av disse artene egner seg i hånda, da begge er svært raske og nervøse taranteller. Så hvis du selv ønsker, så er det ingen grunn til å ikke kjøpe seg noen av disse
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Du får tak i exoterra plantationsoil og korkbarkblanding på dyrebutikken
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
Det med handa skjønner jeg. Er jo på Ytube selv så sett en del av bitt å hvor folk har klart seg. Bør vel lære seg å kjenne før man sier Zup til den. Hvor mye fukter du da ? bare tar et par spray's ovenifra å ned på jorda + veggene ? Sikkert ikke såå nøye som du selv sier men liker å vite det før jeg harn her evnt. Så var det det å få sniki den forbi øya på kjærsten da. Akkuratt begynt å håntere smithi å pulchra på egenhånd så hun er stolt. jeg må ta de ut da å ble veldig skremt første gang hun klarte å puste på den for da skvetter jo tellaen som bare det! Så hun skvatt også så var morro å se på men hun ble potte sur da. Dette var med pulchra som er mer åpen for feil en smithi for den er veldig nervøs å løper litt mer.
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
|
Klarer seg gjør man, så lenge man ikke er allergisk. Det er bare at det er utrolig smertefullt å bli bitt
![]() Jeg fukter bare en gang i uka, tror jeg, husker ikke helt for jeg har ingen faste rutiner på det sånt sett. Men hvertfall en gang i uka, noen ganger kan det gå lengre og noen ganger oftere. Men vann i vannskåla er det er det alltid! Både irminia og metallica er utrolig flotte taranteller, og kjæresten din vil nok bli betatt av fargene på dem
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| T.blondi hanne klar | Eggy | Byttelån av dyr for parring. | 1 | 14-11-2009 18:03 |
| Når er jeg klar? | Rawhin | Taranteller | 29 | 16-04-2009 08:50 |
| "aggresiv og dyr" | telia | Småprat | 9 | 07-01-2008 09:17 |
| Gjør meg klar til Skjeggis! | Tarantell? | Agamer | 6 | 20-07-2007 12:48 |
| A. metallica klar for parring!! | h11te | Taranteller | 11 | 07-02-2005 21:11 |