| Taranteller Her kan du snakke med andre om taranteller. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2006
Sted: kristiansund
|
jeg vil bare si det at det er nesten på grensen til dyreplageri måten taranteller blir behandlet på dyrebutikker, og hvor lite de ansatte bryr seg eller hvor lite de vet om disse skapningene, de er to tarantellaer som står fram i butikken nå, og de har en vann skål og en stein...hvor da den ene ligger å klemmer seg mellom steinen og vannskålen, har ikke en gang noe å krype under for å gjømme seg for de hylende småungene som kakker på glasset til en stadighet!...
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2005
Sted: Oslo
Alder: 24
|
Ja, dette emnet har vært oppe flere ganger, og har hørt flere skrekk historier
Selv så jeg en voksen G.Rosea ligge på ryggen i et hamskifte, det krøp 2 - 4 sirriser rundt i terrariet mens den lø på ryggen. Luftfuktligheten var under 40%, sa fra til de i butikken og de viste ikke engang at den holdte på og skifte ham. |
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Bergen
Alder: 23
|
Sitat:
Nå tar jeg et annet dyr som eksempel her: Tusenbein. Sett hvordan de har det i dyrebutikkene? Knusktørt og noen få millimeter med reptibark? Disse dyrene skal ha 10cm med torv og grave i, og en luftfuktighet mellom 70-80%. Jeg blir så sint Problemet her er også: Når folk kjøper dyrene og ser hvordan de blir behandlet i dyrebutikken, går de utifra at dyrebutikken har peiling (For dyrebutikken vet vel alt om dyrene de tar inn, gjør de ikke? og vil etter kjøpet behandle dyrene på samme måte når de kommer hjem. Noen tenker også: "Det er jo bare insekter..." (bruker dette som eksempel ettersom mange blander leddyr og insekter med hverandre) Spør du meg er det alt for mange leddyr som lider der ute på grunn av feil informasjon og uvitenhet... Ta vare på våre små virvelløse venner!!! |
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Guest
Meldinger: n/a
|
Jeg som sikkert fler har opplevd 2 ganger og kjøpt en Tella, og det står feil Latinsk navn og når du sier til dem i butikken så aner dem ikke hva det er heller.
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2005
Sted: Trondheim
|
Her kan jeg gi en liten oppmuntrende melling om en dyrebutikk som er ok i behandling av leddyr og insekter de har. De virker som de har det bra, men derimot andre dyr som kaniner, marsvin + + har det forferdelig og selges uker før de burde tas fra mora og slikt. De er bl.a annmelt for dyreplageri. Trur ene som jobber der har interesse for leddyr og insekter
Så virker som at er det ene bra så er det noe annet som lider |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Guest
Meldinger: n/a
|
Dette er selfølgelig ikke bra det heller. DYR SKAL IKKE LIDE.
Vi må tenke på alle dyra vi har. [hr][hr][hr][hr][hr][hr][hr] TA VARE PÃ… NATUREN OG DYRA. |
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Møre og romsdal
Alder: 21
|
Jeg jobber selv i dyrebutikk, og visste ingenting om tellaer inntil jeg fattet interesse for dem selv. Nå ser jeg at de som er i butikken har det helt feil i terrariene sine. De trelevende har nesten ingenting å klatre i, og graverne har bark osv.
Jeg har personlig gått inn for å gjøre dette bedre, og har lest litt om de forskjellige artene vi har for å lage det noenlunde akseptabelt for dem. Men man skal ikke klandre dyrebutikkeiere fordiom de ikke vet alt. Eller ikke vet de latinske navnene. Ã… skulle vite alt om alle dyrene og fiskene og varene er ikke lett. Og det er mange som er redd tarantellaer, men tar dem inn fordi kunder bestiller dem, men så vil de ikke ha dem alikevel, og da er den i butikken. Nå får ivertfall tarantellaer på to dyrebutikker et bedre leveforhold, og det er jo en start. Isteden for å klandre de som jobber i dyrebutikken for uvitenhet, så prøv heller å fortelle dem hvordan de burde gjøre det,og gi dem litt informasjon om dem. Er de ansatte seriøse, og jobber der fast, er de sikkert interessert i dyr, og har ingenting imot å få lære seg noe nytt. Jeg snakker iverfall mye med de kundene jeg vet har peiling, og nyter virkelig deres selskap og kunnskap, og prøver å sette kunnskapene ut i praksis. Ellers er jeg helt enig i at tarantellaer som oftest ikke har det særlig bra på butikker om det ikke er noen som vet noe om dem der. Mhv Zatii |
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2005
Sted: Oslo
Alder: 24
|
Sitat:
Personlig synes jeg det burde være et minimum de må vite om taranteller for og ha rett til og selge disse. Opprettholder de ikke disse reglene så blir de fratatt retten til og selge dem, noe slik det er med at barer må ha skjenke bevilling for og servere alkohol.
|
|
|
|
#9 |
|
Caffeinism
Admin
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
Zatii
Godt jobbet! Vi trenger folk som gjør en innsats for dyr som lider! Problemet med en del dyrebutikker, er at de har en sånn "Vi vet alt, og kan alt best" holdning. Du kan tipse dem om hva de burde gjøre, og i hvertfall fortelle hva de ikke må gjøre. 14 dager - en måned senere er det helt likt
|
![]() |
| Emner |
| dårlig, stell, tarantellaer |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Noen spm ang hold av tarantellaer | Carius | Taranteller | 55 | 26-08-2008 19:20 |
| For til store å små tarantellaer og skorpioner ??? | prøvekanin | Fôrdyr | 2 | 26-08-2007 11:14 |
| Topp 10 begynner tarantellaer. | Jabbe | Tarantellfakta | 0 | 19-07-2007 13:33 |
| Stell av et skjeggis terriarium | Speedy | Agamer | 2 | 19-02-2007 16:47 |
| Ønskede Tarantellaer | Eggy | Taranteller | 1 | 03-07-2006 22:24 |