| Taranteller Her kan du snakke med andre om taranteller. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2005
Sted: Nær Hønefoss
|
Er Biltemas blåsesand trygg og bruke nå, eller er den tilsatt diverse ulomskheter?
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
|
Jeg bruker den til akvariet iallefall... Merker ingenting.
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2009
|
Jeg leste om noen som hadde brukt den også hadde øglen fått forstoppelse og dødd.
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
|
Det er en evig diskusjon om hvorvidt de får forstoppelse eller ikke av sand. I naturen lever mange dyr på sand. Men jeg tipper Telia sikter til de giftstoffene som var tilsatt sanden for en stund siden.
|
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
|
Sitat:
Sannheten bak en forstoppelse kan være så mangt og jeg tror ikke man skal skylde på sanden.. Sand, grus, stein, jord, torv, kvist, blad, pinner og trær er noe som er ganske vanlig i naturen, men er forstoppelse det? Gir man dyrene det de skal ha av vitaminer, kalk, mat og uv så er det svært liten sjanse for forstoppelse. Det var en tid tilbake det var tungmetaller i sanden til Biltema, men det er det vel ikke mere nå. |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
|
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 660
|
Siden det var en tråd om sand kan brukes til reptiler.. Om jeg skal gå til anskaffelse av f.eks leoser en gang så vil jeg bruke sand,men da kommer jo det store temaet om sand og forstoppelse.. Jeg vet at leoser stuper etter insektene og da derfor får sand med i munnen og i fordøyelses systemet.. Men hva om man forer med insekter utenfor terra? F.eks setter leosen og insektet i en stor plastboks og lar leosen fange og spise der? Da vil den jo i allefall ikke få noe sand i seg,og maten fordøyes trygt.. Eller er det slik at leoser kan grave,og dermed får i seg sand igjennom graving? Lurer fælt på det der..
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
Sitat:
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 660
|
Ah,hehe,frøken surrehode kan jeg også kalles
![]() Jeg er jo forsåvidt enig med gibbs,men siden det er så mye tilfeller av forstoppelse ved bruk av sand,så blir jeg jo litt usikker også Men igjen,riktig bruk av uvlys,heatspot,fuktboks,størrelse på terra osv så må det jo gå bra? Og når dyret i tillegg får kalk og vitaminer som gjør de sunnere og mer motstandsdyktig mot sykdommer osv og de får den næringen de trenger.. Der leoser kommer fra kan det jo være glohett til tider,masse sollys,sand og støv,men de lever jo i beste velgående ute i naturen som de fleste andre dyr.. Men man skal jo være føre var når man holder reptiler i fangenskap,så jeg vil nok velge å høre på andres råd og egne erfaringer.. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2009
Sted: Hadeland, Oppland
|
de som har svart snakker her om reptiler. Tråden ligger jo under taranteller, og hvis det som er sagt her om at giftstoffer og andre ulumskheter er borte så burde ikke det være noe problem, burde det vel? tror ikke akkurat at en tarantell får noe særlig til forstoppelse pga sand
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Farlig med biltema sand! | bendick2112 | Utstyr | 20 | 10-08-2009 22:47 |
| Plast sparkel fra Biltema? | Robban | Utstyr | 4 | 10-09-2008 23:19 |