"

Reptilfreaks.no > Virvelløse dyr > Edderkoppdyr > Taranteller I dvale; naturlig eller pga misnøye?

Taranteller Her kan du snakke med andre om taranteller.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 04-06-2010, 12:19   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Jun 2010
Meldinger: 13
Standard I dvale; naturlig eller pga misnøye?

Hei. Jeg har en G.Rosea, og har hatt denne i snart seks uker. Det er min første tarantell, så jeg har jo vært spent på hvordan det skulle gå. Leste mye om hold av disse før jeg fikk den i hus selv. Der jeg kjøpte den fra hadde de ingen anelse om hvor gammel den var, eller hvor mye eller hvor lenge siden den hadde spist sist.

Den bor nå i et terra på 30x20 cm, med en vannskål og en rot den både har brukt som skjulested og til å klatre en del på. I bunnen er det 4-5 cm med nøytral jord.

For et par uker siden begynte den i spinne mye spinn i huset sitt, før den gikk under roten og stengte alle innganger med spinn. Den sto slik ca en uke, før jeg ble litt nysgjerrig, dumt kanskje, men jeg åpnet litt av spinnet i den ene åpningen bare for å se hvordan det sto til. Tellaen rørte på seg og alt så bra ut.

Etter at den spant seg inn har den ikke vært ute og drukket, og den har ikke spist på hele den tiden jeg har hatt den i hus.

Her om dagen rørte den seg ikke mer, og reagerte ikke på bevegelser av terrariet eller pusten min (som den har gjort tidligere). Jeg løftet litt på roten og fikk dyttet litt i dyret med fingeren, men fremdeles ingen reaksjon. Jeg tenkte jo at nå hadde den dødd. Jeg fikk løftet såpass på roten at jeg fikk løftet dyret ut med en spiseskje og la den på utsiden av roten, på jorda i terrariet. Den rørte seg fremdeles ikke, men jeg hadde lest at de kunne gå i dvale i det som for deres biorytme er "vintertid" eller kalde perioder.

Så jeg håper at det er det den har gjort. Abdomen på den er helt myk. Føttene er bøyd litt inn under kroppen på den, men jeg kan bevege dem hvis jeg dytter i dem. Så jeg tenker at den ikke kan være død, for da skulle jo kroppen ha blitt helt stiv og begynne å tørke inn etterhvert.

Så da antar jeg den sover dypt. Men hvorfor gjør den det? Er det naturlig for den, eller kan det være andre årsaker? Nå er det blitt ganske tørt i huset hennes, jorda er ganske porøs og tørr. Kan det være for tørt? Setter pris på litt veiledning og gode råd her...
hobbes76 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 04-06-2010, 12:43   #2
Reptilfreak

duefjes sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansand Vest-Agder
Alder: 24
Meldinger: 2,011
Standard

om den lå på ryggen siste gang du så på den så skal den skifte ham å da er det veldig viktig at man ikke beveger eller plager den.

men om den har bena under seg og abdomen er helt myk så vill jeg tro at den er død desverre, når de har bena under kroppen er dette et tegn på at tellaen har død eller er på vei.

å når den heller ikke beveger seg når du tar på den eller blåser så viser det at det ikke er no tegn til liv.
Svar med sitat
Gammel 05-06-2010, 12:40   #3
Reptilfreak

Miroxx sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Alder: 21
Meldinger: 2,853
Standard

lå den slik som dette? I death curl?
Svar med sitat
Gammel 08-06-2010, 11:00   #4
Reptilfreak

Medlem siden: Jun 2010
Meldinger: 13
Standard

Nja mulig, se bilder her:

hobbes76 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 08-06-2010, 11:35   #5
Reptilfreak

duefjes sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansand Vest-Agder
Alder: 24
Meldinger: 2,011
Standard

den ligger i death curl.

kondolerer
Svar med sitat
Gammel 08-06-2010, 12:43   #6
Reptilfreak

Medlem siden: Dec 2008
Meldinger: 795
Standard

Hvordan jord brukte du? Jeg vet at de fleste jordtyper er tilsatt kjemikalier for å forhindre fluer og slikt. Kan være det den har reagert på?
Tiurtorv er det beste...

Kondolerer dorresten. Ikke moro når slikt skjer
Lailande er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Exo-terra vannfall - Dødelig, eller bra og naturlig? rioth Utstyr 33 02-11-2008 00:04
naturlig terra :D reptildude Terrarier 12 03-06-2007 11:49
Afhaginstan, naturlig leo terra Chibi Terrarier 14 14-05-2007 15:09
Dvale Gibbs Småprat 3 15-04-2007 19:36
Dvale Øglebøggle Agamer 0 22-12-2006 06:04

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:12.