"

Reptilfreaks.no > Virvelløse dyr > Edderkoppdyr > Taranteller dårlig stell av tarantellaer!

Taranteller Her kan du snakke med andre om taranteller.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 08-08-2006, 22:18   #1
Reptilfreak

pantera sin avatar

Medlem siden: Aug 2006
Sted: kristiansund
Meldinger: 83
Standard dårlig stell av tarantellaer!

jeg vil bare si det at det er nesten på grensen til dyreplageri måten taranteller blir behandlet på dyrebutikker, og hvor lite de ansatte bryr seg eller hvor lite de vet om disse skapningene, de er to tarantellaer som står fram i butikken nå, og de har en vann skål og en stein...hvor da den ene ligger å klemmer seg mellom steinen og vannskålen, har ikke en gang noe å krype under for å gjømme seg for de hylende småungene som kakker på glasset til en stadighet!...
Svar med sitat
Gammel 08-08-2006, 22:58   #2
Reptilfreak

Eggy sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Sted: Oslo
Alder: 24
Meldinger: 1,439
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (7)
Standard Re: dårlig stell av tarantellaer!

Ja, dette emnet har vært oppe flere ganger, og har hørt flere skrekk historier

Selv så jeg en voksen G.Rosea ligge på ryggen i et hamskifte, det krøp 2 - 4 sirriser rundt i terrariet mens den lø på ryggen. Luftfuktligheten var under 40%, sa fra til de i butikken og de viste ikke engang at den holdte på og skifte ham.
Eggy er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 09-08-2006, 08:03   #3
Reptilfreak

Chixz sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Bergen
Alder: 23
Meldinger: 2,823

Sitat:
Opprinnelig postet av pantera
jeg vil bare si det at det er nesten på grensen til dyreplageri måten taranteller blir behandlet på dyrebutikker...
På grensen til dyreplageri? Det er dyreplageri!

Nå tar jeg et annet dyr som eksempel her: Tusenbein. Sett hvordan de har det i dyrebutikkene? Knusktørt og noen få millimeter med reptibark? Disse dyrene skal ha 10cm med torv og grave i, og en luftfuktighet mellom 70-80%. Jeg blir så sint

Problemet her er også: Når folk kjøper dyrene og ser hvordan de blir behandlet i dyrebutikken, går de utifra at dyrebutikken har peiling (For dyrebutikken vet vel alt om dyrene de tar inn, gjør de ikke? og vil etter kjøpet behandle dyrene på samme måte når de kommer hjem.

Noen tenker også: "Det er jo bare insekter..." (bruker dette som eksempel ettersom mange blander leddyr og insekter med hverandre)

Spør du meg er det alt for mange leddyr som lider der ute på grunn av feil informasjon og uvitenhet...

Ta vare på våre små virvelløse venner!!!
Chixz er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 09-08-2006, 08:18   #4
Guest

Meldinger: n/a

Jeg som sikkert fler har opplevd 2 ganger og kjøpt en Tella, og det står feil Latinsk navn og når du sier til dem i butikken så aner dem ikke hva det er heller. Dyrebutikk eiere SKJERP DERE!!!!!!

Svar med sitat
Gammel 09-08-2006, 08:32   #5
Reptilfreak

Litjabeth sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Sted: Trondheim
Meldinger: 313

Her kan jeg gi en liten oppmuntrende melling om en dyrebutikk som er ok i behandling av leddyr og insekter de har. De virker som de har det bra, men derimot andre dyr som kaniner, marsvin + + har det forferdelig og selges uker før de burde tas fra mora og slikt. De er bl.a annmelt for dyreplageri. Trur ene som jobber der har interesse for leddyr og insekter

Så virker som at er det ene bra så er det noe annet som lider
Litjabeth er offline  
Svar med sitat
Gammel 09-08-2006, 08:40   #6
Guest

Dette er selfølgelig ikke bra det heller. DYR SKAL IKKE LIDE.
Vi må tenke på alle dyra vi har.

[hr][hr][hr][hr][hr][hr][hr]
TA VARE PÃ… NATUREN OG DYRA.

Svar med sitat
Gammel 29-06-2007, 23:44   #7
Reptilfreak

Zatii sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Møre og romsdal
Alder: 21
Meldinger: 677
Blog Entries: 28

Jeg jobber selv i dyrebutikk, og visste ingenting om tellaer inntil jeg fattet interesse for dem selv. Nå ser jeg at de som er i butikken har det helt feil i terrariene sine. De trelevende har nesten ingenting å klatre i, og graverne har bark osv.
Jeg har personlig gått inn for å gjøre dette bedre, og har lest litt om de forskjellige artene vi har for å lage det noenlunde akseptabelt for dem.

Men man skal ikke klandre dyrebutikkeiere fordiom de ikke vet alt. Eller ikke vet de latinske navnene. Ã… skulle vite alt om alle dyrene og fiskene og varene er ikke lett. Og det er mange som er redd tarantellaer, men tar dem inn fordi kunder bestiller dem, men så vil de ikke ha dem alikevel, og da er den i butikken.

Nå får ivertfall tarantellaer på to dyrebutikker et bedre leveforhold, og det er jo en start.

Isteden for å klandre de som jobber i dyrebutikken for uvitenhet, så prøv heller å fortelle dem hvordan de burde gjøre det,og gi dem litt informasjon om dem. Er de ansatte seriøse, og jobber der fast, er de sikkert interessert i dyr, og har ingenting imot å få lære seg noe nytt.

Jeg snakker iverfall mye med de kundene jeg vet har peiling, og nyter virkelig deres selskap og kunnskap, og prøver å sette kunnskapene ut i praksis. Ellers er jeg helt enig i at tarantellaer som oftest ikke har det særlig bra på butikker om det ikke er noen som vet noe om dem der.

Mhv Zatii
Zatii er offline  
Svar med sitat
Gammel 30-06-2007, 00:06   #8
Reptilfreak

Eggy sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Sted: Oslo
Alder: 24
Meldinger: 1,439
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (7)

Sitat:
Opprinnelig postet av Zatii
Jeg jobber selv i dyrebutikk, og visste ingenting om tellaer inntil jeg fattet interesse for dem selv. Nå ser jeg at de som er i butikken har det helt feil i terrariene sine. De trelevende har nesten ingenting å klatre i, og graverne har bark osv.
Jeg har personlig gått inn for å gjøre dette bedre, og har lest litt om de forskjellige artene vi har for å lage det noenlunde akseptabelt for dem.

Men man skal ikke klandre dyrebutikkeiere fordiom de ikke vet alt. Eller ikke vet de latinske navnene. Ã… skulle vite alt om alle dyrene og fiskene og varene er ikke lett. Og det er mange som er redd tarantellaer, men tar dem inn fordi kunder bestiller dem, men så vil de ikke ha dem alikevel, og da er den i butikken.

Nå får ivertfall tarantellaer på to dyrebutikker et bedre leveforhold, og det er jo en start.

Isteden for å klandre de som jobber i dyrebutikken for uvitenhet, så prøv heller å fortelle dem hvordan de burde gjøre det,og gi dem litt informasjon om dem. Er de ansatte seriøse, og jobber der fast, er de sikkert interessert i dyr, og har ingenting imot å få lære seg noe nytt.

Jeg snakker iverfall mye med de kundene jeg vet har peiling, og nyter virkelig deres selskap og kunnskap, og prøver å sette kunnskapene ut i praksis. Ellers er jeg helt enig i at tarantellaer som oftest ikke har det særlig bra på butikker om det ikke er noen som vet noe om dem der.

Mhv Zatii
Vi sier ikke at de skal vite alt, men når de holder trelevende arter uten noe og klatre i og gravende arter i 1cm med bark så er dette helt på jordet. Det blir som og holde et hamster i et vivarie med 10cm grus og resten av området vann. De vet jo tydligvis såpass om fugler at de lar de har steder og sitte og kanniner har gjemmesteder og høy.

Personlig synes jeg det burde være et minimum de må vite om taranteller for og ha rett til og selge disse. Opprettholder de ikke disse reglene så blir de fratatt retten til og selge dem, noe slik det er med at barer må ha skjenke bevilling for og servere alkohol.
Svar med sitat
Gammel 30-06-2007, 00:23   #9
Caffeinism
Admin

_Nagash_ sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
Meldinger: 5,364
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)

Zatii
Godt jobbet! Vi trenger folk som gjør en innsats for dyr som lider!
Problemet med en del dyrebutikker, er at de har en sånn "Vi vet alt, og kan alt best" holdning. Du kan tipse dem om hva de burde gjøre, og i hvertfall fortelle hva de ikke må gjøre. 14 dager - en måned senere er det helt likt
Svar med sitat
Gammel 30-06-2007, 07:40   #10
Guest

reagerte i en dyrebutikk for en uke siden der de hadde en svæææær keiser sammen med en liten keiser og atpå det helle krydde det av sirriser :S

Svar med sitat
Svar

Emner
dårlig, stell, tarantellaer

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Noen spm ang hold av tarantellaer Carius Taranteller 55 26-08-2008 19:20
For til store å små tarantellaer og skorpioner ??? prøvekanin Fôrdyr 2 26-08-2007 11:14
Topp 10 begynner tarantellaer. Jabbe Tarantellfakta 0 19-07-2007 13:33
Stell av et skjeggis terriarium Speedy Agamer 2 19-02-2007 16:47
Ønskede Tarantellaer Eggy Taranteller 1 03-07-2006 22:24

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:12.